Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 25-01-2018


Intercity Brussel via HSL vanaf 9 april 2018

Bron: NS



NS en NMBS koersen op maandag 9 april 2018 als startdatum voor het laten rijden van de Intercity Brussel via de Hogesnelheidslijn (HSL-Zuid) en langs Breda. Breda krijgt hiermee een directe aansluiting met België. Den Haag behoudt vier keer per dag een rechtstreekse verbinding met Brussel. Volgens deze planning rijdt de trein dan vanaf 9 april twaalf keer per dag tussen Amsterdam en Brussel via de HSL. Ook is dan vier keer per dag Den Haag Hollands Spoor het vertrekstation.

Totaal is er dan (net als nu) 16 keer per dag een directe intercityverbinding tussen Nederland en België. Dit betekent voor Zuidwest Nederland een flinke reistijdwinst en méér reismogelijkheden op de verbinding Nederland-België. Totaal wordt de reistijd tussen Amsterdam en Brussel ongeveer 30 minuten korter. In 2013 is tussen NS, NMBS en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat afgesproken de trein via de HSL-Zuid te laten rijden.

Bij de voorbereidingen voor deze nieuwe HSL-trein volgen NS en NMBS de aanbevelingen op vanuit de parlementaire enquête Fyra. Zo kan een terugvaloptie worden ingeroepen waarbij de Intercity Brussel indien nodig - in de aanloop naar of kort na - introductie na enige tijd hersteld wordt via de huidige route. Een tweede relevante aanbeveling is het vooraf uitvoeren van een oefen- en proefbedrijf. Op 8 januari is daarom een testperiode gestart; lees hier meer informatie. Met partner NMBS is overeenstemming bereikt over de uitgangspunten voor de voorgenomen introductie. Afgesproken is deze zo snel mogelijk juridisch vast te leggen. De Kamerbrief vind je via deze link

Prestaties op de HSL
Eind 2017 meldde NS dat de afgesproken prestaties op de HSL vorig jaar gehaald zijn. Ook in 2018 blijven NS en ProRail alles op alles zetten om de prestaties op de HSL verder te verbeteren.

Facts & figures
  • De reistijd over het traject tussen Amsterdam en Brussel met deze trein wordt straks korter: nu is het 3 uur en 22 minuten. Via het nieuwe traject is dit 2 uur en 53 minuten. Deze tijdwinst wordt geboekt op het Nederlandse traject.
  • Amsterdam Centraal is vanaf april 12 x per dag aankomst- en vertrekstation voor de Intercity Brussel; Den Haag Hollands Spoor 4 x per dag. Alle treinen rijden via Rotterdam en Breda van en naar Antwerpen en Brussel-Zuid.
  • Er rijdt dan 16 keer per dag een rechtstreekse intercitytrein tussen Nederland en België net als nu; maar dan via de Hogesnelheidslijn.
  • De trein rijdt over de HSL naar station Breda – daar keert de trein om over de HSL het traject te vervolgen. Na de Intercity Den Haag – Eindhoven (2 keer per uur) en Intercity direct (2 keer per uur) is dit de derde HSL trein die gebruik maakt van station Breda. Het station krijgt hiermee straks een directe verbinding richting Antwerpen en Brussel.
Hinder voor reizigers rond Rotterdam
Van maandag 12 februari tot 11 maart 2018 zijn er veel werkzaamheden op en rond Rotterdam Centraal. Er wordt gewerkt aan de sporen en wissels, een verbouwing van een perron op Rotterdam Centraal en op verschillende plaatsen aan de Hogesnelheidslijn. Daarnaast rijden er testritten voor de Intercity Brussel over de HSL, waardoor op werkdagen buiten de spits verschillende Intercity direct treinen niet rijden. Dit kan gevolgen hebben voor treinreizigers. Zowel in de weekends als op weekdagen zijn er gevolgen voor reizigers van, naar en via Rotterdam Centraal. NS raadt reizigers aan rekening te houden met grote drukte in de trein, zowel in als buiten de spits. Ook raadt NS reizigers aan de reisplanner te raadplegen voor elke treinreis. De wijzigingen in de dienstregeling kunnen per dag verschillen en er vallen treinen uit.



Deel dit artikel:                   





Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]