Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 07-11-2017


Eerste hybride mobiele hijskraan ter wereld komt uit Oss




Nederlandse hijskraanfabrikant Spierings lanceert wereldprimeur op internationale top

De Nederlandse hijskraanfabrikant Spierings heeft als eerste ter wereld een hybride mobiele hijskraan gebouwd. Deze SK487-AT3 is volledig elektrisch aangedreven. Daardoor kan hij emissievrij en stil zijn werk doen en de stad in- en uit rijden. Alleen op de snelweg maakt hij gebruik van een kleine dieselmotor.

De revolutionaire innovatie wordt donderdagavond 16 november aan zo'n 1000 internationale gasten gepresenteerd tijdens de SpieringsSummit.

Dertig jaar geleden ontwikkelde het bedrijf uit het Brabantse Oss als eerste een mobiele torenkraan door een gebruiksvriendelijke torenkraan op een compacte truck te zetten. De fabrikant groeide hiermee uit tot marktleider en de mobiele Spierings-kranen worden inmiddels in meer dan 25 landen in Europa, Azië en Afrika gebruikt door alle grote kraan- en bouwbedrijven. In 2018 verwacht Spierings zijn duizendste kraan te leveren.

Op donderdag 16 november 2017 schrijft het bedrijf opnieuw geschiedenis. Dan onthult Spierings de SK487-AT3 City Boy: de eerste hybride mobiele kraan, speciaal ontwikkeld voor een stedelijke omgeving waarin milieueisen steeds hoger en werkruimtes steeds beperkter worden. De onderwagen wordt elektrisch aangedreven en is voorzien van een Lithium-ion accu pakket. Hierdoor kan de kraan moeiteloos naar de plaats van bestemming rijden, zonder gebruik te maken van een verbrandingsmotor. Op de hijslocatie kan de kraan eenvoudig aan het netstroom worden aangesloten. Op deze manier kan hij volledig emissievrij werken en wordt het geluid tot een minimum beperkt. Als er geen stroom aanwezig is, kan de City Boy zelfs enkele uren enkel op zijn eigen accupakket hijsen.

Voor het rijden op de snelweg heeft de kraan een kleine dieselmotor om 80 kilometer per uur te kunnen halen. Remenergie wordt weer opgeslagen in de accu. Ook wegrijden uit stilstand kan hij op de accu. De hybride uitrusting is niet ten koste gegaan van de capaciteit van de kraan. De toren kan tot 30 meter hoogte uitschuiven en de giek bereikt een lengte van 40 meter, waar hij een hijscapaciteit van 1,7 ton op de punt haalt. De kraan is gebouwd op een compacte 3-assige onderwagen van slechts 2,5 meter breed. Daardoor kan de City Boy beter manoeuvreren op smalle wegen en in drukke steden. Die ruimtebesparing is onder meer mogelijk gemaakt door gebruik te maken van een multifunctionele cabine. Deze 3-in-1-cabine fungeert zowel als truckcabine, kraancabine en liftcabine om langs de toren omhoog te gaan naar de gewenste werkhoogte.

Terwijl de auto-industrie in razend tempo bezig is elektrische en emissievrije auto's te ontwikkelen en te produceren, is Spierings de eerste in de mobiele kraanwereld die het gelukt is een mobiele hijskraan elektrisch te maken. De ontwikkeling van deze innovatie is een wereldprimeur die internationaal veel opzien zal baren, verwacht het bedrijf.



Deel dit artikel:                   





Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Event
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht








[Banners]