Nieuwsbericht | Datum: 22-01-2018


Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein

Bron: ProRail



De automatisch rijdende trein komt eraan

De eerder aangekondigde proef met automatisch rijdende treinen op de Betuweroute staat voor eind 2018 gepland. Hiervoor hebben ProRail, Alstom en goederenvervoerder Rotterdam Rail Feeding (RRF) een contract ondertekend.

ATO
ATO is de afkorting van Automated Train Operation. Het systeem kent vier niveaus van automatiseren, de Grades of Automation (GoA), waarbij verschillende handelingen van een machinist worden overgenomen. Zo wordt de machinist bijvoorbeeld bij niveau twee ondersteund met een soort slimme cruise control. Bij niveau vier hoeft er zelfs geen machinist meer in de trein aanwezig te zijn.

Meer capaciteit, minder energie
Geautomatiseerd rijden heeft verschillende voordelen. Zo kunnen treinen die uitgerust zijn met ATO dichter op elkaar rijden, waardoor de capaciteit op het spoor wordt vergroot. Daarnaast daalt het energieverbruik, omdat treinen gelijkmatiger rijden en minder stops hoeven te maken. Geautomatiseerd rijden kan daarmee een verbetering zijn zonder dure infrastructurele wijzigingen uit te hoeven voeren.

100 kilometer
ATO moet natuurlijk uitgebreid getest worden. De test start eind dit jaar op de Rotterdamse Havenspoorlijn en gaat via het A15-tracé naar het Container Uitwissel Punt (CUP) bij Valburg. Over dit traject van honderd kilometer over de Betuweroute wordt de GoA-niveau twee test beproefd.

Drie handtekeningen
CEO Pier Eringa en COO John Voppen ondertekenden het contract donderdag 18 januari 2018 namens ProRail. Namens Alstom ondertekende Gian-Luca Erbacci, de senior vice-president van Alstom Europa. Rond de ondertekening werd Automated Train Operation (ATO), de techniek die zelfrijdende treinen mogelijk maakt, gedemonstreerd in een simulator. CFO Ronald Volder heeft namens RRF het contract maandag ondertekend. In verband met de storm kon RRF 18 januari niet in Utrecht aanwezig zijn.

Meer informatie
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018



Deel dit artikel:                   





Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Bouw derde spoor Zevenaar afgerond
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht








[Banners]