Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 24-11-2017


ProRail maakt Betuweroute geschikt voor ICE

Bron: ProRail



ProRail werkt de komende jaren aan de grootste spoorverbetering ooit. Ook tussen Utrecht en Arnhem voeren we flinke verbeteringen uit zodat er meer en sneller gereden kan worden. Soms is er tijdens de werkzaamheden minder treinverkeer mogelijk, waardoor bijvoorbeeld de ICE van en naar Duitsland gehinderd wordt. ProRail heeft daar een oplossing voor bedacht: een stuk van de Betuweroute is geschikt gemaakt als omleidingsroute voor de ICE. 25 november 2017 rijdt de eerste internationale reizigerstrein over deze route.

Energievoorziening en veiligheid
De Betuweroute is zoals bekend gebouwd voor spoorgoederenvervoer. Het is de hoofdroute voor het goederentransport vanuit het Westen van Nederland naar Duitsland en verder. Dit speciale spoor is niet geschikt voor reizigerstreinen. De energievoorziening en veiligheidseisen zijn bijvoorbeeld anders.

ProRail paste deel Betuweroute aan
De ICE vormt als reizigerstrein een uitzondering, mits enkele aanpassingen aan het tracé tussen Meteren en Elst gedaan zouden worden. Met name aan belangrijke veiligheidseisen moest eerst worden voldaan. En denk ook aan de vele betrokken partijen waarmee moet worden afgestemd, zoals gemeenten, vervoerders, treinpersoneel en instanties in Duitsland.

Alleen bij uitzondering
ProRail handelde dit alles in rap tempo af en na een aantal testritten is deze alternatieve omleidingsroute nu vrijgegeven voor personenvervoer met de ICE. De gebruikmaking hiervan kan alleen bij hoge uitzondering door de verkeersleiding van ProRail toegestaan worden, want de Betuweroute blijft allereerst een goederenlijn.

Weekendwerk bij Driebergen
De ICE rijdt normaal gesproken van Amsterdam via Utrecht naar Arnhem en dan verder richting Duitsland. Op de lijn Utrecht-Arnhem voert ProRail de komende jaren veel werkzaamheden uit. Onder andere in het weekend van 25 en 26 november 2017 werkt BAM 52 uur non-stop in het stationsgebied van Driebergen. Dan wordt bijvoorbeeld de voetgangerstunnel gesloopt, boren we palen en brengen we damwanden aan. In dat weekend rijden er geen treinen, NS zet bussen in. De ICE rijdt wel, maar wordt dus omgeleid via de betuweroute. Kijk voor actuele reisinformatie op uw reisplanner.



Deel dit artikel:                   





Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht








[Banners]