Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 19-12-2017


Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!

Bron: ProRail



Het gaat goed op het Nederlandse spoor. Er zijn steeds meer treinen, meer verbindingen, hogere frequenties en mooiere stations. In een internationale vergelijking komt het Nederlandse spoor op veel punten als beste uit de test. In Nederland rijden de treinen het vaakst op tijd en het aantal storingen is het laagst. Er gebeuren weinig ongelukken en de kosten voor het onderhoud zijn lager dan in de landen om ons heen. Dat blijkt uit de International Benchmark 2011 - 2015.

Als onderdeel van de beheerconcessie die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat afgeeft aan ProRail, hebben ProRail en NS een internationale benchmark laten uitvoeren naar de prestaties van andere Europese inframanagers en vervoerders. Zes landen zijn door met elkaar vergeleken op basis van de openbare data die de organisaties verstrekken. Ook zijn er bedrijfsbezoeken afgelegd. Het gaat om Belgie, Frankrijk, Zwitserland, Denemarken, Zweden en Groot Brittanie. Een onafhankelijk bureau heeft een audit gedaan om de eerlijkheid van de resultaten te waarborgen.

Nederland is Europees koploper
De belangrijkste bevinding van het onderzoek is dat er in Nederland een zeer hoge punctualiteit is verhouding tot de Europese collega's. Dit zijn punctualiteitscijfers in relatie tot het aantal gereden treinkilometers. Zwitserland staat op de tweede plaats. De punctualiteit van het treinverkeer ligt in Zwitserland weliswaar hoger, maar er rijden minder treinen.

Laag aantal storingen
Ook zijn er minder storingen op het Nederlandse spoor. Het percentage treinen dat uitvalt, is in Nederland echter wel hoger dan in de ons omringende landen. In Nederland rijden ook de meeste treinen, zijn weinig ongevallen, maar Nederland heeft weer te maken met meer suicides op het spoor.

Lage kosten
De kosten voor het onderhoud en vernieuwing van het spoor zijn lager dan in andere landen.

Download
U kunt het rapport lezen via de website van ProRail



Deel dit artikel:                   





Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Bouw derde spoor Zevenaar afgerond
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht








[Banners]