Foto: Fred Berghmans | Photography
Nieuwsbericht | Datum: 29-01-2018


Ondergrondse fietsenstalling Maastricht geopend

Bron: ProRail



Op station Maastricht is maandag 29 januari 2018 de ondergrondse fietsenstalling geopend. Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven – van der Meer opende de stalling samen met de opdrachtgevers gemeente Maastricht, ProRail, NS, Provincie Limburg, Maastricht Bereikbaar en bouwer Timmermans-Mobilis. President-directeur Pier Eringa sprak de hoop uit dat mensen in de toekomst hun fietsen meer gaan delen zodat we meer kunnen doen met kleinere stallingen.

De stalling in Maastricht is ontworpen door MTD Landschapsarchitecten. In de ontwerpfase is gretig gebruik van de kennis en ervaring die ProRail in de afgelopen jaren heeft opgedaan met het bouwen van fietsenstallingen. Het bouwmanagement is gedaan door de gemeente Maastricht. In totaal biedt de nieuwe stalling plek aan circa 3.000 fietsers, 80 'buitenmodel' fietsen zoals tandems en bakfietsen, en 40 bromfietsen/scooters. Ook zijn er 100 OV-fietsen beschikbaar om te huren.



Je fiets wil nooit meer anders
De entree van de nieuwe fietsenstalling ligt in de middenberm van de Stationsstraat en geeft snel toegang tot station Maastricht. De fietsenstalling is van alle gemakken voorzien. De ingang is uitgerust met rolbanden, in de stalling is direct zichtbaar waar nog vrije plaatsen zijn en er is een Fiets & Service met reparatieservice. Om je fiets te stallen (en weer op te halen) moet je in- en uitchecken met een OV-chipkaart. Heb je geen OV-chipkaart? Dan kun je een leenpas afhalen bij een van de medewerkers van de fietsenstalling of een OV-chipkaart kopen bij de NS.

Kwaliteitsimpuls
De stalling zorgt voor een flinke kwaliteitsimpuls van het stationsgebied. Fietsers worden optimaal gefaciliteerd. Bovengronds ontstaat een aantrekkelijk stationsplein, met rust en ruimte om te verblijven. De komst van de stalling is een eerste stap op weg naar een kwaliteitsverbetering van de stationsomgeving, die aansluit bij de allure van Wyck en de wensen en behoeften van de toekomstige gebruiker. Zo start binnenkort de herinrichting van de Stationsstraat en de upgrade van het busstation. Bredere stoepen met gevelterrassen en het vervallen van parkeren vergroten de aantrekkelijkheid van de straat voor bezoekers, reizigers en passanten. Daarnaast heeft de NS vergevorderde plannen voor een stevige opknapbeurt en nieuwe invulling van het stationsgebouw.

Stad en Spoor
Ook hebben de partijen NS, ProRail, Maastricht Bereikbaar, Provincie, Projectbureau A2 Maastricht en gemeente Maastricht de handen ineen geslagen om de stationsomgeving op sociaal, economisch en ruimtelijk terrein te verbeteren en toekomstbestendig te maken. Samen met reizigers, ondernemers, inwoners en tal van organisaties werken de partijen aan een planstudie voor Stad en Spoor. De studie moet antwoord geven op vragen als: hoe kunnen de oost- en westzijde van het spoor beter met elkaar verbinden? En welke kansen liggen er om een implus te geven aan Maastricht als Euregionaal knooppunt? Nog voor de zomer wordt het plan voor Stad en Spoor gepresenteerd.

Meer informatie
Meer weten over het gebruik van de stalling: jefietswilnooitmeeranders.nl/maastricht
Meer weten over het programma Ruimte voor de fiets dat ProRail uitvoert in opdracht van ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: www.prorail.nl/reizigers/stations/ruimte-voor-de-fiets



Deel dit artikel:                   





Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting








[Banners]




[Andere events]