Nieuwsbericht | Datum: 07-12-2017


ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren

Bron: ProRail



Op een braakliggend terrein in Susteren test ProRail de komende maanden samen met het bedrijf 4Silence een geluidsscherm van slechts 1,5 meter hoog. De proefopstelling moet uitwijzen of dit scherm het geluid net zo goed tegenhoudt als schermen die veel hoger zijn.

De test vindt plaats op een terrein in Susteren waar vroeger een emplacement lag. Op deze locatie zijn in het verleden al vaker nieuwe ontwikkelingen getest op het gebied van geluid. De plek is hiervoor zeer geschikt omdat het een afgesloten terrein betreft met weinig invloeden van buitenaf.



Geluidsdiffractor
Het nieuwe geluidsscherm is een zogeheten geluidsdiffractor. Op een betonnen constructie ligt een metalen bak met gleuven van verschillende dieptes. Deze gleuven buigen de geluidsgolven af naar boven. Dit werkt dus anders dan een geluidswal of geluidsscherm die geluidsgolven alleen maar tegenhouden en daarom flink de hoogte ingaan.

Belang van innovatie
ProRail is altijd op zoek naar innovatieve oplossingen, zeker waar het ’t tegengaan van geluid betreft. Hoewel veel mensen hinder ondervinden van het geluid van voorbijrazende treinen, zit niet iedereen te wachten op hoge schermen die het uitzicht behoorlijk kunnen verpesten. Een lager geluidsscherm lijkt daarom de ideale oplossing; de impact op de omgeving is veel minder groot, terwijl mensen net zo goed worden beschermd tegen geluidsoverlast. Of dit echt zo werkt, wordt in Susteren de komende tijd uitgebreid getest.



Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]