Pier Eringa - Foto: ProRail
Nieuwsbericht | Datum: 16-11-2017


CEO ProRail benoemd tot president EIM Rail

Bron: ProRail



“Het internationale spoor moet sneller, makkelijker en goedkoper worden”

Pier Eringa is 15 november 2017 benoemd tot president van de European Rail Infra Managers (EIM), de Europese organisatie van infrabeheerders. Hij gaat zich onder meer inzetten om het internationale vervoer per spoor eenvoudiger, duurzamer en goedkoper te maken.

De trein in plaats van het vliegtuig
De ambities van Pier Eringa: "Het internationale spoor moet sneller, makkelijker en goedkoper worden. Voor korte trajecten zou er binnen Europa geen vliegtuig meer moeten opstijgen, maar zou het aantrekkelijk en vanzelfsprekend moeten zijn om de trein te pakken.”

Duurzaam
Nu al zitten er tussen de grote steden in de Randstad tijdens de spits vaak evenveel mensen in de trein als in de auto. Maar ook internationaal gaat de trein de strijd aan met het vliegtuig. “Als je naar Parijs, Londen, Frankfurt of Berlijn wil, moet je de trein pakken in plaats van het vliegtuig. Ook moeten er minder goederen over de weg en water, veel meer per spoor, omdat dat dat echt helpt bij de klimaatdoelstellingen.”

Innovatie
Innovatie op het spoor wordt doorslaggevend. “Nederland is een gidsland en proeftuin voor spoorinnovaties en dat we, net zoals op het gebied van waterbouw, fietsmobiliteit, automatische auto`s, de Rotterdamse haven en Schiphol, laten zien waar een klein land groot in kan zijn. Nieuwe treinbeveiligingstechnieken (ERTMS), Predictive Maintenance, sensoren om het spoor minder storingsgevoelig te maken, circulair materiaalgebruik, waterstoftrein en de ‘Teslatrein’. Dit zijn allemaal innovaties waar we in Nederland een voortrekkersrol in nemen. Vanuit het Europese Innovatiefonds is er geld beschikbaar. Het zou mooi zijn als daaruit meer geld beschikbaar komt voor innovatie op het spoor”.

Europese samenwerking
Pier Eringa gaat zich ook sterk maken om de technische barrières op het spoor, die in andere sectoren allang niet meer bestaan, aan te pakken. De techniek die op het spoor gebruikt wordt door heel Europa is op dit moment nog een lappendeken. Dat maakt het spoor inefficiënt en onnodig duur. Terwijl dat een steeds belangrijker thema wordt in Nederland en in andere landen, omdat budgetten onder druk staan. Het spoor moet goedkoper worden, anders prijst het zichzelf de markt uit. We moeten de overstap maken van oude, dure spoorsystemen naar moderne, goedkope, industriesystemen die met elkaar kunnen praten. In Nederland zijn we daar al ver mee. ERTMS is daar een goed voorbeeld van. Door die kennis te delen met andere landen kunnen we het spoor nog kostenefficiënter maken.

Beste jongetje van de klas
“Wat wij hier al bijna gewoon zijn gaan vinden, zien ze in het buitenland als state of the art. Van over de hele wereld, (Japan, Zwitserland, Zweden, Frankrijk, Duitsland) komen delegaties bij ons over de vloer om te leren hoe wij in Nederland het spoor onderhouden en gebruiken. Wat we vanaf de nieuwe dienstregeling gaan doen tussen Eindhoven en Amsterdam (6 treinen per uur) wordt in het buitenland voor onmogelijk gehouden. Meer dan 90% van alle treinen komt op tijd aan op plaats van bestemming. Als je kijkt naar maximaal 5 minuten vertraging gaat het om meer dan 95%! Een topprestatie.”

Europese belangenorganisatie
European Rail Infrastructure Managers (EIM) is de Europese belangenorganisatie van spoorinfrabeheerders. De EIM behartigt de belangen van spoorbeheerders in Nederland, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Polen, Spanje, Zweden, Groot-Brittannië en Noorwegen. De organisatie heeft als doel kennis en informatie tussen de verschillende Europese spoorbeheerders uit te wisselen. Dat doet de organisatie onder meer op het gebied van innovatie, spoorcorridors, treinbeveiliging, veiligheid, wintermaatregelen en betrouwbaarheid. Daarnaast is de EIM een belangrijke gesprekspartner voor Europese beleidsmakers en European Railway Agency (ERA).



Deel dit artikel:                   





Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht








[Banners]