Nieuwsbericht | Datum: 31-10-2017


Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden

Bron: ProRail



Jarenlang is eraan gewerkt en nu is het zover: alle stations in Nederland zijn toegankelijk gemaakt voor blinde en slechtziende reizigers. 90 kilometer aan geleidelijnen is er in totaal aangelegd. De Oogvereniging en ProRail vieren deze mijlpaal op dinsdag 31 oktober 2017 in Amersfoort.

90 kilometer geleidelijnen
De 90 kilometer aan voelbare en zichtbare geleidelijnen zijn overal op dezelfde manier aangelegd. Daardoor kunnen blinden en slechtzienden hun weg in principe op ieder station vinden, ook als ze er nog niet eerder geweest zijn. Bij liften en trappen hangen voelbare bordjes die bijvoorbeeld vertellen naar welk perron een trap leidt. Verder zijn er meer dan 5.000 gesproken routebeschrijvingen van stations gemaakt, zijn obstakels uit looproutes weggehaald en zijn er voelbare stationsplattegronden ontwikkeld van de vier grootste stations.

'Lang gekoesterde wens'
Joep Aarts, directeur Oogvereniging: “Wat nu gerealiseerd is, is een lang gekoesterde wens. Het is het resultaat van een intensieve samenwerking van de Oogvereniging en ProRail. Vele enthousiaste en betrokken vrijwilligers hebben eraan meegewerkt.” Pier Eringa van ProRail: “We zijn trots op de geleverde prestatie. We zijn wereldkampioen geleidelijnen leggen. Nergens ter wereld zijn alles stations geschikt gemaakt voor blinde en slechtzienden. En we willen graag dat mensen die blind of slechtziend zijn de voorzieningen optimaal gaan gebruiken. Wat we willen is dat mensen geïnspireerd raken om te reizen.”



Feiten en cijfers
  • 410 stations zijn voorzien van (nieuwe) geleidelijnen
  • 90 kilometer aan geleidelijnen is aangelegd
  • circa 5.000 verschillende beschrijvingen zijn gemaakt van veelgebruikte routes van de straat naar de perrons en terug
  • 2500 objectmarkeringen (gele klanktegels) zijn aangelegd
  • 250 km perronrandmarkering is aangebracht met contrasterende verf
  • Alle obstakels op de hoofdroute (zoals prullenbakken) zijn weggehaald
  • 800 voelbare bordjes zijn aangebracht op trapleuningen en bij liften
  • Van de 4 grootste stations - Amsterdam Centraal, Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal - zijn voelbare stationsplattegronden gemaakt (pilot)
Download
Download de digitale brochure Eenduidige en voorspelbare routegeleiding op stations via prorail.nl/toegankelijkheid



Deel dit artikel:                   





Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Vrijspraak in strafzaak aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht








[Banners]