Nieuwsbericht | Datum: 23-10-2017


Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto




In Nederland werd in 2016 ongeveer 60 procent van het totaal aantal reizigerskilometers per auto afgelegd. Dat is tussen 2005 en 2016 per saldo gelijk gebleven. Het openbaarvervoergebruik omvat in 2016 13 procent van alle reizigerskilometers en het fietsgebruik 8 procent. Bij de ouderen is een sterke groei van het autogebruik als bestuurder is zichtbaar. Het aantal door 60-plussers afgelegde autokilometers is sinds 2005 met 63 procent toegenomen. Vooral de vrijetijdsmobiliteit groeide in de periode 2005-2016: ruim de helft van de totale mobiliteit van Nederlanders betreft nu vrijetijdsmobiliteit. Bijna 45 procent van de vrijetijdsritten gaat per auto. Dit blijkt uit het Mobiliteitsbeeld 2017 van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

Ontwikkeling fietsen en lopen
Sinds 2005 nam het fietsgebruik toe met bijna 12 procent. Met name voor onderwijs en vrijetijd fietsen we vaker en verder en ook de fietsafstanden in het woon-werkverkeer zijn langer dan elf jaar terug. Een deel van het toegenomen fietsgebruik komt voor rekening van de e-fiets. Niet alleen ouderen, maar ook volwassenen jonger dan 65 jaar gebruiken deze steeds vaker. In totaal leggen personen van 12 jaar en ouder 16 procent van alle fietskilometers af op een e-fiets. Het aantal te voet afgelegde kilometers is sinds 2005 met 11 procent toegenomen. Vooral voor vrijetijdsmotieven is men vaker en verder te voet onderweg.

Grootstedelijke gebieden
De fiets heeft in de woon-werkverplaatsingen binnen de steden tussen 2005 en 2016 terrein gewonnen ten opzichte van de auto en het openbaar vervoer. Op de langere afstand van en naar de grote steden blijft de auto dominant en heeft de trein een hoog aandeel in het woon-werkverkeer. In de vier grote steden, en aan de randen daarvan, nam het reistijdverlies op stedelijke en provinciale wegen in de afgelopen jaren toe.

Ontwikkelingen op het hoofdwegennet
Het reistijdverlies lag in 2016 per saldo 9 procent hoger dan in 2005. De uitbreiding van het wegennet (extra stroken), heeft in die periode geleid tot een reductie van het reistijdverlies op de hoofdwegen met 46 procent.

In het afgelopen jaar nam het reistijdverlies met 10 procent toe. Dat is in historisch perspectief relatief hoog, maar beduidend minder dan de uitzonderlijke toename met 22 procent in het jaar 2015. Het reistijdverlies op het hoofdwegennet nam in 2016 vooral toe tijdens de avondspits (15-19 uur) en in de Noordvleugel van de Randstad. Naar verwachting groeit onder invloed van een aantrekkende economie tot 2022 het verkeer met 9 procent, en het reistijdverlies met 28 procent, ten opzichte van het niveau in 2016.

Ontwikkelingen goederenvervoer
In 2016 lag het vervoerd gewicht in Nederland, voor alle vervoerstromen tezamen, per saldo 12 procent hoger als in 2005. Onder invloed van het verdere economische herstel nam in 2016 het vervoerd gewicht toe met 2 procent. Zowel het binnenlands vervoer, als het internationale vervoer, ligt daarmee boven het niveau van vóór de crisis. Het KiM verwacht voor de periode 2017-2022 voor het binnenlands goederenvervoer een groei van 1 procent en voor het internationale vervoer een groei van 15 procent. De luchtvracht groeit naar verwachting in die periode met gemiddeld 5,5 procent per jaar.

Verkeersveiligheid
Het aandeel van 70-plussers onder de verkeersdoden nam toe van ongeveer een kwart in 2005 naar grofweg een derde in 2016. Onder de fietsers is nu meer dan de helft (57 procent) van de verkeersdoden ouder dan 70 jaar. Het aantal oudere verkeersdoden groeit, doordat zowel het aantal ouderen, als het door ouderen aantal afgelegde kilometers per persoon is toegenomen. Dit betekent dat per afgelegde fietskilometer het risico om bij een dodelijk ongeluk betrokken te raken daalt.

Milieu
Sinds 2014 bleef de uitstoot van CO2 door het verkeer op een vrijwel gelijk niveau. De dalende trend die in 2011 leek te zijn ingezet, zet dus niet door. Bij andere stoffen waaraan verkeer een grote bijdrage levert – NOX, fijnstof (PM10 en PM2,5), SO2 en NMVOS – dalen de emissies van het verkeer gestaag.

Meer informatie
Website Mobiliteitsbeeld 2017
Rapport Mobiliteitsbeeld 2017



Deel dit artikel:                   





Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Vrijspraak in strafzaak aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht








[Banners]