hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 14-02-2018



Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn




De bestuurscommissie van de Vervoersautoriteit MRDH heeft 14 februari 2018 besloten aanvullend € 27,5 mln bij te dragen aan de ombouw van de Hoekse Lijn tot lightrailverbinding. De afgelopen maanden hebben MRDH als subsidieverlener en de Gemeente Rotterdam als opdrachtgever samengewerkt aan een oplossing voor het financiële vraagstuk dat is ontstaan bij het project Hoekse Lijn.

De totale kosten van het project Hoekse Lijn bedragen, als de metro in maart 2018 zou gaan rijden, € 427 miljoen en komen daarmee € 55 mln hoger uit dan begroot. Als de metro pas eind van het vierde kwartaal gaat rijden, kost dat nog eens € 35 mln. De totale meerkosten voor het project bedragen dan € 90 mln.

De regio heeft een rol en een belang bij het realiseren van de lightrailverbinding Hoekse Lijn. Deze past in een grotere en gezamenlijke ambitie om de Metropoolregio Rotterdam Den Haag te ontsluiten en economisch en maatschappelijk te ontwikkelen. Op basis van subsidieverplichtingen draagt de MRDH nu € 27,5 mln bij aan de ombouw van de Hoekse Lijn tot lightrailverbinding.

Dit is een finale financiële bijdrage en wordt gedekt vanuit een mix van meevallers en reserves in de exploitatiebegroting OV van de metropoolregio. Door deze ruimte te benutten, wordt voorkomen dat bestaande en reeds afgesproken projecten in de regio minder financiële armslag zouden hebben. Een deel van het bedrag (€ 15 mln) vloeit direct voort uit contractuele verplichtingen horende bij de subsidieverlening. De overige € 12,5 mln is een extra garantstelling aan de gemeente Rotterdam. Daarmee heeft de MRDH al haar financiële risico’s voor dit project afgedekt. De Gemeente Rotterdam neemt als opdrachtgever de overige meerkosten voor haar rekening.

Lees hier de brief van de bestuurscommissie aan de 23 metropoolgemeenten op de website van MRDH



Deel dit artikel:                   





Overname Infrasite
Nieuwsbericht
Extra geld voor aanpak overwegen spoor
Nieuwsbericht
NS verliest door Corona € 4,7 miljard aan inkomsten over 5 jaar
Nieuwsbericht
De virtuele beurs van Pilz: alle innovaties online
Nieuwsbericht
Zo ziet station Zandvoort er nu uit
Nieuwsbericht
Nieuw 'stop tonend sein' voor Kijfhoek
Nieuwsbericht
Laatste loodjes voor nog veiliger spoor bij Dordrecht
Nieuwsbericht
NS start aanbesteding nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers
Nieuwsbericht
Stap dichter bij nieuwe fietsenstallingen voor station Gouda
Nieuwsbericht
Coronamaatregelen op het spoor worden verlengd
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Pilz webinar als alternatief voor klantbezoeken en trainingen - op woensdag 25 maart om 13.00 uur
Weblogposting
VolkerRail gaat spoor Theemswegtracé bouwen
Nieuwsbericht
ProRail: 'Neem ook reizigerstreinen mee in Europese Green Deal'
Nieuwsbericht
Slalommen doe je op de piste, niet op de overweg
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Innovatieve grondwaterstandmetingen in Zevenaar
Nieuwsbericht
Renate Pilz geëerd met Orde van Verdienste Bondsrepubliek Duitsland
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting


[Banners]