Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 01-03-2018


NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers

Bron: NS



  • NS moderniseert 45 dubbeldekkers (242 rijtuigen met 24.500 zitplaatsen)
  • Investering van 502 miljoen in comfort, veiligheid en design
  • Totale investering in nieuwe en gemoderniseerde treinen naar 3 miljard
  • Vernieuwde treinen vanaf 2021 het spoor op
NS wil haar reizigers een comfortabele reis bieden in treinen die voorzien zijn van alle gemakken. Daarom investeert NS in de aanschaf van nieuwe treinen en de modernisering van bestaande treinen. Een investering die reizigers waarderen: uit onderzoek blijkt dat reizigers hoge cijfers geven aan vernieuwde treinen. NS gaat nog eens 45 dubbeldekkers, bestaande uit 242 rijtuigen, moderniseren. Deze worden hiermee helemaal up-to-date gemaakt.

Uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat reizigers vernieuwde treinen hoge punten geven voor het interieur, het comfort, de functionaliteit en de vormgeving. Marjan Rintel, directeur Operatie NS: 'Hier ben ik enorm trots op, we doen dit immers voor onze reizigers. Ook deze 45 dubbeldekkers zijn straks weer als nieuw, bieden onze reizigers het comfort dat zij willen en kunnen weer een heel treinleven mee'.

Moderniseren van treinen is ook een duurzame keuze. Het grootste deel van al het materiaal dat hierbij vrijkomt wordt gerecycled. Zoals bij de lopende modernisering van de eerste generatie dubbeldekkers: 96% van al het materiaal wordt opgeknapt en komt als nieuw terug of krijgt gerecycled een tweede leven daarbuiten.

NS Treinmodernisering in Haarlem werkt aan de modernisering van de dubbeldekkers. De ontwerpfase voor de vernieuwing van de 45 treinen is inmiddels gestart. De trein krijgt comfortabele stoelen, moderne verlichting, oplaadvoorzieningen in 2e en 1e klas en uiteraard zal nieuwe kunst niet ontbreken. De bouw van het eerste treinstel is eind 2020 gereed. Na een testperiode met deze trein begint in de loop van 2021 de serieproductie en gaan ze het spoor op. Deze dubbeldekkers kunnen dan weer zo'n 20 jaar mee. Zo dragen we op een duurzame manier bij aan de bereikbaarheid van Nederland.

De investering van deze modernisering bedraagt € 502 miljoen. De totale investering in de aanschaf van nieuwe Sprinters en nieuwe Intercity's en het moderniseren van bestaand materieel, komt hiermee op € 3 miljard.


Deel dit artikel:                   





Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht








[Banners]