Bron: A2 Maastricht
Nieuwsbericht | Datum: 06-11-2017


A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017




Tijdens het COB-congres op 3 november 2017 is de Schreudersprijs weer uitgereikt: dé prijs voor een bijzondere prestatie op het gebied van ondergronds bouwen. De grote winnaar is de A2 Maastricht. Er was een eervolle vermelding voor Onderdoorgangen Zutphen.

De jury over de winnaar, de A2 Maastricht
"Het project A2 Maastricht is zonder twijfel een groot en omvangrijk project en raakt de kern van de stad Maastricht. Met de ondertunneling van de A2 in Maastricht is een einde gekomen aan een groot knelpunt in het rijkswegennet en is tevens een sterke verbetering van de leefbaarheid van de stad gerealiseerd. Het project is inventief door het idee van de aannemer door de tunnel te stapelen. Zo creëerde men meer capaciteit dan het referentieontwerp tegen dezelfde prijs! De jury roemt het project voor het getoonde lef. De tunnel is voor alle soorten verkeer toegankelijk. De bouw is technisch hoogstaand uitgevoerd in een moeilijke ondergrond waarbij risicobeheersing voorop stond. In een respectievelijk korte tijd zijn de vele benodigde vergunningen verkregen. Tevens was er veel aandacht voor een goede communicatie met de omgeving. Dit project zal een voorbeeld zijn voor andere steden en de ondergrondse optie op de kaart zetten."

De jury over de eervolle vermelding voor Onderdoorgangen Zutphen
"Twee onderdoorgangen rond het station in Zutphen. Niet heel bijzonder op het eerste gezicht. Toch hebben de Marstunnel en Kostverloren een grote maatschappelijke waarde voor Zutphen. Architectonisch twee pareltjes in vergelijking met standaard ondergrondse (infra)projecten. Vooral het lichtontwerp springt er zeker uit. Het materiaalgebruik in de onderdoorgangen en het licht zijn één geheel. De jury spreekt van een uitzonderlijk project. De lichtkunstenaar heeft vanaf het begin een belangrijke rol gespeeld. Kunst integreren in de bouw levert sensitiviteit en inlevingsvermogen in het ondergronds bouwen op. Beide onderdoorgangen zijn aangelegd onder een talud. De precisie operatie waarmee de betonnen onderdelen op hun plek zijn geschoven, is bijzonder. De impact is fenomenaal als je door de tunnel rijdt. Het dynamische ontwerp van dit project geeft een beleving die je niet snel vergeet."

Achtergrond
Tot 1 september 2017 konden er projecten worden ingestuurd voor de Schreudersprijs 2017. Er waren tien inzendingen:
  • A2 Maastricht, door Avenue2 en Projectbureau A2 Maastricht.
  • A4 Delft-Schiedam, door Van Hattum en Blankevoort.
  • Hendrik Bulthuis Akwadukt, door bouwcombinatie Nije Daam (Mobilis, Van Gelder en Friso Civiel).
  • Herinrichting Gustav Mahlerplein, door BAM Infra Nederland.
  • Kustwerk Katwijk, door Royal HaskoningDHV, Hoogheemraadschap van Rijnland, gemeente Katwijk, OKRA Landschapsarchitecten, Arcadis, Ballast Nedam en ZJA Zwarts & Jansma Architecten.
  • Noordwal-Veenkade, door gemeente Den Haag.
  • Onderdoorgang langzaam verkeer Zevenaar, door ABT, Van Spijker Infrabouw en ProRail.
  • Onderdoorgangen Zutphen, door Railinfra Solutions (Royal HaskoningDHV en Witteveen+Bos), Herman Kuijer, Maurer United Architects, gemeente Zutphen en ProRail.
  • Parkeergarage Lammermarkt Leiden, door Combinatie parkeergarages Leiden Dura Vermeer-BESIX.
  • Renovatie Velsertunnel, door Rijkswaterstaat en combinatie Hyacint.
Genomineerden
Naast de winnaar en de eervolle vermelding, waren nog twee projecten genomineerd voor de Schreudersprijs 2017
  • Kustwerk Katwijk, door Royal HaskoningDHV, Hoogheemraadschap van Rijnland, gemeente Katwijk, OKRA Landschapsarchitecten, Arcadis, Ballast Nedam en ZJA Zwarts & Jansma Architecten.
  • Parkeergarage Lammermarkt Leiden, door Combinatie parkeergarages Leiden Dura Vermeer-BESIX.
Jury 2017
  • dr.ir. M. (Mandy) Korff (voorzitter; Deltares en TU Delft)
  • ir. L.M. (Marcel) Blom (CROSS Architecture)
  • prof.ir. C.M. (Maurits) de Hoog (gemeente Amsterdam)
  • ir. F.J. (Frank) Kaalberg (Witteveen + Bos)
  • ir. A.Y. (Astrid) Sanson (gemeente Rotterdam)
De jury heeft vier inzendingen genomineerd voor de prijs. Zij maakten kans op 25.000 euro en de eeuwige roem. Hoewel er nooit meer dan één prijs wordt toegekend, kan de jury wel voorstellen om ook een eervolle vermelding uit te reiken. Indien er geen inzendingen zijn van voldoende niveau (naar de mening van jury en bestuur) wordt er geen prijs en eventueel ook geen eervolle vermelding toegekend.

In het reglement staan de procedure, de beoordeling en de voorwaarden beschreven. Om voor de prijs in aanmerking te komen, moet het bijvoorbeeld gaan om een prestatie van een Nederlands bedrijf in binnen- of buitenlandse bodem, of van een buitenlands bedrijf in Hollandse bodem. Alle disciplines die bijdragen aan het bevorderen van verantwoord gebruik van de ondergrond kunnen meedingen naar de prijs. De prestatie hoeft dus niet per se iets technisch te zijn; ook projecten op het gebied van stedenbouwkunde, architectuur, economie of zintuigfysiologie kunnen worden beloond.

Voor de prijs worden uitgesloten mijnbouw (winning van grondstoffen), winning van (drink)water en thermische energie (warmte/koude), alsmede de opslag van vloeistoffen, gassen en thermische energie in het korrelskelet van de bodem of in holle ruimten, gemaakt met oplos- of andere technieken, die niet worden begrensd door een ondersteunende, kunstmatige bekleding.



Deel dit artikel:                   





Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht
Pilz organiseert tweede editie van inspirerend congres 'Master of Safety in één dag'
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht








[Banners]