Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 19-03-2018


170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle

Bron: ProRail



Het spoorknooppunt en station Zwolle gaat verbeteren en hoe: er wordt 170 miljoen geïnvesteerd onder andere voor de bouw van een dive-under. Reizigers hebben straks betere aansluitingen en kortere reistijden. Vrijdag 16 maart 2018 tekenden ProRail, VolkerRail en Van Hattum en Blankevoort het samenwerkingscontract.

Meer sporen, ongelijkvloerse kruising en herinrichting opstelsporen
Dit deel van het project gaat over het van twee naar vier sporen verdubbelen van het spoortraject tussen station Zwolle en de splitsing bij Herfte. Hier wordt ook een dive-under gebouwd zodat de treinen naar Emmen en richting Meppel elkaar in de toekomst ongelijkvloers kunnen kruisen. Ook de herinrichting van het terrein met de opstelsporen voor treinen (bij campus Windesheim) is onderdeel van dit project.



Contract ondertekend
Met het ondertekenen van dit contract bereikt ProRail een belangrijke mijlpaal in de verbetering van de bereikbaarheid van Noord-Oost Nederland met de Randstad. Bij Zwolle is veel meer werk aan het spoor gepland. Meer informatie daarover: www.prorail.nl/projecten/zwolle

Spoorplan Noord Nederland: verbeteringen voor treinreizigers
Het spoorverdubbelingsplan tussen Zwolle en Herfte is een onderdeel van Spoorplan Noord-Nederland. Met Spoorplan Noord-Nederland nemen de reismogelijkheden met de trein voor de treinreizigers in het noorden flink toe, waardoor er snellere verbindingen in de regio en naar de Randstad ontstaan. Zo zal de reistijd tussen Zwolle en Leeuwarden / Groningen worden verkort en krijgt de reiziger daardoor twee keer per uur aansluiting op de regionale treinen in Leeuwarden / Groningen. Daarnaast kunnen extra treinen rijden tussen Zwolle en Leeuwarden en worden de overstaptijden in Zwolle verbeterd, doordat treinen straks richting Enschede en Deventer tegelijk met de treinen naar Leeuwarden en Groningen kunnen vertrekken en sneller het station in en uitrijden. Door deze ‘corridorscheiding’ zal een verstoring op het ene spoor veel minder invloed hebben op een ander spoor.



Deel dit artikel:                   





Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht








[Banners]