Nieuwsbericht | Datum: 28-02-2018


Start uitvoering eerste fase snelle fietsroute Maastricht-Sittard




In 2017 ondertekenden Provincie Limburg, gemeenten Maastricht, Meerssen, Beek en het Programmabureau Maastricht Bereikbaar een overeenkomst voor de start van een snelle fietsroute tussen Maastricht en Sittard-Geleen. Nu is het zo ver dat de uitvoering van de eerste fase door bouwbedrijf Dura Vermeer Infra Regionale Projecten kan beginnen. De eerste fase richt zich op het verbeteren van het fietstraject in Beek en Meerssen. De werkzaamheden hiervoor duren naar verwachting tot eind juni 2018.

Aanleg fase 1a: traject Beek - Meerssen
Voor de eerste fase van de snelle fietsroute vinden sinds enkele weken voorbereidingen (zoals het verleggen van kabels en leidingen) plaats bij de Europalaan in Beek en Vliegveldweg in Meerssen. Vanaf begin maart starten de daadwerkelijke bouwactiviteiten. 'Met de realisatie van deze eerste fase zetten we een goede stap op weg naar een volwaardige snelle fietsroute tussen Sittard en Maastricht. De route vormt een waardevolle toevoeging aan de fietsinfrastructuur.


'Ideaal voor forenzen en hoognodig om nog meer mensen slim te laten reizen,'
aldus voorzitter van de stuurgroep van Maastricht Bereikbaar John Aarts, tevens wethouder voor mobiliteit van de gemeente Maastricht.



Tijdens de uitvoering is hinder onvermijdelijk. Zo zijn er regelmatig wegafsluitingen en omleidingen voor verkeer nodig. Deze worden vooraf aangekondigd via de communicatiekanalen van de gemeente en aannemer. Dura Vermeer maakt ook gebruik van de BouwApp om iedereen op de hoogte te houden van de voortgang van het werk. Een overzicht van de actuele verkeerssituatie in en om Maastricht is te vinden op de Slimme Kaart van Maastricht Bereikbaar.

Stimuleren fiets- en e-bikegebruik
De snelle fietsroute levert een belangrijke bijdrage aan de verbetering van het fietsklimaat in de regio, én aan de verdere stimulering van het fiets- en e-bikegebruik. Door de snelle fietsroute ontstaat er voor forenzen van en naar Maastricht en de andere plaatsen langs het traject een volwaardig alternatief voor reizen met de auto. Als meer mensen de auto (wat vaker) laten staan voor de woon-werkreis, zorgt dat voor minder files en minder CO2-uitstoot. En dat draagt weer bij aan een blijvend betere bereikbaarheid en betere leefbaarheid. Extra bewegen heeft bovendien een positief effect op de gezondheid van mensen.

Snel, comfortabel en veilig fietsen
Straks kunnen fietsers sneller, comfortabeler en veiliger gebruik maken van de bestaande infrastructuur. Dat gebeurt onder andere door het verbreden van huidige fietspaden en de aanleg van veiligere oversteekplaatsen. Zo komt er bij de Maastrichterlaan in Beek een nieuwe fietsoversteek, in plaats van de oversteek bij het A2-viaduct. Bij de Europalaan zorgt een nieuwe fietsbrug voor een directe fietsverbinding, zónder verkeerslichten. Hierdoor verbetert ook de doorstroming op het kruispunt. In Meerssen wordt de oversteek Vliegveldweg - Nieuwe Vliekerweg verbeterd en krijgen fietsers voorrang bij de rotondes (Bunderstraat, Hoolhoes, Maastrichterweg - Sint Josephstraat). De Vliegveldweg wordt verder ingericht als fietsstraat waarbij de auto te gast is.

Aan de oostzijde van de A2
De snelfietsroute komt aan oostzijde van de A2, grotendeels over bestaande infrastructuur. In het verleden zijn meerdere routes aan de westzijde en oostzijde van de A2 onderzocht, na weerstand vanuit de omgeving. In het onderzoek door een onafhankelijk adviesbureau scoorde de oostvariant beter op verschillende aspecten (waaronder directheid, veiligheid en comfort). Deze variant sluit ook het beste aan bij het huidige fietsgebruik. Op basis van informatie-uitwisseling met inwoners en de gemeenteraad van Meerssen is vervolgens een definitief tracé uitgewerkt, dat tegemoet komt aan de wens om de Vliegveldweg toegankelijk te houden voor gemotoriseerd verkeer. Ook komt er aanvullende verlichting en een extra signaleringsbord.

Vervolgfasen
Ondertussen werken de gezamenlijke overheden verder aan de vervolgfasen van de snelle fietsroute tussen Meerssen en Maastricht (aansluiting P+R Maastricht Noord) en tussen Beek en Sittard-Geleen. Op dit moment vindt onderzoek plaats naar de mogelijkheden voor het tracé op deze twee stukken. Naar verwachting is er rond de zomer meer duidelijkheid hierover.


Deel dit artikel:                   





Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Weblogposting
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht








[Banners]