Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 22-11-2017


Betere prestaties treinen hogesnelheidslijn

Bron: NS



De prestaties van de treinen op de hogesnelheidslijn (HSL) - de IC direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven - zijn afgelopen maanden fors verbeterd. ,,Zowel op punctualiteit als op zitplaatskans zitten we boven het van ons geëiste niveau”, zegt Roger van Boxtel 22 november 2017 in een interview met het AD.

"Ik durf echt te zeggen dat onze mensen en die van spoorbeheerder ProRail met bloed, zweet en tranen alles uit de kast hebben gehaald om de prestaties te verbeteren.’’ Van Boxtel wijst in de krant ook op het onafhankelijk onderzoek, in opdracht van NS en ProRail, dat later deze maand uitkomt waarin bevestigd wordt dat zowel ProRail als NS er alles aan doen om de prestaties op het snelle spoor te verbeteren.

De huidige cijfers wijzen nu uit dat NS die doelstellingen dit jaar gaat halen maar omdat het nog eind november is kan Van Boxtel dat niet ‘met 100 procent zekerheid zeggen’.

HSL KPI’s / Doel 2017 / Stand van zaken
Zitplaatskans in de spits / 91,2% / 97%
Reizigerspunctualiteit 5 minuten / 82,5 / 83%
Klanttevredenheid / 68% / 75%

Boete
In 2016 heeft NS twee prestatieafspraken niet gehaald, namelijk Zitplaatskans HSL in de spits (tweede keer) en Reizigerspunctualiteit HSL (eerste keer). NS en ProRail hebben hiervoor een boete ontvangen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Als de prestaties voor 2017 gehaald worden, betekent dit dat de teller weer op nul staat.

HSL piept en kraakt, ingrijpende wijziging nodig
Ondanks alle maatregelen is de verwachting dat de prestaties op de HSL, tot aan 2019 niet fors zullen verbeteren. Dit komt door de introductie van nieuwe treindiensten zoals Intercity Brussel over de HSL en Eurostar, softwareverbeteringen aan de locomotieven en de complexe infrastructuur. “Het systeem piept en kraakt in zijn voegen. Alleen door ingrijpende wijzigingen aan de spoorbaan kan dezelfde betrouwbaarheid als op regulier spoor worden verwacht. Onze reizigers zullen helaas daarom nog met uitval te maken hebben”, aldus Van Boxtel. NS wil samen met ProRail en het ministerie optrekken om de HSL structureel te verbeteren.



Deel dit artikel:                   





Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht
Hildebrand van Kuyeren wint Blije Reizigers Prijs 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt spooronderhoud Betuwe aan Strukton Rail
Nieuwsbericht
Station Hollands Spoor heeft een nieuwe tunnel
Nieuwsbericht
ProRail maakt Betuweroute geschikt voor ICE
Nieuwsbericht
ProRail test systeem voor meer treinen op bestaand spoor
Nieuwsbericht
Betere prestaties treinen hogesnelheidslijn
Nieuwsbericht
Slimme mobiele camera's tegen overlast op het spoor
Nieuwsbericht
CEO ProRail benoemd tot president EIM Rail
Nieuwsbericht
Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht








[Banners]