Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 31-01-2018


Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten

Bron: ProRail



Tienminutentrein smaakt naar meer

De tienminutentrein rijdt vaker op tijd dan andere treinen. Dat blijkt uit de cijfers van deze 'hoogfrequente' treindienst. 93% van de treinen tussen Amsterdam – Utrecht – Eindhoven was in december 2017 op tijd, tegenover een landelijk gemiddelde van 92% voor het hele spoornet. In de laatste week van 2017 was de stiptheid het grootst: 98% van de tienminutentreinen kwam die week op tijd aan.

Volgende trajecten
ProRail en NS bereiden nu twee volgende trajecten voor waarop de frequentie van treinen omhoog gaat: Schiphol, Utrecht, Arnhem en Nijmegen en Breda - Eindhoven. Op het traject Schiphol - Nijmegen zijn de treinen in de spits tussen Utrecht en Amsterdam Bijlmer en tussen Ede-Wageningen en Utrecht overvol en is de urgentie voor de tienminutentrein groot. Op het tweede traject zijn vooral tussen Tilburg en Eindhoven de treinen nu al overvol. Met het groeiend aantal reizigers op deze trajecten zal dit probleem toenemen en is een verhoging van 2 naar 4 intercity’s per uur noodzakelijk voor Breda – Eindhoven.

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Uitbreidingen aan de infrastructuur zijn noodzakelijk om een frequentieverhoging te kunnen realiseren. Deze infrastructuurprojecten worden de komende jaren grotendeels opgeleverd vanuit het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), zoals de verbouwing van station Driebergen-Zeist voor een extra inhaalspoor voor de intercitytreinen. Op basis van de huidige planning van de PHS-projecten zal op zijn vroegst eind 2021 de tienminutentrein tussen Schiphol-Utrecht-Arnhem-Nijmegen kunnen rijden. En vanaf eind 2024 kunnen een derde en vierde Intercity per uur tussen Breda en Eindhoven gaan rijden.

Betrouwbaar spoor
Naast uitbreiding aan de infrastructuur gaat ProRail de komende jaren diverse verbetermaatregelen uitvoeren op deze trajecten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het inzetten van sensoren om storingen sneller op te merken of te voorkomen. Een betrouwbaar spoor is een belangrijke randvoorwaarde voor de invoering van elke 10 minuten een trein. De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat heeft 31 januari aan de Tweede Kamer gemeld (link is external) hiervoor € 43 miljoen aan ProRail ter beschikking te stellen.

Meer informatie
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)
Kamerbrief over PHS-corridors



Deel dit artikel:                   





Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht








[Banners]