Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 07-11-2017


Eerste hybride mobiele hijskraan ter wereld komt uit Oss




Nederlandse hijskraanfabrikant Spierings lanceert wereldprimeur op internationale top

De Nederlandse hijskraanfabrikant Spierings heeft als eerste ter wereld een hybride mobiele hijskraan gebouwd. Deze SK487-AT3 is volledig elektrisch aangedreven. Daardoor kan hij emissievrij en stil zijn werk doen en de stad in- en uit rijden. Alleen op de snelweg maakt hij gebruik van een kleine dieselmotor.

De revolutionaire innovatie wordt donderdagavond 16 november aan zo'n 1000 internationale gasten gepresenteerd tijdens de SpieringsSummit.

Dertig jaar geleden ontwikkelde het bedrijf uit het Brabantse Oss als eerste een mobiele torenkraan door een gebruiksvriendelijke torenkraan op een compacte truck te zetten. De fabrikant groeide hiermee uit tot marktleider en de mobiele Spierings-kranen worden inmiddels in meer dan 25 landen in Europa, Azië en Afrika gebruikt door alle grote kraan- en bouwbedrijven. In 2018 verwacht Spierings zijn duizendste kraan te leveren.

Op donderdag 16 november 2017 schrijft het bedrijf opnieuw geschiedenis. Dan onthult Spierings de SK487-AT3 City Boy: de eerste hybride mobiele kraan, speciaal ontwikkeld voor een stedelijke omgeving waarin milieueisen steeds hoger en werkruimtes steeds beperkter worden. De onderwagen wordt elektrisch aangedreven en is voorzien van een Lithium-ion accu pakket. Hierdoor kan de kraan moeiteloos naar de plaats van bestemming rijden, zonder gebruik te maken van een verbrandingsmotor. Op de hijslocatie kan de kraan eenvoudig aan het netstroom worden aangesloten. Op deze manier kan hij volledig emissievrij werken en wordt het geluid tot een minimum beperkt. Als er geen stroom aanwezig is, kan de City Boy zelfs enkele uren enkel op zijn eigen accupakket hijsen.

Voor het rijden op de snelweg heeft de kraan een kleine dieselmotor om 80 kilometer per uur te kunnen halen. Remenergie wordt weer opgeslagen in de accu. Ook wegrijden uit stilstand kan hij op de accu. De hybride uitrusting is niet ten koste gegaan van de capaciteit van de kraan. De toren kan tot 30 meter hoogte uitschuiven en de giek bereikt een lengte van 40 meter, waar hij een hijscapaciteit van 1,7 ton op de punt haalt. De kraan is gebouwd op een compacte 3-assige onderwagen van slechts 2,5 meter breed. Daardoor kan de City Boy beter manoeuvreren op smalle wegen en in drukke steden. Die ruimtebesparing is onder meer mogelijk gemaakt door gebruik te maken van een multifunctionele cabine. Deze 3-in-1-cabine fungeert zowel als truckcabine, kraancabine en liftcabine om langs de toren omhoog te gaan naar de gewenste werkhoogte.

Terwijl de auto-industrie in razend tempo bezig is elektrische en emissievrije auto's te ontwikkelen en te produceren, is Spierings de eerste in de mobiele kraanwereld die het gelukt is een mobiele hijskraan elektrisch te maken. De ontwikkeling van deze innovatie is een wereldprimeur die internationaal veel opzien zal baren, verwacht het bedrijf.



Deel dit artikel:                   





Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]