Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 31-01-2018


Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten

Bron: ProRail



Tienminutentrein smaakt naar meer

De tienminutentrein rijdt vaker op tijd dan andere treinen. Dat blijkt uit de cijfers van deze 'hoogfrequente' treindienst. 93% van de treinen tussen Amsterdam – Utrecht – Eindhoven was in december 2017 op tijd, tegenover een landelijk gemiddelde van 92% voor het hele spoornet. In de laatste week van 2017 was de stiptheid het grootst: 98% van de tienminutentreinen kwam die week op tijd aan.

Volgende trajecten
ProRail en NS bereiden nu twee volgende trajecten voor waarop de frequentie van treinen omhoog gaat: Schiphol, Utrecht, Arnhem en Nijmegen en Breda - Eindhoven. Op het traject Schiphol - Nijmegen zijn de treinen in de spits tussen Utrecht en Amsterdam Bijlmer en tussen Ede-Wageningen en Utrecht overvol en is de urgentie voor de tienminutentrein groot. Op het tweede traject zijn vooral tussen Tilburg en Eindhoven de treinen nu al overvol. Met het groeiend aantal reizigers op deze trajecten zal dit probleem toenemen en is een verhoging van 2 naar 4 intercity’s per uur noodzakelijk voor Breda – Eindhoven.

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Uitbreidingen aan de infrastructuur zijn noodzakelijk om een frequentieverhoging te kunnen realiseren. Deze infrastructuurprojecten worden de komende jaren grotendeels opgeleverd vanuit het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), zoals de verbouwing van station Driebergen-Zeist voor een extra inhaalspoor voor de intercitytreinen. Op basis van de huidige planning van de PHS-projecten zal op zijn vroegst eind 2021 de tienminutentrein tussen Schiphol-Utrecht-Arnhem-Nijmegen kunnen rijden. En vanaf eind 2024 kunnen een derde en vierde Intercity per uur tussen Breda en Eindhoven gaan rijden.

Betrouwbaar spoor
Naast uitbreiding aan de infrastructuur gaat ProRail de komende jaren diverse verbetermaatregelen uitvoeren op deze trajecten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het inzetten van sensoren om storingen sneller op te merken of te voorkomen. Een betrouwbaar spoor is een belangrijke randvoorwaarde voor de invoering van elke 10 minuten een trein. De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat heeft 31 januari aan de Tweede Kamer gemeld (link is external) hiervoor € 43 miljoen aan ProRail ter beschikking te stellen.

Meer informatie
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)
Kamerbrief over PHS-corridors



Deel dit artikel:                   





Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]