Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 24-11-2017


ProRail maakt Betuweroute geschikt voor ICE

Bron: ProRail



ProRail werkt de komende jaren aan de grootste spoorverbetering ooit. Ook tussen Utrecht en Arnhem voeren we flinke verbeteringen uit zodat er meer en sneller gereden kan worden. Soms is er tijdens de werkzaamheden minder treinverkeer mogelijk, waardoor bijvoorbeeld de ICE van en naar Duitsland gehinderd wordt. ProRail heeft daar een oplossing voor bedacht: een stuk van de Betuweroute is geschikt gemaakt als omleidingsroute voor de ICE. 25 november 2017 rijdt de eerste internationale reizigerstrein over deze route.

Energievoorziening en veiligheid
De Betuweroute is zoals bekend gebouwd voor spoorgoederenvervoer. Het is de hoofdroute voor het goederentransport vanuit het Westen van Nederland naar Duitsland en verder. Dit speciale spoor is niet geschikt voor reizigerstreinen. De energievoorziening en veiligheidseisen zijn bijvoorbeeld anders.

ProRail paste deel Betuweroute aan
De ICE vormt als reizigerstrein een uitzondering, mits enkele aanpassingen aan het tracé tussen Meteren en Elst gedaan zouden worden. Met name aan belangrijke veiligheidseisen moest eerst worden voldaan. En denk ook aan de vele betrokken partijen waarmee moet worden afgestemd, zoals gemeenten, vervoerders, treinpersoneel en instanties in Duitsland.

Alleen bij uitzondering
ProRail handelde dit alles in rap tempo af en na een aantal testritten is deze alternatieve omleidingsroute nu vrijgegeven voor personenvervoer met de ICE. De gebruikmaking hiervan kan alleen bij hoge uitzondering door de verkeersleiding van ProRail toegestaan worden, want de Betuweroute blijft allereerst een goederenlijn.

Weekendwerk bij Driebergen
De ICE rijdt normaal gesproken van Amsterdam via Utrecht naar Arnhem en dan verder richting Duitsland. Op de lijn Utrecht-Arnhem voert ProRail de komende jaren veel werkzaamheden uit. Onder andere in het weekend van 25 en 26 november 2017 werkt BAM 52 uur non-stop in het stationsgebied van Driebergen. Dan wordt bijvoorbeeld de voetgangerstunnel gesloopt, boren we palen en brengen we damwanden aan. In dat weekend rijden er geen treinen, NS zet bussen in. De ICE rijdt wel, maar wordt dus omgeleid via de betuweroute. Kijk voor actuele reisinformatie op uw reisplanner.



Deel dit artikel:                   





Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht








[Banners]