Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 24-11-2017


Renovatie Waalbrug Nijmegen definitief gegund aan KWS




Gezamenlijk persbericht Rijkswaterstaat en gemeente Nijmegen
Vier rijstroken open tijdens renovatie Waalbrug Nijmegen


Rijkswaterstaat heeft de renovatie van de Waalbrug in Nijmegen definitief gegund aan KWS, onderdeel van Koninklijke VolkerWessels. De aannemer gaat de renovatie van de brug zo uitvoeren dat de vier huidige rijstroken zo veel mogelijk beschikbaar blijven voor personenauto’s en OV-bussen. De verkeershinder wordt hierdoor beperkt, maar er zal zeker hinder zijn. Gemeente Nijmegen en Rijkswaterstaat zetten daarvoor bereikbaarheidsmaatregelen in. De renovatie van de Waalbrug duurt tot eind 2019.

KWS scoorde overall het beste op de verschillende selectiecriteria, waaronder het beperken van hinder. Daarvoor heeft de aannemer een plan uitgewerkt waarbij niet de minimaal gevraagde twee, maar de vier huidige rijstroken grotendeels beschikbaar blijven voor regulier verkeer. ’s Avonds en ’s nachts, als er minder verkeer is, kunnen er twee rijstroken zijn en er komen enkele weekend- en nachtafsluitingen. Vrachtwagens, touringcars en landbouwverkeer kunnen tijdens de renovatie geen gebruik maken van de Waalbrug. OV-bussen, hulpdiensten, fietsers en voetgangers kunnen tijdens de werkzaamheden de brug wel blijven gebruiken.

Hinder
Omdat de vier rijstroken alleen beschikbaar zijn voor personenauto’s en OV-bussen, verwachten Rijkswaterstaat en de gemeente Nijmegen nog steeds verkeershinder. Om werkruimte te creëren, is het bovendien nodig om rijstroken te versmallen. Daarnaast krijgen weggebruikers te maken met rijstroken die tijdens de werkzaamheden regelmatig verschuiven, waardoor ook verkeershinder ontstaat.

Planning
De renovatie staat gepland voor 2018 en 2019. Eind februari 2018 starten de werkzaamheden op de busbaan. Het reguliere verkeer ondervindt hier niet veel hinder van. Dit verandert wanneer KWS tussen april 2018 en najaar 2019 werkt aan het vervangen van het betonnen rijdek. Tijdens de Vierdaagse wordt niet aan de brug gewerkt. Eind 2019 is de renovatie gereed.

Bereikbaarheid stad
De Waalbrug is een belangrijke schakel voor zowel het lokale verkeer in Nijmegen als de regionale verbinding met Arnhem. Onderhoud aan een cruciale verbinding betekent onvermijdelijk verkeershinder. Om de bereikbaarheid van de stad zoveel mogelijk te garanderen, worden het Industrieplein en de Nymarotonde aangepast, zijn er binnenkort nieuwe, slimme verkeerslichten op de route Waalbrug-Singels-Quackplein-Graafseweg en worden verkeerslichten langs de S100 en ook elders in de stad anders afgesteld. De gemeente wil verder met speciale acties automobilisten verleiden over te stappen op de fiets of de trein of de spits te mijden.

Samenwerking
Rijkswaterstaat en gemeente Nijmegen werken samen aan een goede bereikbaarheid van Nijmegen. Renovatie van de 80 jaar oude Waalbrug is nodig om ook in de toekomst vlot en veilig verkeer over de brug mogelijk te houden. Rijkswaterstaat is eigenaar van de brug en verantwoordelijk voor de onderhoudswerkzaamheden. De gemeente Nijmegen is als wegbeheerder verantwoordelijk voor het wegverkeer over de brug. Aannemer KWS gaat tijdens de renovatie onder andere het betonnen rijdek vervangen en de staalconstructie schilderen. Daarnaast wordt in opdracht van de gemeente Nijmegen de busbaan omgebouwd tot een tweezijdig fietspad en de vormgeving zo veel mogelijk teruggebracht in de oorspronkelijke staat.

Meer informatie?
Heeft u vragen over de werkzaamheden? Kijk op www.rijkswaterstaat.nl/renovatiewaalbrug , bel met de gratis informatielijn 0800-8002 of kijk op Facebook@renovatiewaalbrugnijmegen.



Deel dit artikel:                   





Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Vrijspraak in strafzaak aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht








[Banners]