Bron: Hardt
Nieuwsbericht | Datum: 15-02-2018


Investering van 1,25M voor startup Hardt Hyperloop




Hardt, de Nederlandse startup die de hyperloop ontwikkelt, heeft in een nieuwe financieringsronde een bedrag van €1,25M opgehaald. Dankzij deze investering is de startup weer een stap verder in de realisatie van de hyperloop. De hyperloop is een technologie die het mogelijk moet maken om met ruim 1.000 kilometer per uur door een hightech buis te reizen. Op dit moment werkt het bedrijf samen met de Nederlandse overheid en het bedrijfsleven aan de plannen voor de realisatie van een testfaciliteit in Flevoland. Bij deze investeringsronde zijn meerdere investeerders betrokken.

De TU Delft spin-off Hardt is in het eerste jaar van zijn bestaan uitgegroeid tot de toonaangevende speler van de hyperloop-techniek in Europa. Bouwbedrijf BAM, de Nederlandse Spoorwegen en regionaal investeringsfonds UNIIQ zijn investeerders van het eerste uur. Ook heeft het bedrijf al steun van de Tweede Kamer voor de realisatie van de testfaciliteit. Tim Houter, co-founder en CEO is blij met deze nieuwe investeringsronde, maar weet ook dat er nog de nodige stappen gezet moeten worden: “Ons doel is om in Nederland de eerste high-speed hyperloop testfaciliteit van de wereld te realiseren. Dat kunnen we niet alleen. Daarom roepen we toptalent, potentiële investeerders en het bedrijfsleven op zich bij ons aan te sluiten.”

Eerste hyperloop testfaciliteit ter wereld
Hardt werkt samen met haar partners en de overheid naar een testfaciliteit in Flevoland toe. Als dat lukt dan beschikt Nederland over de eerste hyperloop testfaciliteit ter wereld waar het complete systeem kan worden getest. Volgens onderzoek van TNO levert de bouw van de faciliteit naar schatting zo’n 400 banen op. Deze testfaciliteit is een belangrijke eerste stap in het mogelijk maken van de hyperloop en Hardts missie om fysieke barrières tussen mensen weg te nemen: “De digitale afstand tussen mensen wordt steeds kleiner, terwijl de fysieke afstand steeds verder toeneemt. Maar wat als afstand en tijd er niet meer toe doen? Wat als je kan leven, wonen en werken waar, wanneer en met wie je maar wilt? Deze vragen inspireren ons bij Hardt”, vertelt Tim Houter.

Diverse groep investeerders
De interesse in Hardt is groot en zeer divers. Dat blijkt ook uit deze groep nieuwe investeerders die in hyperloop stappen. Zo prijken onder andere de namen van Paul van Keep, medeoprichter van Exact, Gregory van der Wiel, profvoetballer en medeoprichter van Block Party en het duurzaam energiefonds Enfuro Ventures op de lijst van investeerders. Tim Houter: “We vinden het mooi om te zien dat we het vertrouwen krijgen van een diverse groep van investeerders. Mede door hun investering kunnen wij straks personen en goederen met een snelheid van meer dan 1.000 kilometer per uur door buizen met zeer weinig luchtweerstand laten reizen. Dat maakt het vervoer energiezuiniger dan vervoer met bijvoorbeeld het vliegtuig of de trein. Met een hyperloop-netwerk is Parijs vanuit Amsterdam in slechts 38 minuten te bereiken.”

Over Hardt
Een wereld waarin fysieke barrières tussen mensen niet meer bestaan. Dat is de missie van Hardt. Om dat mogelijk te maken realiseert de startup als enige Europese bedrijf de hyperloop. Dit is een high-speed transportsysteem met buizen die onder lage druk staan waarin capsules met passagiers of vracht kunnen reizen. De luchtweerstand is zo laag dat snelheden van ruim 1000 km/per uur behaald kunnen worden. Hardt wordt geleid door vier founders, te weten: Tim Houter, Marinus van der Meijs, Mars Geuze en Sascha Lamme. Onder hun leiding won het team van TU Delft in 2017 de hyperloop-wedstrijd van Elon Musk waarna zij Hardt oprichtten. Inmiddels is Hardt uitgegroeid tot een professioneel bedrijf dat op de steun kan rekenen van de Tweede Kamer, de NS, BAM en UNIIQ. In meerdere investeringsrondes is meer dan 1,5 miljoen euro opgehaald.


Meer informatie van de redactie
Lees ook op Infrasite Onderzoek: hyperloop biedt kansen voor Nederland



Deel dit artikel:                   





Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht








[Banners]