Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 10-01-2018


Nieuwe vervoerder Budel - Weert

Bron: ProRail



Vanaf januari 2018 gaan er wekelijks goederentreinen rijden tussen Hamont, Budel en Weert. Een goederenvervoerder heeft een aanvraag gedaan voor maximaal 10 treinen per week, maar de verwachting is dat het in de praktijk gaat om 1 tot 2 treinen per week.

Jarenlang heeft er slechts sporadisch een trein gereden tussen Budel en Weert. Ook nadat het baanvak een aantal jaren geleden helemaal werd opgeknapt, lag het spoor er stilletjes bij. Maar in 2017 heeft zich een vervoerder gemeld die in 2018 wekelijks van het baanvak gebruik wil maken. Aangezien het spoor tussen Budel en Weert deel uitmaakt van het hoofdspoornet in Nederland, heeft ProRail de aanvraag goedgekeurd. Dit betekent dat er vanaf nu wekelijks treinen gaan rijden.

Maximale aantallen
ProRail is zich ervan bewust dat het gebruik van het baanvak Budel – Weert gevoelig ligt in de omgeving, zeker waar het gaat om goederenvervoer. Nog maar een paar jaar geleden werd de mogelijke komst van goederenvervoer bij de Raad van State aangevochten omdat het spoor dwars door een natuurgebied loopt. De Raad van State heeft het gebruik toen getoetst aan wet- en regelgeving. Dat voldeed allemaal.

Concreet komt het er op neer dat er:
  • of 51 goederentreinen per week in rijden in beide richtingen samen, uitsluitend in de dagperiode (07.00-19.00 uur)
  • of er rijden 5 goederentreinen per week in beide richtingen samen in de dagperiode (07.00-19.00 uur) en 25 goederentreinen per week in beide richtingen samen in de avondperiode (19.00-23.00 uur)
  • of er 5 goederentreinen per week in beide richtingen samen, uitsluitend in de nachtperiode (23.00-07.00 uur)
Personenvervoer in regeerakkoord
In het regeerakkoord is opgenomen het baanvak ook geschikt te maken voor personenvervoer. Dit betekent waarschijnlijk dat de lijn in de toekomst geëlektrificeerd zal worden. Voor de uitvoering van dit project is nog geen planning beschikbaar.

ProRail
ProRail is als onafhankelijke partij wettelijk verantwoordelijk voor het verdelen van de beschikbare ruimte op het spoor. Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleg de capaciteitsverdeling door ProRail vastgesteld. ProRail verzorgt ook de verkeersleiding van het totale Nederlandse treinverkeer en vernieuwt en verbetert de spoorweginfrastructuur.



Deel dit artikel:                   





Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Event
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht








[Banners]