Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 19-03-2018


170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle

Bron: ProRail



Het spoorknooppunt en station Zwolle gaat verbeteren en hoe: er wordt 170 miljoen geïnvesteerd onder andere voor de bouw van een dive-under. Reizigers hebben straks betere aansluitingen en kortere reistijden. Vrijdag 16 maart 2018 tekenden ProRail, VolkerRail en Van Hattum en Blankevoort het samenwerkingscontract.

Meer sporen, ongelijkvloerse kruising en herinrichting opstelsporen
Dit deel van het project gaat over het van twee naar vier sporen verdubbelen van het spoortraject tussen station Zwolle en de splitsing bij Herfte. Hier wordt ook een dive-under gebouwd zodat de treinen naar Emmen en richting Meppel elkaar in de toekomst ongelijkvloers kunnen kruisen. Ook de herinrichting van het terrein met de opstelsporen voor treinen (bij campus Windesheim) is onderdeel van dit project.



Contract ondertekend
Met het ondertekenen van dit contract bereikt ProRail een belangrijke mijlpaal in de verbetering van de bereikbaarheid van Noord-Oost Nederland met de Randstad. Bij Zwolle is veel meer werk aan het spoor gepland. Meer informatie daarover: www.prorail.nl/projecten/zwolle

Spoorplan Noord Nederland: verbeteringen voor treinreizigers
Het spoorverdubbelingsplan tussen Zwolle en Herfte is een onderdeel van Spoorplan Noord-Nederland. Met Spoorplan Noord-Nederland nemen de reismogelijkheden met de trein voor de treinreizigers in het noorden flink toe, waardoor er snellere verbindingen in de regio en naar de Randstad ontstaan. Zo zal de reistijd tussen Zwolle en Leeuwarden / Groningen worden verkort en krijgt de reiziger daardoor twee keer per uur aansluiting op de regionale treinen in Leeuwarden / Groningen. Daarnaast kunnen extra treinen rijden tussen Zwolle en Leeuwarden en worden de overstaptijden in Zwolle verbeterd, doordat treinen straks richting Enschede en Deventer tegelijk met de treinen naar Leeuwarden en Groningen kunnen vertrekken en sneller het station in en uitrijden. Door deze ‘corridorscheiding’ zal een verstoring op het ene spoor veel minder invloed hebben op een ander spoor.



Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]