Bron: A2 Maastricht
Nieuwsbericht | Datum: 06-11-2017


A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017




Tijdens het COB-congres op 3 november 2017 is de Schreudersprijs weer uitgereikt: dé prijs voor een bijzondere prestatie op het gebied van ondergronds bouwen. De grote winnaar is de A2 Maastricht. Er was een eervolle vermelding voor Onderdoorgangen Zutphen.

De jury over de winnaar, de A2 Maastricht
"Het project A2 Maastricht is zonder twijfel een groot en omvangrijk project en raakt de kern van de stad Maastricht. Met de ondertunneling van de A2 in Maastricht is een einde gekomen aan een groot knelpunt in het rijkswegennet en is tevens een sterke verbetering van de leefbaarheid van de stad gerealiseerd. Het project is inventief door het idee van de aannemer door de tunnel te stapelen. Zo creëerde men meer capaciteit dan het referentieontwerp tegen dezelfde prijs! De jury roemt het project voor het getoonde lef. De tunnel is voor alle soorten verkeer toegankelijk. De bouw is technisch hoogstaand uitgevoerd in een moeilijke ondergrond waarbij risicobeheersing voorop stond. In een respectievelijk korte tijd zijn de vele benodigde vergunningen verkregen. Tevens was er veel aandacht voor een goede communicatie met de omgeving. Dit project zal een voorbeeld zijn voor andere steden en de ondergrondse optie op de kaart zetten."

De jury over de eervolle vermelding voor Onderdoorgangen Zutphen
"Twee onderdoorgangen rond het station in Zutphen. Niet heel bijzonder op het eerste gezicht. Toch hebben de Marstunnel en Kostverloren een grote maatschappelijke waarde voor Zutphen. Architectonisch twee pareltjes in vergelijking met standaard ondergrondse (infra)projecten. Vooral het lichtontwerp springt er zeker uit. Het materiaalgebruik in de onderdoorgangen en het licht zijn één geheel. De jury spreekt van een uitzonderlijk project. De lichtkunstenaar heeft vanaf het begin een belangrijke rol gespeeld. Kunst integreren in de bouw levert sensitiviteit en inlevingsvermogen in het ondergronds bouwen op. Beide onderdoorgangen zijn aangelegd onder een talud. De precisie operatie waarmee de betonnen onderdelen op hun plek zijn geschoven, is bijzonder. De impact is fenomenaal als je door de tunnel rijdt. Het dynamische ontwerp van dit project geeft een beleving die je niet snel vergeet."

Achtergrond
Tot 1 september 2017 konden er projecten worden ingestuurd voor de Schreudersprijs 2017. Er waren tien inzendingen:
  • A2 Maastricht, door Avenue2 en Projectbureau A2 Maastricht.
  • A4 Delft-Schiedam, door Van Hattum en Blankevoort.
  • Hendrik Bulthuis Akwadukt, door bouwcombinatie Nije Daam (Mobilis, Van Gelder en Friso Civiel).
  • Herinrichting Gustav Mahlerplein, door BAM Infra Nederland.
  • Kustwerk Katwijk, door Royal HaskoningDHV, Hoogheemraadschap van Rijnland, gemeente Katwijk, OKRA Landschapsarchitecten, Arcadis, Ballast Nedam en ZJA Zwarts & Jansma Architecten.
  • Noordwal-Veenkade, door gemeente Den Haag.
  • Onderdoorgang langzaam verkeer Zevenaar, door ABT, Van Spijker Infrabouw en ProRail.
  • Onderdoorgangen Zutphen, door Railinfra Solutions (Royal HaskoningDHV en Witteveen+Bos), Herman Kuijer, Maurer United Architects, gemeente Zutphen en ProRail.
  • Parkeergarage Lammermarkt Leiden, door Combinatie parkeergarages Leiden Dura Vermeer-BESIX.
  • Renovatie Velsertunnel, door Rijkswaterstaat en combinatie Hyacint.
Genomineerden
Naast de winnaar en de eervolle vermelding, waren nog twee projecten genomineerd voor de Schreudersprijs 2017
  • Kustwerk Katwijk, door Royal HaskoningDHV, Hoogheemraadschap van Rijnland, gemeente Katwijk, OKRA Landschapsarchitecten, Arcadis, Ballast Nedam en ZJA Zwarts & Jansma Architecten.
  • Parkeergarage Lammermarkt Leiden, door Combinatie parkeergarages Leiden Dura Vermeer-BESIX.
Jury 2017
  • dr.ir. M. (Mandy) Korff (voorzitter; Deltares en TU Delft)
  • ir. L.M. (Marcel) Blom (CROSS Architecture)
  • prof.ir. C.M. (Maurits) de Hoog (gemeente Amsterdam)
  • ir. F.J. (Frank) Kaalberg (Witteveen + Bos)
  • ir. A.Y. (Astrid) Sanson (gemeente Rotterdam)
De jury heeft vier inzendingen genomineerd voor de prijs. Zij maakten kans op 25.000 euro en de eeuwige roem. Hoewel er nooit meer dan één prijs wordt toegekend, kan de jury wel voorstellen om ook een eervolle vermelding uit te reiken. Indien er geen inzendingen zijn van voldoende niveau (naar de mening van jury en bestuur) wordt er geen prijs en eventueel ook geen eervolle vermelding toegekend.

In het reglement staan de procedure, de beoordeling en de voorwaarden beschreven. Om voor de prijs in aanmerking te komen, moet het bijvoorbeeld gaan om een prestatie van een Nederlands bedrijf in binnen- of buitenlandse bodem, of van een buitenlands bedrijf in Hollandse bodem. Alle disciplines die bijdragen aan het bevorderen van verantwoord gebruik van de ondergrond kunnen meedingen naar de prijs. De prestatie hoeft dus niet per se iets technisch te zijn; ook projecten op het gebied van stedenbouwkunde, architectuur, economie of zintuigfysiologie kunnen worden beloond.

Voor de prijs worden uitgesloten mijnbouw (winning van grondstoffen), winning van (drink)water en thermische energie (warmte/koude), alsmede de opslag van vloeistoffen, gassen en thermische energie in het korrelskelet van de bodem of in holle ruimten, gemaakt met oplos- of andere technieken, die niet worden begrensd door een ondersteunende, kunstmatige bekleding.



Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]