Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 27-10-2017


NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein

Bron: NS



  • 130 extra treinen
  • Veel verbindingen hetzelfde
  • Zeven dagen per week de tienminutentrein
Op zondag 10 december 2017 past NS zoals ieder jaar de dienstregeling aan. De grootste wijzigingen waren al bekend, maar vanaf vandaag kan iedereen zijn nieuwe treinreis checken in de NS reisplanner. Daaruit blijkt dat – in tegenstelling tot vorig jaar - veel hetzelfde blijft. De belangrijkste verandering: de tienminutentrein tussen Amsterdam, Utrecht, en Eindhoven gaat - na 14 testweken - definitief zeven dagen per week rijden. Dat betekent een kortere wachttijd en vaker een zitplaats. In totaal gaan er per werkdag zo’n 130 treinen meer rijden: ongeveer 80 Sprinters en 50 Intercity’s.

Wat gaat er nog meer veranderen?
De dienstregeling werd vorig jaar volledig opnieuw ontworpen. Dit jaar bouwen we voort op dat fundament. Een blik op de reisplanner, laat zien dat er in diverse delen van het land wel iets verandert. De meeste reizigers gaan erop vooruit, maar dat lukt helaas niet voor iedereen. Enkele belangrijke wijzigingen:
  • Er komen extra treinen tussen Meppel en Leeuwarden.
  • In de spits rijden er meer Sprinters tussen Utrecht Centraal en Houten Castellum.
  • In de spits wordt – in de drukke richting - de reistijd tussen de Zeeuwse steden en de Randstad een kwartier korter.
  • In de avonduren en weekenden rijden er meer Intercity’s van Utrecht Centraal, naar Eindhoven, Schiphol Airport en Nijmegen.
  • Op zondag rijden vier in plaats van twee Intercity’s per uur tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal.
  • Er komt een rechtstreekse trein van Enkhuizen naar Utrecht en verder naar Eindhoven en Heerlen.
Aanpassingen rond ’s-Hertogenbosch
Rond ’s-Hertogenbosch doen we de meeste aanpassingen. Dat is nodig om de tienminutentrein mogelijk te maken en om de reistijd per Sprinter te verkorten. Zo creëren we meer rechtstreekse Sprinterverbindingen, bijvoorbeeld tussen Dordrecht en Arnhem en in de spits tussen Oss en Deurne. De reistijd van de Sprinter tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch wordt korter.

Voor- en nadelen
We passen de dienstregeling aan, om het treinreizen in Nederland verder te verbeteren. De meeste reiziger zullen daarvan profiteren, maar voor sommige reizigers wordt de reistijd helaas langer. De ruimte op het spoor is beperkt. Daarom levert de verbetering voor de één soms een verslechtering op voor de ander. We kunnen dat uitleggen aan de hand van vier voorbeelden:

1. Geldermalsen en Tiel: In Geldermalsen profiteren reizigers van een betere overstap, waardoor ze een kwartier minder lang hoeven te wachten. In Tiel worden de overstaptijden voor een groep reizigers juist zo’n achttien minuten langer. Ook zijn reizigers van Tiel naar Utrecht enkele minuten langer onderweg.

2: De verbinding met West-Friesland naar Amsterdam en verder: Reizigers uit Enkhuizen krijgen een rechtstreekse Intercity naar Utrecht Centraal, Eindhoven en Heerlen. En in de spits een vijf minuten kortere reistijd naar Purmerend en Zaandam. In de daluren neemt de reistijd naar Purmerend en Zaandam voor een kleinere groep reizgers echter toe vanwege een langere overstap in Hoorn.

3. Reizigers tussen Amsterdam Centraal en Alkmaar krijgen op zondag per uur vier in plaats van twee Intercity’s. Doordeweeks rijden in de rustige richting enkele Intercity’s minder.

4. De ICE: Deze snelle internationale trein van Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar Duitsland gaat in de daluren sneller rijden. Daardoor zijn op die tijden enkele Sprinters tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal langer onderweg.

Dienstregeling online
Reizigers kunnen vanaf vrijdag 27 oktober 2017 de reisplanner of de NS app raadplegen om te kijken wat op hun traject en aan hun reis wijzigt. Voor uitgebreide vragen over de dienstregeling kunnen ook terecht op het Serviceforum. Wil je meer weten over de nieuwe dienstregeling, kijk dan op ns.nl/dienstregeling2018

NS en ProRail testen sinds 6 september iedere woensdag de tienminutentrein tussen Amsterdam, Utrecht, ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven. Dat betekent dat reizigers tussen deze steden 6 keer per uur met een Intercity kunnen reizen. Deze testen zijn een essentiële voorbereiding op de nieuwe dienstregeling in december, wanneer treinreizigers op dit traject élke dag iedere tien minuten met de Intercity kunnen reizen.



Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]