Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 12-03-2018


Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen

Bron: ProRail



Een automatisch bestuurde trein is een stap dichterbij gekomen. ProRail, Arriva en Provincie Groningen tekenden vrijdag 9 maart 2018 een overeenkomst voor een proef met zo'n trein. Met deze innovatie lopen we internationaal voorop.

Slimme Cruise Control
ATO is de afkorting van Automated Train Operation. Het systeem kent vier niveaus van automatiseren, de Grades of Automation (GoA), waarbij verschillende handelingen van een machinist worden overgenomen. Zo wordt de machinist bijvoorbeeld bij niveau twee ondersteund met een soort slimme cruise control. Bij niveau vier hoeft er zelfs geen machinist meer in de trein aanwezig te zijn. In Groningen testen we het genoemde tweede niveau. Meer informatie: www.prorail.nl/projecten/automatisch-rijdende-treinen

Meer capaciteit en minder energie
Geautomatiseerd rijden heeft verschillende voordelen. Zo kunnen treinen die uitgerust zijn met ATO dichter op elkaar rijden, waardoor de capaciteit op het spoor wordt vergroot. Daarnaast daalt het energieverbruik, omdat treinen gelijkmatiger rijden en minder stops hoeven te maken. Geautomatiseerd rijden kan daarmee een verbetering zijn zonder dure infrastructurele wijzigingen uit te hoeven voeren.



Proef op Groningen-Zuidhorn
In Groningen vindt een proef plaats met een gedeeltelijk zelfrijdende reizigerstrein op het traject Groningen-Zuidhorn. Fleur Gräper-van Koolwijk (gedeputeerde provincie Groningen), Jan Mulder (regiodirecteur ProRail) en Anne Hettinga (voorzitter Raad van Bestuur Arriva Nederland) ondertekenden de intentieverklaring voor deze proef. Na de ondertekening probeerden aanwezigen de zelfrijdende techniek alvast uit in een opgestelde ATO-simulator.

Boost voor innovatie
Innovatie is voor ProRail een belangrijk speerpunt. Doel van ProRail is om samen met de marktpartijen zoveel mogelijk te leren van deze proef en deze kennis te delen met alle betrokken partijen. ProRail is ervan overtuigd op deze wijze de innovatie rondom ATO een boost te kunnen geven. De proef is overigens nog met een lege reizigerstrein.

Internationaal voorop
Niet alleen in Nederland staat het rijden met geautomatiseerde treinen op de innovatie-agenda, ook elders in Europa kijken partijen graag mee naar de ontwikkelingen in Nederland. Om ATO te implementeren, moet er flink wat gebeuren, zowel aan de spoorinfrastructuur, als in het materieel. Met de proeven brengen we geautomatiseerd rijden op het spoor dichterbij. Net als op de weg zijn we hiermee in Nederland een vooroplopend testland voor geautomatiseerd rijden.

Meer informatie van de redactie
Lees ook op Railvervoersite Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein en Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018



Deel dit artikel:                   





Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]