Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 14-03-2018


NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad

Bron: NS



NS onderzoekt de mogelijkheid voor een nieuwe onderhoudswerkplaats in Lelystad. Hierover is NS in gesprek met de gemeente Lelystad. De nieuwe werkplaats is nodig om het groeiende aantal treinen goed te kunnen onderhouden. De komst van een nieuwe werkplaats kan tot 200 arbeidsplaatsen opleveren.

De studie die NS uitvoert geeft inzicht in de haalbaarheid van de nieuwe werkplaats in Lelystad. Zo moet onder meer duidelijk worden welke werkzaamheden er in de nieuwe werkplaats uitgevoerd kunnen worden, welke stappen moeten worden doorlopen en welke investering ermee gemoeid is. Als de studie is afgerond kan er eind 2018 een besluit worden genomen.

NS geeft de voorkeur aan bouwen buiten de stad, waar goed kan worden aangesloten op het bestaande spoor en waar voldoende ruimte is. De studie richt zich daarom op het terrein ten noorden van de stad, tussen het bestaande opstelterrein aan de Houtribweg en de Hanzelijn. Voor NS is het belangrijk om duurzaam te bouwen en om omwonenden vroegtijdig te betrekken bij de plannen. Binnenkort zal NS een uitnodiging aan omwonenden sturen voor een eerste informatiebijeenkomst.

3 miljard
NS investeert 3 miljard euro in de aanschaf van nieuwe treinen en het moderniseren van bestaande treinen. Met dit investeringsprogramma wil NS Nederland duurzaam mobiel en bereikbaar houden. NS-regiodirecteur Irma Winkenius: “In totaal komen er 250 treinen bij. We zoeken een extra locatie om deze treinen te kunnen onderhouden en Lelystad lijkt daarvoor een goede optie”. Op dit moment heeft NS vier onderhoudswerkplaatsen in Maastricht, Leidschendam, Amsterdam en Onnen (vlak onder Groningen). Deze worden allemaal gereed gemaakt voor de komst van nieuwe treinen. “Omdat de mogelijkheden om de toekomstige onderhoudsvraag hier op te lossen niet toereikend zijn, is de studie naar een vijfde locatie voor NS van groot belang”, aldus Winkenius.

Positief onder voorwaarden
Het college van de gemeente Lelystad is positief over het voorgenomen initiatief. Wethouder Ed Rentenaar (o.a. ruimtelijke ontwikkeling, verkeer en mobiliteit): “De studie moet uitwijzen of het past bij de eisen en wensen van NS en of het voldoet aan de gemeentelijke voorwaarden, zoals samenhang met de omgeving, bereikbaarheid, ontsluiting, verschijningsvorm en draagvlak bij omwonenden.”

Ontwikkeling tot logistieke hotspot
Voor wethouder Jop Fackeldey van o.a. economische zaken is vestiging van het NS-onderhoudsbedrijf een bevestiging van de ontwikkeling van de stad tot ‘logistieke hotspot’. “Lelystad is interessant vanwege de centrale ligging. De stad is de afgelopen jaren steeds beter bereikbaar geworden. Per spoor is er aansluiting naar zowel het midden en westen als het noordoosten. De beoogde locatie bij het bestaande rangeerterrein biedt NS voldoende ruimte voor de bouw van een onderhoudsgebouw en de daarvoor benodigde extra sporen. Een ander voordeel is dat de locatie niet ingesloten is door stedelijke bebouwing.”

Klaar in 2024
Bij een positief besluit van NS en een gunstig verloop van het te doorlopen proces kan uiterlijk in 2024 het nieuwe onderhoudsbedrijf van NS in Lelystad in gebruik worden genomen.



Deel dit artikel:                   





Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Bouw derde spoor Zevenaar afgerond
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht








[Banners]