Dijklichaam - Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 06-04-2018


2017 stabiel jaar voor Movares - bedrijfsresultaat € 5,6 miljoen

Bron: Movares



2017 was voor Movares een mooi, stabiel jaar, met een bedrijfsresultaat van € 5,6 miljoen. Daarmee ligt het resultaat duidelijk hoger dan in 2016. In de meeste segmenten van onze markt zijn de omstandigheden dan ook beter dan het voorgaande jaar. Echter, het werk in de spoorsector liep in 2017 wel terug door uitstel van projecten en budgetproblemen bij ProRail. De bedrijfsopbrengsten daalden daardoor licht, want in onze andere marktsegmenten was wel wat groei, maar niet voldoende om de teruggang op de spoormarkt helemaal teniet te doen. De bedrijfsopbrengsten over 2017 zijn uiteindelijk uitgekomen op € 127,9 miljoen en daalden daarmee met € 1,4 miljoen. De toegevoegde waarde is echter gestegen en komt met € 115,8 miljoen ongeveer één miljoen hoger uit dan in 2016.

De orderintake in 2017 is redelijk geweest. In de eerste helft van het jaar was de orderintake goed. De tweede helft kende wat terugval. Daarmee is het opdrachtvolume 1% lager uitgevallen dan voor 2017 verwacht was. De orderportefeuille van Movares is daarmee redelijk gevuld en dat is een goede uitgangspositie voor 2018.

Projecten
Het deel van Movares dat zich met de energiemarkt bezighoudt, had wederom een goed jaar. Het gaat hier vooral om werk dat gerelateerd is aan de opwaardering en versterking van het landelijk net. Die opwaardering en versterking is nodig vanwege de energietransitie. Een mooi voorbeeld van een energieproject is het project 380 kV-Landstation Borssele. Movares heeft in opdracht van TenneT een belangrijke bijdrage geleverd aan het ontwerp van het zgn. 'landstation' voor Windpark Borssele.

In de staalbouw, een discipline die de laatste jaren veel werk heeft, was ook in 2017 sprake van een stabiele omzet. De vooruitzichten voor deze discipline blijven goed, met allerlei op stapel staande renovatieprogramma's voor beweegbare bruggen en andere natte kunstwerken.

De afdelingen die zich met projecten in de vroege planfase bezighouden, hadden een volle opdrachtenportefeuille. Dit dankzij omvangrijke projecten als de planstudie voor de A27, de projecten MeerJarenProgrammaGeluid en het project GebiedsOntwikkeling Langstraat. Ook op gebied van bouwmanagement was er voldoende werk, mede door het binnenhalen van een aantal grote contracten op het gebied van systeemgerichte contractbeheersing.

Vernieuwend
Movares wil zich als specialistisch bedrijf steeds weer onderscheiden door vernieuwend bezig te zijn. Daarbij maken we onder meer gebruik van Innovatiestudio's. Alle medewerkers krijgen de kans om bij deze studio's hun voorstellen voor innovaties in te dienen. Ook in 2017 zijn er diverse goede ideeën ontwikkeld en tot volwaardige innovaties uitgewerkt. Zo is er een geavanceerde simulator, Hortus genaamd, ontwikkeld die het gedrag van treinen en verschillende treinbeveiligingsconcepten (klassiek en ERTMS) nabootst. Verder zijn er vistrappen door Movares ontwikkeld die sterk zijn aangepast aan het gedrag van vissen waardoor ze beter functioneren dan al bestaande modellen.

Naar analogie van de Innovatiestudio's zijn er Businessstudio's ingericht. Die studio's zijn bedoeld om bestaande werkgebieden verder te ontwikkelen. Zo is er in 2017 een nieuwe dienst van Movares ontwikkeld om op basis van supply chain management bedrijfsprocessen bij klanten te verbeteren en efficiënter te maken.

Arbeidsvoorwaarden
Onze arbeidsvoorwaarden ontwikkelen zich continu op basis van veranderingen in de markt en de wensen van ons en onze medewerkers. In dat kader zijn we in 2017 overgegaan tot het direct aannemen van nieuwe medewerkers met een vast contract. Deze contractvorm doet recht aan de manier waarop wij als bedrijf willen acteren: betrokken en met een groot vertrouwen in onze mensen.

Tot slot
Het doel voor 2018 is groei. Daarmee bedoelen we groei in omzet en rendement. Nu de economische crisis in onze business voorbij is, is een dergelijke groeiambitie alleszins realistisch.

Het volledige jaarbericht van Movares vindt u hier: http://jaarbericht.movares.nl/jaarbericht-2017


Deel dit artikel:                   





Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Weblogposting
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht








[Banners]