Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 07-11-2017


Eerste hybride mobiele hijskraan ter wereld komt uit Oss




Nederlandse hijskraanfabrikant Spierings lanceert wereldprimeur op internationale top

De Nederlandse hijskraanfabrikant Spierings heeft als eerste ter wereld een hybride mobiele hijskraan gebouwd. Deze SK487-AT3 is volledig elektrisch aangedreven. Daardoor kan hij emissievrij en stil zijn werk doen en de stad in- en uit rijden. Alleen op de snelweg maakt hij gebruik van een kleine dieselmotor.

De revolutionaire innovatie wordt donderdagavond 16 november aan zo'n 1000 internationale gasten gepresenteerd tijdens de SpieringsSummit.

Dertig jaar geleden ontwikkelde het bedrijf uit het Brabantse Oss als eerste een mobiele torenkraan door een gebruiksvriendelijke torenkraan op een compacte truck te zetten. De fabrikant groeide hiermee uit tot marktleider en de mobiele Spierings-kranen worden inmiddels in meer dan 25 landen in Europa, Azië en Afrika gebruikt door alle grote kraan- en bouwbedrijven. In 2018 verwacht Spierings zijn duizendste kraan te leveren.

Op donderdag 16 november 2017 schrijft het bedrijf opnieuw geschiedenis. Dan onthult Spierings de SK487-AT3 City Boy: de eerste hybride mobiele kraan, speciaal ontwikkeld voor een stedelijke omgeving waarin milieueisen steeds hoger en werkruimtes steeds beperkter worden. De onderwagen wordt elektrisch aangedreven en is voorzien van een Lithium-ion accu pakket. Hierdoor kan de kraan moeiteloos naar de plaats van bestemming rijden, zonder gebruik te maken van een verbrandingsmotor. Op de hijslocatie kan de kraan eenvoudig aan het netstroom worden aangesloten. Op deze manier kan hij volledig emissievrij werken en wordt het geluid tot een minimum beperkt. Als er geen stroom aanwezig is, kan de City Boy zelfs enkele uren enkel op zijn eigen accupakket hijsen.

Voor het rijden op de snelweg heeft de kraan een kleine dieselmotor om 80 kilometer per uur te kunnen halen. Remenergie wordt weer opgeslagen in de accu. Ook wegrijden uit stilstand kan hij op de accu. De hybride uitrusting is niet ten koste gegaan van de capaciteit van de kraan. De toren kan tot 30 meter hoogte uitschuiven en de giek bereikt een lengte van 40 meter, waar hij een hijscapaciteit van 1,7 ton op de punt haalt. De kraan is gebouwd op een compacte 3-assige onderwagen van slechts 2,5 meter breed. Daardoor kan de City Boy beter manoeuvreren op smalle wegen en in drukke steden. Die ruimtebesparing is onder meer mogelijk gemaakt door gebruik te maken van een multifunctionele cabine. Deze 3-in-1-cabine fungeert zowel als truckcabine, kraancabine en liftcabine om langs de toren omhoog te gaan naar de gewenste werkhoogte.

Terwijl de auto-industrie in razend tempo bezig is elektrische en emissievrije auto's te ontwikkelen en te produceren, is Spierings de eerste in de mobiele kraanwereld die het gelukt is een mobiele hijskraan elektrisch te maken. De ontwikkeling van deze innovatie is een wereldprimeur die internationaal veel opzien zal baren, verwacht het bedrijf.



Deel dit artikel:                   





IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht
Pilz organiseert tweede editie van inspirerend congres 'Master of Safety in één dag'
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht








[Banners]