Nieuwsbericht | Datum: 28-02-2018


Start uitvoering eerste fase snelle fietsroute Maastricht-Sittard




In 2017 ondertekenden Provincie Limburg, gemeenten Maastricht, Meerssen, Beek en het Programmabureau Maastricht Bereikbaar een overeenkomst voor de start van een snelle fietsroute tussen Maastricht en Sittard-Geleen. Nu is het zo ver dat de uitvoering van de eerste fase door bouwbedrijf Dura Vermeer Infra Regionale Projecten kan beginnen. De eerste fase richt zich op het verbeteren van het fietstraject in Beek en Meerssen. De werkzaamheden hiervoor duren naar verwachting tot eind juni 2018.

Aanleg fase 1a: traject Beek - Meerssen
Voor de eerste fase van de snelle fietsroute vinden sinds enkele weken voorbereidingen (zoals het verleggen van kabels en leidingen) plaats bij de Europalaan in Beek en Vliegveldweg in Meerssen. Vanaf begin maart starten de daadwerkelijke bouwactiviteiten. 'Met de realisatie van deze eerste fase zetten we een goede stap op weg naar een volwaardige snelle fietsroute tussen Sittard en Maastricht. De route vormt een waardevolle toevoeging aan de fietsinfrastructuur.


'Ideaal voor forenzen en hoognodig om nog meer mensen slim te laten reizen,'
aldus voorzitter van de stuurgroep van Maastricht Bereikbaar John Aarts, tevens wethouder voor mobiliteit van de gemeente Maastricht.



Tijdens de uitvoering is hinder onvermijdelijk. Zo zijn er regelmatig wegafsluitingen en omleidingen voor verkeer nodig. Deze worden vooraf aangekondigd via de communicatiekanalen van de gemeente en aannemer. Dura Vermeer maakt ook gebruik van de BouwApp om iedereen op de hoogte te houden van de voortgang van het werk. Een overzicht van de actuele verkeerssituatie in en om Maastricht is te vinden op de Slimme Kaart van Maastricht Bereikbaar.

Stimuleren fiets- en e-bikegebruik
De snelle fietsroute levert een belangrijke bijdrage aan de verbetering van het fietsklimaat in de regio, én aan de verdere stimulering van het fiets- en e-bikegebruik. Door de snelle fietsroute ontstaat er voor forenzen van en naar Maastricht en de andere plaatsen langs het traject een volwaardig alternatief voor reizen met de auto. Als meer mensen de auto (wat vaker) laten staan voor de woon-werkreis, zorgt dat voor minder files en minder CO2-uitstoot. En dat draagt weer bij aan een blijvend betere bereikbaarheid en betere leefbaarheid. Extra bewegen heeft bovendien een positief effect op de gezondheid van mensen.

Snel, comfortabel en veilig fietsen
Straks kunnen fietsers sneller, comfortabeler en veiliger gebruik maken van de bestaande infrastructuur. Dat gebeurt onder andere door het verbreden van huidige fietspaden en de aanleg van veiligere oversteekplaatsen. Zo komt er bij de Maastrichterlaan in Beek een nieuwe fietsoversteek, in plaats van de oversteek bij het A2-viaduct. Bij de Europalaan zorgt een nieuwe fietsbrug voor een directe fietsverbinding, zónder verkeerslichten. Hierdoor verbetert ook de doorstroming op het kruispunt. In Meerssen wordt de oversteek Vliegveldweg - Nieuwe Vliekerweg verbeterd en krijgen fietsers voorrang bij de rotondes (Bunderstraat, Hoolhoes, Maastrichterweg - Sint Josephstraat). De Vliegveldweg wordt verder ingericht als fietsstraat waarbij de auto te gast is.

Aan de oostzijde van de A2
De snelfietsroute komt aan oostzijde van de A2, grotendeels over bestaande infrastructuur. In het verleden zijn meerdere routes aan de westzijde en oostzijde van de A2 onderzocht, na weerstand vanuit de omgeving. In het onderzoek door een onafhankelijk adviesbureau scoorde de oostvariant beter op verschillende aspecten (waaronder directheid, veiligheid en comfort). Deze variant sluit ook het beste aan bij het huidige fietsgebruik. Op basis van informatie-uitwisseling met inwoners en de gemeenteraad van Meerssen is vervolgens een definitief tracé uitgewerkt, dat tegemoet komt aan de wens om de Vliegveldweg toegankelijk te houden voor gemotoriseerd verkeer. Ook komt er aanvullende verlichting en een extra signaleringsbord.

Vervolgfasen
Ondertussen werken de gezamenlijke overheden verder aan de vervolgfasen van de snelle fietsroute tussen Meerssen en Maastricht (aansluiting P+R Maastricht Noord) en tussen Beek en Sittard-Geleen. Op dit moment vindt onderzoek plaats naar de mogelijkheden voor het tracé op deze twee stukken. Naar verwachting is er rond de zomer meer duidelijkheid hierover.


Deel dit artikel:                   





ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht
Pilz organiseert tweede editie van inspirerend congres 'Master of Safety in één dag'
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht








[Banners]