Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 10-01-2018


Nieuwe vervoerder Budel - Weert

Bron: ProRail



Vanaf januari 2018 gaan er wekelijks goederentreinen rijden tussen Hamont, Budel en Weert. Een goederenvervoerder heeft een aanvraag gedaan voor maximaal 10 treinen per week, maar de verwachting is dat het in de praktijk gaat om 1 tot 2 treinen per week.

Jarenlang heeft er slechts sporadisch een trein gereden tussen Budel en Weert. Ook nadat het baanvak een aantal jaren geleden helemaal werd opgeknapt, lag het spoor er stilletjes bij. Maar in 2017 heeft zich een vervoerder gemeld die in 2018 wekelijks van het baanvak gebruik wil maken. Aangezien het spoor tussen Budel en Weert deel uitmaakt van het hoofdspoornet in Nederland, heeft ProRail de aanvraag goedgekeurd. Dit betekent dat er vanaf nu wekelijks treinen gaan rijden.

Maximale aantallen
ProRail is zich ervan bewust dat het gebruik van het baanvak Budel – Weert gevoelig ligt in de omgeving, zeker waar het gaat om goederenvervoer. Nog maar een paar jaar geleden werd de mogelijke komst van goederenvervoer bij de Raad van State aangevochten omdat het spoor dwars door een natuurgebied loopt. De Raad van State heeft het gebruik toen getoetst aan wet- en regelgeving. Dat voldeed allemaal.

Concreet komt het er op neer dat er:
  • of 51 goederentreinen per week in rijden in beide richtingen samen, uitsluitend in de dagperiode (07.00-19.00 uur)
  • of er rijden 5 goederentreinen per week in beide richtingen samen in de dagperiode (07.00-19.00 uur) en 25 goederentreinen per week in beide richtingen samen in de avondperiode (19.00-23.00 uur)
  • of er 5 goederentreinen per week in beide richtingen samen, uitsluitend in de nachtperiode (23.00-07.00 uur)
Personenvervoer in regeerakkoord
In het regeerakkoord is opgenomen het baanvak ook geschikt te maken voor personenvervoer. Dit betekent waarschijnlijk dat de lijn in de toekomst geëlektrificeerd zal worden. Voor de uitvoering van dit project is nog geen planning beschikbaar.

ProRail
ProRail is als onafhankelijke partij wettelijk verantwoordelijk voor het verdelen van de beschikbare ruimte op het spoor. Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleg de capaciteitsverdeling door ProRail vastgesteld. ProRail verzorgt ook de verkeersleiding van het totale Nederlandse treinverkeer en vernieuwt en verbetert de spoorweginfrastructuur.



Deel dit artikel:                   





Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Bouw derde spoor Zevenaar afgerond
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht








[Banners]