Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 09-11-2017


CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland




Inwoners Limburg en Drenthe reizen vaakst met auto
Inwoners uit Limburg en Drenthe maken voor meer dan de helft van hun dagelijkse ritten gebruik van de auto, als bestuurder of passagier. In Flevoland, Noord-Holland en Zuid-Holland wordt juist relatief veel gebruik gemaakt van het openbaar vervoer. Dit blijkt uit nieuwe cijfers uit het Onderzoek Verplaatsingen in Nederland van het CBS.

Het Onderzoek Verplaatsingen in Nederland meet de dagelijkse verplaatsingen van de Nederlandse bevolking naar plaats van herkomst en bestemming, tijdstip van de verplaatsingen, gebruikte vervoermiddelen en reismotieven. Dit onderzoek wordt jaarlijks in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat door het CBS uitgevoerd. Voor de cijfers in dit bericht is gebruikgemaakt van alle niet-beroepsmatige ritten in Nederland. Daartoe behoort ook woon-werkverkeer. Beroepsmatige ritten door bijvoorbeeld taxichauffeurs, koeriersdiensten en vrachtwagenchauffeurs zijn buiten beschouwing gelaten.



Elektrische fiets populair in het oosten van het land
In Zeeland, Drenthe, Friesland, Overijssel, Noord-Brabant en Limburg maken inwoners voor ritten het minst gebruik van het openbaar vervoer. De elektrische fiets blijkt vooral in het oosten des lands populair als vervoermiddel. In Drenthe, Overijssel en Gelderland worden van alle provincies de meeste ritten per elektrische fiets afgelegd. De niet-elektrische fiets wordt relatief vaak benut als vervoermiddel in Groningen, Friesland, Overijssel, Flevoland, Gelderland en Utrecht. Inwoners van Limburg en Flevoland maken naar verhouding het minst vaak gebruik van de niet-elektrische fiets.

Bijna helft ritten te voet of met de fiets
Bijna 43 procent van alle ritten die Nederlanders in de periode 2014/2016 maakten vond plaats met de auto. Te voet en met de niet-elektrische fiets is dit aandeel respectievelijk bijna 23 en 24 procent. De elektrische fiets is goed voor iets meer dan 2 procent van alle ritten.

Gebruik openbaar vervoer neemt toe met ritlengte
Welk vervoermiddel wordt gebruikt, hangt onder meer af van de ritafstand. Ritten van minder dan 5 kilometer worden vooral lopend afgelegd (35 procent) en op de niet-elektrische fiets (bijna 33 procent). De auto wordt in bijna een kwart van deze korte afstanden gebruikt, het openbaar vervoer in slechts 3 procent. Voor langere afstanden kiest men vaker voor auto en openbaar vervoer: voor 79 procent van de ritten van 15 kilometer of langer wordt de auto ingezet, voor 13 procent het openbaar vervoer. De fiets en benenwagen laten we vaker staan naarmate de ritafstand groter wordt.

Elektrische fiets vooral voor langere afstanden
Het gebruik van de elektrische fiets als vervoermiddel staat, vergeleken met de reguliere, niet-elektrische fiets, nog in de kinderschoenen. Het aandeel van de niet-elektrische fiets in alle ritten is 24 procent, dat van de elektrische fiets is 2 procent. De elektrische fiets is wel duidelijk populairder voor de langere afstanden. De niet-elektrische fiets wordt voor ritten tot 5 kilometer ruim 14 keer zo vaak gebruikt als de elektrische fiets, vanaf 15 kilometer verschilt dat nog maar een factor 4.



Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]