Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 22-01-2018


Vandalisme op het spoor wéér toegenomen

Bron: ProRail



Zorgwekkend

Winkelwagentjes, verkeersborden, bakstenen, lantaarnpalen, fietsen en zelfs een surfplank zijn door vandalen in 2017 op het spoor gegooid. Het aantal vertragingen door vandalisme is in dit jaar zorgelijk gestegen van 608 naar 648 stuks.

Stijging ondanks maatregelen
ProRail stuurt steeds vaker preventief Buitengewoon Opsporings Ambtenaren BOA's naar 'hotspots' op en rond het spoor. Dit zijn plekken waar regelmatig incidenten, zoals vandalisme plaatsvinden. Door deze preventieve surveillances, wordt geprobeerd om onder andere vandalisme zoveel mogelijk te voorkomen.

Ondanks de preventieve maatregelen is vergeleken met het jaar 2016 in 2017 het aantal vertragingen door vandalisme met 40 stuks toegenomen.



Levensgevaarlijk
Het vernielen van materiaal op en rond het spoor kan levensgevaarlijk zijn. Niet alleen bij de uitvoering van de wandaad, maar voornamelijk ook daarna. Zo worden regelmatig hekwerken en spoorbomen langs het spoor vernield, waardoor verkeer en voetgangers toegang hebben tot het levensgevaarlijke spoorgebied. Ook worden steeds vaker voorwerpen op het spoor gegooid. Dit laatste kan zelfs leiden tot het ontsporen van een trein. De gevolgen daarvan behoeven geen uitleg.

7.000 kilometer spoor is niet helemaal te beveiligen
Nederland telt meer dan 7.000 kilometer aan spoor. Dat maakt het onmogelijk om iedere kilometer in de gaten te houden en/of te beveiligen. ProRail doet er alles aan om dit zoveel mogelijk te doen. Zo wordt er preventief gesurveilleerd door Buitengewoon Opsporings Ambtenaren (BOA's), worden mobiele (geheime) camera's opgehangen om illegaal gedrag te detecteren en wordt zoveel mogelijk hekwerk aangebracht.

ProRail vraagt omwonenden om vandalisme te melden
Langs de 7.000 kilometer spoor wonen veel mensen. Deze omwonenden zijn allen potentiële ooggetuigen van vandalisme. ProRail roept deze mensen dan ook op om gevallen van vandalisme zo snel mogelijk te melden bij de politie en ProRail.



Deel dit artikel:                   





Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]