Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 31-01-2018


Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten

Bron: ProRail



Tienminutentrein smaakt naar meer

De tienminutentrein rijdt vaker op tijd dan andere treinen. Dat blijkt uit de cijfers van deze 'hoogfrequente' treindienst. 93% van de treinen tussen Amsterdam – Utrecht – Eindhoven was in december 2017 op tijd, tegenover een landelijk gemiddelde van 92% voor het hele spoornet. In de laatste week van 2017 was de stiptheid het grootst: 98% van de tienminutentreinen kwam die week op tijd aan.

Volgende trajecten
ProRail en NS bereiden nu twee volgende trajecten voor waarop de frequentie van treinen omhoog gaat: Schiphol, Utrecht, Arnhem en Nijmegen en Breda - Eindhoven. Op het traject Schiphol - Nijmegen zijn de treinen in de spits tussen Utrecht en Amsterdam Bijlmer en tussen Ede-Wageningen en Utrecht overvol en is de urgentie voor de tienminutentrein groot. Op het tweede traject zijn vooral tussen Tilburg en Eindhoven de treinen nu al overvol. Met het groeiend aantal reizigers op deze trajecten zal dit probleem toenemen en is een verhoging van 2 naar 4 intercity’s per uur noodzakelijk voor Breda – Eindhoven.

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Uitbreidingen aan de infrastructuur zijn noodzakelijk om een frequentieverhoging te kunnen realiseren. Deze infrastructuurprojecten worden de komende jaren grotendeels opgeleverd vanuit het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), zoals de verbouwing van station Driebergen-Zeist voor een extra inhaalspoor voor de intercitytreinen. Op basis van de huidige planning van de PHS-projecten zal op zijn vroegst eind 2021 de tienminutentrein tussen Schiphol-Utrecht-Arnhem-Nijmegen kunnen rijden. En vanaf eind 2024 kunnen een derde en vierde Intercity per uur tussen Breda en Eindhoven gaan rijden.

Betrouwbaar spoor
Naast uitbreiding aan de infrastructuur gaat ProRail de komende jaren diverse verbetermaatregelen uitvoeren op deze trajecten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het inzetten van sensoren om storingen sneller op te merken of te voorkomen. Een betrouwbaar spoor is een belangrijke randvoorwaarde voor de invoering van elke 10 minuten een trein. De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat heeft 31 januari aan de Tweede Kamer gemeld (link is external) hiervoor € 43 miljoen aan ProRail ter beschikking te stellen.

Meer informatie
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)
Kamerbrief over PHS-corridors



Deel dit artikel:                   





Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting








[Banners]




[Andere events]