hierbenik2
Nieuwsbericht | Datum: 14-02-2018



Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn




De bestuurscommissie van de Vervoersautoriteit MRDH heeft 14 februari 2018 besloten aanvullend € 27,5 mln bij te dragen aan de ombouw van de Hoekse Lijn tot lightrailverbinding. De afgelopen maanden hebben MRDH als subsidieverlener en de Gemeente Rotterdam als opdrachtgever samengewerkt aan een oplossing voor het financiële vraagstuk dat is ontstaan bij het project Hoekse Lijn.

De totale kosten van het project Hoekse Lijn bedragen, als de metro in maart 2018 zou gaan rijden, € 427 miljoen en komen daarmee € 55 mln hoger uit dan begroot. Als de metro pas eind van het vierde kwartaal gaat rijden, kost dat nog eens € 35 mln. De totale meerkosten voor het project bedragen dan € 90 mln.

De regio heeft een rol en een belang bij het realiseren van de lightrailverbinding Hoekse Lijn. Deze past in een grotere en gezamenlijke ambitie om de Metropoolregio Rotterdam Den Haag te ontsluiten en economisch en maatschappelijk te ontwikkelen. Op basis van subsidieverplichtingen draagt de MRDH nu € 27,5 mln bij aan de ombouw van de Hoekse Lijn tot lightrailverbinding.

Dit is een finale financiële bijdrage en wordt gedekt vanuit een mix van meevallers en reserves in de exploitatiebegroting OV van de metropoolregio. Door deze ruimte te benutten, wordt voorkomen dat bestaande en reeds afgesproken projecten in de regio minder financiële armslag zouden hebben. Een deel van het bedrag (€ 15 mln) vloeit direct voort uit contractuele verplichtingen horende bij de subsidieverlening. De overige € 12,5 mln is een extra garantstelling aan de gemeente Rotterdam. Daarmee heeft de MRDH al haar financiële risico’s voor dit project afgedekt. De Gemeente Rotterdam neemt als opdrachtgever de overige meerkosten voor haar rekening.

Lees hier de brief van de bestuurscommissie aan de 23 metropoolgemeenten op de website van MRDH



Deel dit artikel:                   





Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel


[Banners]