Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 19-12-2017


Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!

Bron: ProRail



Het gaat goed op het Nederlandse spoor. Er zijn steeds meer treinen, meer verbindingen, hogere frequenties en mooiere stations. In een internationale vergelijking komt het Nederlandse spoor op veel punten als beste uit de test. In Nederland rijden de treinen het vaakst op tijd en het aantal storingen is het laagst. Er gebeuren weinig ongelukken en de kosten voor het onderhoud zijn lager dan in de landen om ons heen. Dat blijkt uit de International Benchmark 2011 - 2015.

Als onderdeel van de beheerconcessie die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat afgeeft aan ProRail, hebben ProRail en NS een internationale benchmark laten uitvoeren naar de prestaties van andere Europese inframanagers en vervoerders. Zes landen zijn door met elkaar vergeleken op basis van de openbare data die de organisaties verstrekken. Ook zijn er bedrijfsbezoeken afgelegd. Het gaat om Belgie, Frankrijk, Zwitserland, Denemarken, Zweden en Groot Brittanie. Een onafhankelijk bureau heeft een audit gedaan om de eerlijkheid van de resultaten te waarborgen.

Nederland is Europees koploper
De belangrijkste bevinding van het onderzoek is dat er in Nederland een zeer hoge punctualiteit is verhouding tot de Europese collega's. Dit zijn punctualiteitscijfers in relatie tot het aantal gereden treinkilometers. Zwitserland staat op de tweede plaats. De punctualiteit van het treinverkeer ligt in Zwitserland weliswaar hoger, maar er rijden minder treinen.

Laag aantal storingen
Ook zijn er minder storingen op het Nederlandse spoor. Het percentage treinen dat uitvalt, is in Nederland echter wel hoger dan in de ons omringende landen. In Nederland rijden ook de meeste treinen, zijn weinig ongevallen, maar Nederland heeft weer te maken met meer suicides op het spoor.

Lage kosten
De kosten voor het onderhoud en vernieuwing van het spoor zijn lager dan in andere landen.

Download
U kunt het rapport lezen via de website van ProRail



Deel dit artikel:                   





IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht
Pilz organiseert tweede editie van inspirerend congres 'Master of Safety in één dag'
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht








[Banners]