hierbenik2
Nieuwsbericht | Datum: 15-02-2018



Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie




Eindrapport Onderzoekscommissie Hoekse Lijn

Onvoldoende regie en coördinatie en een gebrekkige organisatie en voorbereiding. Dat zijn de belangrijkste conclusies van de Onderzoekscommissie Hoekse Lijn. Deze commissie deed de afgelopen twee maanden onderzoek naar de opgetreden vertragingen en kostenoverschrijdingen bij de ombouw van de Hoekse Lijn. Ook stelde de Onderzoekscommissie in het rapport (inclusief brief) vast dat conclusies en aanbevelingen van eerdere onderzoeken onvoldoende ter harte zijn genomen en doorgevoerd, waardoor kostbare tijd verloren is gegaan.

Voor de ombouw van een oude spoorlijn tot een metroverbinding tussen Rotterdam en Hoek van Holland, was een strakke periode van vijf maanden gepland. Daarbij werd echter uitgegaan van een minutieuze voorbereiding waarbij alle voorbereidende werkzaamheden die mogelijk waren langs een spoorbaan in bedrijf al voor de start van de ombouw zouden zijn uitgevoerd. Toen op 1 april 2017 de treinverbinding werd gestaakt, bleek dat veel van die werkzaamheden nog niet waren afgerond.

Ook is gebleken dat het in de projectorganisatie ontbrak aan regie en coördinatie. In een projectstructuur met verschillende partijen, uiteenlopende contracten en veel verschillende aannemers is een goede afstemming en een integrale planning essentieel. Er ontbrak een goede samenwerking en zogenoemde ‘best-for-project’-gedachte bij de verschillende partijen.

In december 2016 bleek dat sterke twijfels bestonden over de haalbaarheid van oplevering op 1 september 2017. Toen al is geconstateerd dat op de voorbereidende werkzaamheden onvoldoende voortgang werd geboekt en dat er geen adequate planning was.

Sinds eind 2016 bestonden signalen dat de planning niet realistisch meer was. Deze werden tot juni 2017 niet als definitief aangemerkt en niet voorgelegd aan de verantwoordelijk wethouder. Ondanks de signalen is tegen beter weten in lang vastgehouden aan de ombouwtijd van vijf maanden. De wethouder was echter al in februari 2017 gewezen op de alarmerende uitkomsten van een in december 2016 gehouden audit. Een second opinion op de (bijgestelde) planning in september 2017 kwam met nagenoeg dezelfde constateringen als de audit van december 2016.

Ook de organisatorische aansturing van het project liet te wensen over. Gebleken is dat afgesproken wijze van besturing van het project (governance structuur) volgens de Rotterdamse Standaard voor Projectmatig Werken (RSPW) lange tijd niet is nageleefd. Er was geen eenduidige besluitvormingsstructuur met duidelijke verantwoordelijkheden en mandaten. De invulling van sturing via de zogenoemde stakeholdersoverleggen (waarin naast de gemeente Rotterdam ook de gemeenten Schiedam, Vlaardingen en Maassluis, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de RET en ProRail zitten) die informerend en afstemmend waren bedoeld, was onvoldoende om bestuurlijk grip op het project te houden.

Aanbevelingen
De Onderzoekscommissie doet zeven aanbevelingen. Deze zijn deels gericht op een goed vervolg van het project Hoekse Lijn en deels gericht op verbetering van projectmanagement binnen de gemeente. Zo dient de gemeenteraad meer betrokken te worden bij besluitorming over grote projecten en de voortgang van de uitvoering. De gemeenteraad bespreekt het rapport van de onderzoekscommissie inclusief de conclusies en aanbevelingen op donderdag 22 februari 2018.

Onderzoekscommissie
De heer J.W. (Jan-Willem) Verheij (VVD) is de voorzitter van de Onderzoekscommissie Hoekse Lijn. In de commissie zitten verder de heren L.C. (Leo) Bruijn (plaatsvervangend voorzitter, PvdA) en L.P.M. (Leo) de Kleijn (SP), S.J.J. (Samuel) Schampers (D66) en L. (Luuk) Wilson (Leefbaar Rotterdam).

Meer informatie
U vindt het Eindrapport Onderzoekscommissie Hoekse Lijn op de website van de gemeente Rotterdam



Deel dit artikel:                   





Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel


[Banners]