Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 22-11-2017


Slimme mobiele camera's tegen overlast op het spoor

Bron: ProRail



In de strijd tegen overlast, vandalisme en vertragingen gaat ProRail delen van het spoor onder 24-uurs slim cameratoezicht plaatsen. Deze mobiele camera’s, die op basis van big data kunnen worden ingezet, zijn uitgerust met slimme software. Deze kan afwijkend, gevaarlijk en ongebruikelijke situaties op het spoor sneller en automatisch waarnemen.

Strijd aan met overlast
Met deze mobiele camera’s gaat ProRail spoorlopers, vandalen, suïcidalen, spoorboomduikers en andere onbevoegden rond het spoor registreren en waar mogelijk aanpakken. Vanuit de speciaal ingerichte meldkamer is er 24 uur per dag zicht op tientallen stukken spoor in Nederland. De camera’s krijgen hun stroomtoevoer via zonnepanelen en zijn daardoor flexibel inzetbaar.

Slimme software
Op dit moment heeft ProRail meer dan 3500 camera’s op het spoor en in de stations. De beelden worden nu nog worden bekeken door medewerkers van de meldkamer. Wanneer zij iets vreemds constateren kan er worden ingegrepen. Deze waarneming gebeurt straks door de camera's zelf. Daarmee vergroten we de pakkans en kunnen we gevaarlijke en overlastgevende situaties voorkomen. Ook ziet de camera of er zaken op het spoor liggen of mensen zich ophouden langs het spoor die daar niet thuishoren. Aan de camera’s is geleerd hoe het spoor eruit hoort te zien en dat het systeem moet waarschuwen wanneer er iets afwijkends gebeurt.

Dag en nacht toezicht
Vanuit de meldkamer is er dag en nacht toezicht op tientallen ‘hotspots’ in het hele land met mobiele en vaste camera’s. Zodra de camera afwijkend gedrag signaleert, wordt de centralist in de meldkamer gewaarschuwd. De centralist kan dan contact opnemen met de hulpdiensten of stuurt de met GPS uitgeruste incidentenbestrijders erop af. Op onbevoegd lopen langs het spoor staat een boete van €140.

Meer maatregelen
De afgelopen jaren is extra geïnvesteerd in extra hekwerk en natuurlijke barrières zoals sloten en bebossing om het spoor nog beter af te sluiten tegen onbevoegden. Nederland heeft ruim 7000 kilometer spoor. Het is niet mogelijk om dit geheel af te sluiten, want hulpdiensten en onderhoudsmonteurs moeten snel toegang kunnen hebben. De hekwerken worden ook ingezet tegen koperdiefstal en suïcides. Momenteel staat er ruim 2300 kilometer aan hekwerk langs het spoor.



Deel dit artikel:                   





Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht








[Banners]