Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 24-11-2017


ProRail maakt Betuweroute geschikt voor ICE

Bron: ProRail



ProRail werkt de komende jaren aan de grootste spoorverbetering ooit. Ook tussen Utrecht en Arnhem voeren we flinke verbeteringen uit zodat er meer en sneller gereden kan worden. Soms is er tijdens de werkzaamheden minder treinverkeer mogelijk, waardoor bijvoorbeeld de ICE van en naar Duitsland gehinderd wordt. ProRail heeft daar een oplossing voor bedacht: een stuk van de Betuweroute is geschikt gemaakt als omleidingsroute voor de ICE. 25 november 2017 rijdt de eerste internationale reizigerstrein over deze route.

Energievoorziening en veiligheid
De Betuweroute is zoals bekend gebouwd voor spoorgoederenvervoer. Het is de hoofdroute voor het goederentransport vanuit het Westen van Nederland naar Duitsland en verder. Dit speciale spoor is niet geschikt voor reizigerstreinen. De energievoorziening en veiligheidseisen zijn bijvoorbeeld anders.

ProRail paste deel Betuweroute aan
De ICE vormt als reizigerstrein een uitzondering, mits enkele aanpassingen aan het tracé tussen Meteren en Elst gedaan zouden worden. Met name aan belangrijke veiligheidseisen moest eerst worden voldaan. En denk ook aan de vele betrokken partijen waarmee moet worden afgestemd, zoals gemeenten, vervoerders, treinpersoneel en instanties in Duitsland.

Alleen bij uitzondering
ProRail handelde dit alles in rap tempo af en na een aantal testritten is deze alternatieve omleidingsroute nu vrijgegeven voor personenvervoer met de ICE. De gebruikmaking hiervan kan alleen bij hoge uitzondering door de verkeersleiding van ProRail toegestaan worden, want de Betuweroute blijft allereerst een goederenlijn.

Weekendwerk bij Driebergen
De ICE rijdt normaal gesproken van Amsterdam via Utrecht naar Arnhem en dan verder richting Duitsland. Op de lijn Utrecht-Arnhem voert ProRail de komende jaren veel werkzaamheden uit. Onder andere in het weekend van 25 en 26 november 2017 werkt BAM 52 uur non-stop in het stationsgebied van Driebergen. Dan wordt bijvoorbeeld de voetgangerstunnel gesloopt, boren we palen en brengen we damwanden aan. In dat weekend rijden er geen treinen, NS zet bussen in. De ICE rijdt wel, maar wordt dus omgeleid via de betuweroute. Kijk voor actuele reisinformatie op uw reisplanner.



Deel dit artikel:                   





ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]