Nieuwsbericht | Datum: 14-02-2018


Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn




De bestuurscommissie van de Vervoersautoriteit MRDH heeft 14 februari 2018 besloten aanvullend € 27,5 mln bij te dragen aan de ombouw van de Hoekse Lijn tot lightrailverbinding. De afgelopen maanden hebben MRDH als subsidieverlener en de Gemeente Rotterdam als opdrachtgever samengewerkt aan een oplossing voor het financiële vraagstuk dat is ontstaan bij het project Hoekse Lijn.

De totale kosten van het project Hoekse Lijn bedragen, als de metro in maart 2018 zou gaan rijden, € 427 miljoen en komen daarmee € 55 mln hoger uit dan begroot. Als de metro pas eind van het vierde kwartaal gaat rijden, kost dat nog eens € 35 mln. De totale meerkosten voor het project bedragen dan € 90 mln.

De regio heeft een rol en een belang bij het realiseren van de lightrailverbinding Hoekse Lijn. Deze past in een grotere en gezamenlijke ambitie om de Metropoolregio Rotterdam Den Haag te ontsluiten en economisch en maatschappelijk te ontwikkelen. Op basis van subsidieverplichtingen draagt de MRDH nu € 27,5 mln bij aan de ombouw van de Hoekse Lijn tot lightrailverbinding.

Dit is een finale financiële bijdrage en wordt gedekt vanuit een mix van meevallers en reserves in de exploitatiebegroting OV van de metropoolregio. Door deze ruimte te benutten, wordt voorkomen dat bestaande en reeds afgesproken projecten in de regio minder financiële armslag zouden hebben. Een deel van het bedrag (€ 15 mln) vloeit direct voort uit contractuele verplichtingen horende bij de subsidieverlening. De overige € 12,5 mln is een extra garantstelling aan de gemeente Rotterdam. Daarmee heeft de MRDH al haar financiële risico’s voor dit project afgedekt. De Gemeente Rotterdam neemt als opdrachtgever de overige meerkosten voor haar rekening.

Lees hier de brief van de bestuurscommissie aan de 23 metropoolgemeenten op de website van MRDH



Deel dit artikel:                   





ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Weblogposting
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht








[Banners]