Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 22-01-2018


Vandalisme op het spoor wéér toegenomen

Bron: ProRail



Zorgwekkend

Winkelwagentjes, verkeersborden, bakstenen, lantaarnpalen, fietsen en zelfs een surfplank zijn door vandalen in 2017 op het spoor gegooid. Het aantal vertragingen door vandalisme is in dit jaar zorgelijk gestegen van 608 naar 648 stuks.

Stijging ondanks maatregelen
ProRail stuurt steeds vaker preventief Buitengewoon Opsporings Ambtenaren BOA's naar 'hotspots' op en rond het spoor. Dit zijn plekken waar regelmatig incidenten, zoals vandalisme plaatsvinden. Door deze preventieve surveillances, wordt geprobeerd om onder andere vandalisme zoveel mogelijk te voorkomen.

Ondanks de preventieve maatregelen is vergeleken met het jaar 2016 in 2017 het aantal vertragingen door vandalisme met 40 stuks toegenomen.



Levensgevaarlijk
Het vernielen van materiaal op en rond het spoor kan levensgevaarlijk zijn. Niet alleen bij de uitvoering van de wandaad, maar voornamelijk ook daarna. Zo worden regelmatig hekwerken en spoorbomen langs het spoor vernield, waardoor verkeer en voetgangers toegang hebben tot het levensgevaarlijke spoorgebied. Ook worden steeds vaker voorwerpen op het spoor gegooid. Dit laatste kan zelfs leiden tot het ontsporen van een trein. De gevolgen daarvan behoeven geen uitleg.

7.000 kilometer spoor is niet helemaal te beveiligen
Nederland telt meer dan 7.000 kilometer aan spoor. Dat maakt het onmogelijk om iedere kilometer in de gaten te houden en/of te beveiligen. ProRail doet er alles aan om dit zoveel mogelijk te doen. Zo wordt er preventief gesurveilleerd door Buitengewoon Opsporings Ambtenaren (BOA's), worden mobiele (geheime) camera's opgehangen om illegaal gedrag te detecteren en wordt zoveel mogelijk hekwerk aangebracht.

ProRail vraagt omwonenden om vandalisme te melden
Langs de 7.000 kilometer spoor wonen veel mensen. Deze omwonenden zijn allen potentiële ooggetuigen van vandalisme. ProRail roept deze mensen dan ook op om gevallen van vandalisme zo snel mogelijk te melden bij de politie en ProRail.



Deel dit artikel:                   





Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting








[Banners]




[Andere events]