Dijklichaam - Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 06-04-2018


2017 stabiel jaar voor Movares - bedrijfsresultaat € 5,6 miljoen

Bron: Movares



2017 was voor Movares een mooi, stabiel jaar, met een bedrijfsresultaat van € 5,6 miljoen. Daarmee ligt het resultaat duidelijk hoger dan in 2016. In de meeste segmenten van onze markt zijn de omstandigheden dan ook beter dan het voorgaande jaar. Echter, het werk in de spoorsector liep in 2017 wel terug door uitstel van projecten en budgetproblemen bij ProRail. De bedrijfsopbrengsten daalden daardoor licht, want in onze andere marktsegmenten was wel wat groei, maar niet voldoende om de teruggang op de spoormarkt helemaal teniet te doen. De bedrijfsopbrengsten over 2017 zijn uiteindelijk uitgekomen op € 127,9 miljoen en daalden daarmee met € 1,4 miljoen. De toegevoegde waarde is echter gestegen en komt met € 115,8 miljoen ongeveer één miljoen hoger uit dan in 2016.

De orderintake in 2017 is redelijk geweest. In de eerste helft van het jaar was de orderintake goed. De tweede helft kende wat terugval. Daarmee is het opdrachtvolume 1% lager uitgevallen dan voor 2017 verwacht was. De orderportefeuille van Movares is daarmee redelijk gevuld en dat is een goede uitgangspositie voor 2018.

Projecten
Het deel van Movares dat zich met de energiemarkt bezighoudt, had wederom een goed jaar. Het gaat hier vooral om werk dat gerelateerd is aan de opwaardering en versterking van het landelijk net. Die opwaardering en versterking is nodig vanwege de energietransitie. Een mooi voorbeeld van een energieproject is het project 380 kV-Landstation Borssele. Movares heeft in opdracht van TenneT een belangrijke bijdrage geleverd aan het ontwerp van het zgn. 'landstation' voor Windpark Borssele.

In de staalbouw, een discipline die de laatste jaren veel werk heeft, was ook in 2017 sprake van een stabiele omzet. De vooruitzichten voor deze discipline blijven goed, met allerlei op stapel staande renovatieprogramma's voor beweegbare bruggen en andere natte kunstwerken.

De afdelingen die zich met projecten in de vroege planfase bezighouden, hadden een volle opdrachtenportefeuille. Dit dankzij omvangrijke projecten als de planstudie voor de A27, de projecten MeerJarenProgrammaGeluid en het project GebiedsOntwikkeling Langstraat. Ook op gebied van bouwmanagement was er voldoende werk, mede door het binnenhalen van een aantal grote contracten op het gebied van systeemgerichte contractbeheersing.

Vernieuwend
Movares wil zich als specialistisch bedrijf steeds weer onderscheiden door vernieuwend bezig te zijn. Daarbij maken we onder meer gebruik van Innovatiestudio's. Alle medewerkers krijgen de kans om bij deze studio's hun voorstellen voor innovaties in te dienen. Ook in 2017 zijn er diverse goede ideeën ontwikkeld en tot volwaardige innovaties uitgewerkt. Zo is er een geavanceerde simulator, Hortus genaamd, ontwikkeld die het gedrag van treinen en verschillende treinbeveiligingsconcepten (klassiek en ERTMS) nabootst. Verder zijn er vistrappen door Movares ontwikkeld die sterk zijn aangepast aan het gedrag van vissen waardoor ze beter functioneren dan al bestaande modellen.

Naar analogie van de Innovatiestudio's zijn er Businessstudio's ingericht. Die studio's zijn bedoeld om bestaande werkgebieden verder te ontwikkelen. Zo is er in 2017 een nieuwe dienst van Movares ontwikkeld om op basis van supply chain management bedrijfsprocessen bij klanten te verbeteren en efficiënter te maken.

Arbeidsvoorwaarden
Onze arbeidsvoorwaarden ontwikkelen zich continu op basis van veranderingen in de markt en de wensen van ons en onze medewerkers. In dat kader zijn we in 2017 overgegaan tot het direct aannemen van nieuwe medewerkers met een vast contract. Deze contractvorm doet recht aan de manier waarop wij als bedrijf willen acteren: betrokken en met een groot vertrouwen in onze mensen.

Tot slot
Het doel voor 2018 is groei. Daarmee bedoelen we groei in omzet en rendement. Nu de economische crisis in onze business voorbij is, is een dergelijke groeiambitie alleszins realistisch.

Het volledige jaarbericht van Movares vindt u hier: http://jaarbericht.movares.nl/jaarbericht-2017


Deel dit artikel:                   





Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht
Pilz organiseert tweede editie van inspirerend congres 'Master of Safety in één dag'
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht








[Banners]