Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 19-03-2018


170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle

Bron: ProRail



Het spoorknooppunt en station Zwolle gaat verbeteren en hoe: er wordt 170 miljoen geïnvesteerd onder andere voor de bouw van een dive-under. Reizigers hebben straks betere aansluitingen en kortere reistijden. Vrijdag 16 maart 2018 tekenden ProRail, VolkerRail en Van Hattum en Blankevoort het samenwerkingscontract.

Meer sporen, ongelijkvloerse kruising en herinrichting opstelsporen
Dit deel van het project gaat over het van twee naar vier sporen verdubbelen van het spoortraject tussen station Zwolle en de splitsing bij Herfte. Hier wordt ook een dive-under gebouwd zodat de treinen naar Emmen en richting Meppel elkaar in de toekomst ongelijkvloers kunnen kruisen. Ook de herinrichting van het terrein met de opstelsporen voor treinen (bij campus Windesheim) is onderdeel van dit project.



Contract ondertekend
Met het ondertekenen van dit contract bereikt ProRail een belangrijke mijlpaal in de verbetering van de bereikbaarheid van Noord-Oost Nederland met de Randstad. Bij Zwolle is veel meer werk aan het spoor gepland. Meer informatie daarover: www.prorail.nl/projecten/zwolle

Spoorplan Noord Nederland: verbeteringen voor treinreizigers
Het spoorverdubbelingsplan tussen Zwolle en Herfte is een onderdeel van Spoorplan Noord-Nederland. Met Spoorplan Noord-Nederland nemen de reismogelijkheden met de trein voor de treinreizigers in het noorden flink toe, waardoor er snellere verbindingen in de regio en naar de Randstad ontstaan. Zo zal de reistijd tussen Zwolle en Leeuwarden / Groningen worden verkort en krijgt de reiziger daardoor twee keer per uur aansluiting op de regionale treinen in Leeuwarden / Groningen. Daarnaast kunnen extra treinen rijden tussen Zwolle en Leeuwarden en worden de overstaptijden in Zwolle verbeterd, doordat treinen straks richting Enschede en Deventer tegelijk met de treinen naar Leeuwarden en Groningen kunnen vertrekken en sneller het station in en uitrijden. Door deze ‘corridorscheiding’ zal een verstoring op het ene spoor veel minder invloed hebben op een ander spoor.



Deel dit artikel:                   





ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Weblogposting
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht








[Banners]