Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 24-10-2017


Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam




Belangrijke week voor C.RO Ports in Rotterdam:
  • nieuw contract met Havenbedrijf en Prorail voor aanleg spoorterminal
  • aankomst MV Celine. het grootste RoRo schip ter wereld
Maidentrip MV Celine
Grootste RoRo schip ter wereld arriveert in Rotterdam
Dinsdag 24 oktober 2017 arriveert de MV Celine voor de eerste maal in Rotterdam. Het schip arriveert bij C.RO Ports in de Brittanniëhaven (havennummer 5230). Het is het grootste Short Sea RoRo schip ter wereld.

MV Celine is afkomstig uit Ulsan, Korea. Het is gebouwd door Hyundai Heavy Industries. Rederij CLdN (Compagnie Luxembourgeoise d’Navigation) zet het gloednieuwe schip in op de route Rotterdam - Zeebrugge - Dublin - Zeebrugge - Rotterdam - Londen - Rotterdam in een wekelijkse rotatie. CLdN, voorheen bekend als Cobelfret, verzorgt al jarenlang RoRo tranport in Noord-West Europa.

In 2015 kondigde CLdN al een intensieve uitbreiding van de vloot aan. De MV Celine is het eerste schip dat binnen dit investeringsproject in de vaart komt.

CLdN wil de komende jaren meer lading via Rotterdam verschepen naar het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Portugal, Spanje en Scandinavië. Tevens wordt gekeken naar uitbreiding op nieuwe bestemmingen.

C.RO Ports breidt terminalcapaciteit en spoorvervoer aanzienlijk uit in Rotterdam
De wens van CLdN om meer lading via Rotterdam te verschepen, heeft ook zijn weerslag op de terminal van zusterbedrijf C.RO Ports SA in de Brittanniëhaven. Die wordt aangepast. Daartoe sloot C.RO Ports gisteren - 23 oktober – een overeenkomst met het Havenbedrijf Rotterdam en ProRail. Twee direct aan de terminal van C.RO Ports gelegen sporen en ondergelegen terreinen worden nu overgedragen aan C.RO Ports. De stuwadoor is hierdoor in staat haar spoorfaciliteit uit te breiden tot een volwaardige spoorterminal met vier sporen (opstellengte van 750 meter) en een separaat omloopspoor. In totaal gaat C.RO Ports € 30 tot € 40mln ten gunste van de terminal in Rotterdam investeren. Dit past in een onlangs aangekondigd investeringsprogramma van C.RO Ports in Noordwest-Europa van meer dan € 150 miljoen.

“De overeenkomst tussen Havenbedrijf, ProRail en C.RO Ports past in het beleid van het Havenbedrijf. Dat is gericht op een groei van vervoer per binnenvaart en spoor. Wij zijn dus erg blij met deze ontwikkeling en de aanzienlijke investering van C.RO Ports om het spoorproduct verder uit te breiden”, aldus Ronald Paul, COO Havenbedrijf Rotterdam.

Ro/Ro cijfers Rotterdam
Het Roll on Roll off-volume steeg dit jaar in Rotterdam en groeide ten opzicht van de eerste negen maanden van 2016 met 6,6 procent tot 17,9 miljoen ton. De toename is veroorzaakt door groei van deze goederenstroom op de meest dominante markt, het Verenigd Koninkrijk, maar ook door meer verkeer op nieuwe markten als Portugal, IJsland en de Scandinavische landen.



Deel dit artikel:                   





Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Bouw derde spoor Zevenaar afgerond
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht








[Banners]