Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 31-01-2018


Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten

Bron: ProRail



Tienminutentrein smaakt naar meer

De tienminutentrein rijdt vaker op tijd dan andere treinen. Dat blijkt uit de cijfers van deze 'hoogfrequente' treindienst. 93% van de treinen tussen Amsterdam – Utrecht – Eindhoven was in december 2017 op tijd, tegenover een landelijk gemiddelde van 92% voor het hele spoornet. In de laatste week van 2017 was de stiptheid het grootst: 98% van de tienminutentreinen kwam die week op tijd aan.

Volgende trajecten
ProRail en NS bereiden nu twee volgende trajecten voor waarop de frequentie van treinen omhoog gaat: Schiphol, Utrecht, Arnhem en Nijmegen en Breda - Eindhoven. Op het traject Schiphol - Nijmegen zijn de treinen in de spits tussen Utrecht en Amsterdam Bijlmer en tussen Ede-Wageningen en Utrecht overvol en is de urgentie voor de tienminutentrein groot. Op het tweede traject zijn vooral tussen Tilburg en Eindhoven de treinen nu al overvol. Met het groeiend aantal reizigers op deze trajecten zal dit probleem toenemen en is een verhoging van 2 naar 4 intercity’s per uur noodzakelijk voor Breda – Eindhoven.

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Uitbreidingen aan de infrastructuur zijn noodzakelijk om een frequentieverhoging te kunnen realiseren. Deze infrastructuurprojecten worden de komende jaren grotendeels opgeleverd vanuit het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), zoals de verbouwing van station Driebergen-Zeist voor een extra inhaalspoor voor de intercitytreinen. Op basis van de huidige planning van de PHS-projecten zal op zijn vroegst eind 2021 de tienminutentrein tussen Schiphol-Utrecht-Arnhem-Nijmegen kunnen rijden. En vanaf eind 2024 kunnen een derde en vierde Intercity per uur tussen Breda en Eindhoven gaan rijden.

Betrouwbaar spoor
Naast uitbreiding aan de infrastructuur gaat ProRail de komende jaren diverse verbetermaatregelen uitvoeren op deze trajecten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het inzetten van sensoren om storingen sneller op te merken of te voorkomen. Een betrouwbaar spoor is een belangrijke randvoorwaarde voor de invoering van elke 10 minuten een trein. De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat heeft 31 januari aan de Tweede Kamer gemeld (link is external) hiervoor € 43 miljoen aan ProRail ter beschikking te stellen.

Meer informatie
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)
Kamerbrief over PHS-corridors



Deel dit artikel:                   





Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Bouw derde spoor Zevenaar afgerond
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht








[Banners]