hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 15-02-2018



Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie




Eindrapport Onderzoekscommissie Hoekse Lijn

Onvoldoende regie en coördinatie en een gebrekkige organisatie en voorbereiding. Dat zijn de belangrijkste conclusies van de Onderzoekscommissie Hoekse Lijn. Deze commissie deed de afgelopen twee maanden onderzoek naar de opgetreden vertragingen en kostenoverschrijdingen bij de ombouw van de Hoekse Lijn. Ook stelde de Onderzoekscommissie in het rapport (inclusief brief) vast dat conclusies en aanbevelingen van eerdere onderzoeken onvoldoende ter harte zijn genomen en doorgevoerd, waardoor kostbare tijd verloren is gegaan.

Voor de ombouw van een oude spoorlijn tot een metroverbinding tussen Rotterdam en Hoek van Holland, was een strakke periode van vijf maanden gepland. Daarbij werd echter uitgegaan van een minutieuze voorbereiding waarbij alle voorbereidende werkzaamheden die mogelijk waren langs een spoorbaan in bedrijf al voor de start van de ombouw zouden zijn uitgevoerd. Toen op 1 april 2017 de treinverbinding werd gestaakt, bleek dat veel van die werkzaamheden nog niet waren afgerond.

Ook is gebleken dat het in de projectorganisatie ontbrak aan regie en coördinatie. In een projectstructuur met verschillende partijen, uiteenlopende contracten en veel verschillende aannemers is een goede afstemming en een integrale planning essentieel. Er ontbrak een goede samenwerking en zogenoemde ‘best-for-project’-gedachte bij de verschillende partijen.

In december 2016 bleek dat sterke twijfels bestonden over de haalbaarheid van oplevering op 1 september 2017. Toen al is geconstateerd dat op de voorbereidende werkzaamheden onvoldoende voortgang werd geboekt en dat er geen adequate planning was.

Sinds eind 2016 bestonden signalen dat de planning niet realistisch meer was. Deze werden tot juni 2017 niet als definitief aangemerkt en niet voorgelegd aan de verantwoordelijk wethouder. Ondanks de signalen is tegen beter weten in lang vastgehouden aan de ombouwtijd van vijf maanden. De wethouder was echter al in februari 2017 gewezen op de alarmerende uitkomsten van een in december 2016 gehouden audit. Een second opinion op de (bijgestelde) planning in september 2017 kwam met nagenoeg dezelfde constateringen als de audit van december 2016.

Ook de organisatorische aansturing van het project liet te wensen over. Gebleken is dat afgesproken wijze van besturing van het project (governance structuur) volgens de Rotterdamse Standaard voor Projectmatig Werken (RSPW) lange tijd niet is nageleefd. Er was geen eenduidige besluitvormingsstructuur met duidelijke verantwoordelijkheden en mandaten. De invulling van sturing via de zogenoemde stakeholdersoverleggen (waarin naast de gemeente Rotterdam ook de gemeenten Schiedam, Vlaardingen en Maassluis, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de RET en ProRail zitten) die informerend en afstemmend waren bedoeld, was onvoldoende om bestuurlijk grip op het project te houden.

Aanbevelingen
De Onderzoekscommissie doet zeven aanbevelingen. Deze zijn deels gericht op een goed vervolg van het project Hoekse Lijn en deels gericht op verbetering van projectmanagement binnen de gemeente. Zo dient de gemeenteraad meer betrokken te worden bij besluitorming over grote projecten en de voortgang van de uitvoering. De gemeenteraad bespreekt het rapport van de onderzoekscommissie inclusief de conclusies en aanbevelingen op donderdag 22 februari 2018.

Onderzoekscommissie
De heer J.W. (Jan-Willem) Verheij (VVD) is de voorzitter van de Onderzoekscommissie Hoekse Lijn. In de commissie zitten verder de heren L.C. (Leo) Bruijn (plaatsvervangend voorzitter, PvdA) en L.P.M. (Leo) de Kleijn (SP), S.J.J. (Samuel) Schampers (D66) en L. (Luuk) Wilson (Leefbaar Rotterdam).

Meer informatie
U vindt het Eindrapport Onderzoekscommissie Hoekse Lijn op de website van de gemeente Rotterdam



Deel dit artikel:                   





Overname Infrasite
Nieuwsbericht
Extra geld voor aanpak overwegen spoor
Nieuwsbericht
NS verliest door Corona € 4,7 miljard aan inkomsten over 5 jaar
Nieuwsbericht
De virtuele beurs van Pilz: alle innovaties online
Nieuwsbericht
Zo ziet station Zandvoort er nu uit
Nieuwsbericht
Nieuw 'stop tonend sein' voor Kijfhoek
Nieuwsbericht
Laatste loodjes voor nog veiliger spoor bij Dordrecht
Nieuwsbericht
NS start aanbesteding nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers
Nieuwsbericht
Stap dichter bij nieuwe fietsenstallingen voor station Gouda
Nieuwsbericht
Coronamaatregelen op het spoor worden verlengd
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Pilz webinar als alternatief voor klantbezoeken en trainingen - op woensdag 25 maart om 13.00 uur
Weblogposting
VolkerRail gaat spoor Theemswegtracé bouwen
Nieuwsbericht
ProRail: 'Neem ook reizigerstreinen mee in Europese Green Deal'
Nieuwsbericht
Slalommen doe je op de piste, niet op de overweg
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Innovatieve grondwaterstandmetingen in Zevenaar
Nieuwsbericht
Renate Pilz geëerd met Orde van Verdienste Bondsrepubliek Duitsland
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting


[Banners]