Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 27-10-2017


NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein

Bron: NS



  • 130 extra treinen
  • Veel verbindingen hetzelfde
  • Zeven dagen per week de tienminutentrein
Op zondag 10 december 2017 past NS zoals ieder jaar de dienstregeling aan. De grootste wijzigingen waren al bekend, maar vanaf vandaag kan iedereen zijn nieuwe treinreis checken in de NS reisplanner. Daaruit blijkt dat – in tegenstelling tot vorig jaar - veel hetzelfde blijft. De belangrijkste verandering: de tienminutentrein tussen Amsterdam, Utrecht, en Eindhoven gaat - na 14 testweken - definitief zeven dagen per week rijden. Dat betekent een kortere wachttijd en vaker een zitplaats. In totaal gaan er per werkdag zo’n 130 treinen meer rijden: ongeveer 80 Sprinters en 50 Intercity’s.

Wat gaat er nog meer veranderen?
De dienstregeling werd vorig jaar volledig opnieuw ontworpen. Dit jaar bouwen we voort op dat fundament. Een blik op de reisplanner, laat zien dat er in diverse delen van het land wel iets verandert. De meeste reizigers gaan erop vooruit, maar dat lukt helaas niet voor iedereen. Enkele belangrijke wijzigingen:
  • Er komen extra treinen tussen Meppel en Leeuwarden.
  • In de spits rijden er meer Sprinters tussen Utrecht Centraal en Houten Castellum.
  • In de spits wordt – in de drukke richting - de reistijd tussen de Zeeuwse steden en de Randstad een kwartier korter.
  • In de avonduren en weekenden rijden er meer Intercity’s van Utrecht Centraal, naar Eindhoven, Schiphol Airport en Nijmegen.
  • Op zondag rijden vier in plaats van twee Intercity’s per uur tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal.
  • Er komt een rechtstreekse trein van Enkhuizen naar Utrecht en verder naar Eindhoven en Heerlen.
Aanpassingen rond ’s-Hertogenbosch
Rond ’s-Hertogenbosch doen we de meeste aanpassingen. Dat is nodig om de tienminutentrein mogelijk te maken en om de reistijd per Sprinter te verkorten. Zo creëren we meer rechtstreekse Sprinterverbindingen, bijvoorbeeld tussen Dordrecht en Arnhem en in de spits tussen Oss en Deurne. De reistijd van de Sprinter tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch wordt korter.

Voor- en nadelen
We passen de dienstregeling aan, om het treinreizen in Nederland verder te verbeteren. De meeste reiziger zullen daarvan profiteren, maar voor sommige reizigers wordt de reistijd helaas langer. De ruimte op het spoor is beperkt. Daarom levert de verbetering voor de één soms een verslechtering op voor de ander. We kunnen dat uitleggen aan de hand van vier voorbeelden:

1. Geldermalsen en Tiel: In Geldermalsen profiteren reizigers van een betere overstap, waardoor ze een kwartier minder lang hoeven te wachten. In Tiel worden de overstaptijden voor een groep reizigers juist zo’n achttien minuten langer. Ook zijn reizigers van Tiel naar Utrecht enkele minuten langer onderweg.

2: De verbinding met West-Friesland naar Amsterdam en verder: Reizigers uit Enkhuizen krijgen een rechtstreekse Intercity naar Utrecht Centraal, Eindhoven en Heerlen. En in de spits een vijf minuten kortere reistijd naar Purmerend en Zaandam. In de daluren neemt de reistijd naar Purmerend en Zaandam voor een kleinere groep reizgers echter toe vanwege een langere overstap in Hoorn.

3. Reizigers tussen Amsterdam Centraal en Alkmaar krijgen op zondag per uur vier in plaats van twee Intercity’s. Doordeweeks rijden in de rustige richting enkele Intercity’s minder.

4. De ICE: Deze snelle internationale trein van Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar Duitsland gaat in de daluren sneller rijden. Daardoor zijn op die tijden enkele Sprinters tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal langer onderweg.

Dienstregeling online
Reizigers kunnen vanaf vrijdag 27 oktober 2017 de reisplanner of de NS app raadplegen om te kijken wat op hun traject en aan hun reis wijzigt. Voor uitgebreide vragen over de dienstregeling kunnen ook terecht op het Serviceforum. Wil je meer weten over de nieuwe dienstregeling, kijk dan op ns.nl/dienstregeling2018

NS en ProRail testen sinds 6 september iedere woensdag de tienminutentrein tussen Amsterdam, Utrecht, ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven. Dat betekent dat reizigers tussen deze steden 6 keer per uur met een Intercity kunnen reizen. Deze testen zijn een essentiële voorbereiding op de nieuwe dienstregeling in december, wanneer treinreizigers op dit traject élke dag iedere tien minuten met de Intercity kunnen reizen.



Deel dit artikel:                   





IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht
Pilz organiseert tweede editie van inspirerend congres 'Master of Safety in één dag'
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht








[Banners]