hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 11-04-2018



EenVandaag bericht over staat van bruggen en viaducten Noord-Holland




Actualiteitenprogramma EenVandaag en de regionale omroep NH Nieuws hebben vandaag (11 april 2018) een uitgebreide reportage over de staat van onderhoud van ruim 200 bruggen en viaducten in Noord-Holland uitgebracht. Ze trekken conclusies op basis van 212 inspectierapporten van bruggen en viaducten in Noord-Holland die zij via een WOB-verzoek (zomer 2017) hebben gekregen.

De conclusie vanuit EenVandaag en NH Nieuws is dat ruim de helft van de kunstwerken niet voldoet aan het minimale wettelijke onderhoudsniveau van Rijkswaterstaat. Bij 23 locaties blijkt volgens hen uit de inspectierapporten dat sprake is van zeer ernstig achterstallig onderhoud en in sommige gevallen zelfs van onacceptabel risico op falen en of verzakken. Vanavond om 18.15 uur werd dit uitgezonden op NPO1.

Aanleiding WOB-verzoek
NH Nieuws heeft eind vorig jaar op grond van de Wet openbaarheid van bestuur verzocht om openbaarmaking van de inspectierapporten van ruim 200 door Rijkswaterstaat beheerde kunstwerken in Noord-Holland. Hierover zijn achtergrondgesprekken gevoerd met NH Nieuws en bij de rapporten zijn ook leeswijzers geschreven.

Gisteravond kwam de vraag van EenVandaag bij ons binnen, vandaag einde middag is de volgende reactie naar hen verzonden:

'De veiligheid van onze infrastructuur is niet in het geding. Rijkswaterstaat monitort continu de staat van de infrastructuur, ook in Noord-Holland. Als er een onveilige situatie is, grijpt Rijkswaterstaat direct in. Als uit een inspectierapport blijkt dat een brug niet voldoet aan de wettelijke norm dan worden afwijkingen direct hersteld of worden er maatregelen getroffen, zoals het instellen van aslastbeperking en extra inspecties. In navolging van de inspectierapporten zijn maatregelen genomen waarmee weggebruikers veilig gebruik kunnen maken van de bruggen, tunnels en viaducten en is voldaan aan de wettelijke voorschriften.

Rijkswaterstaat heeft een uitgebreid programma voor beheer en onderhoud. Voor het reguliere onderhoud van onze wegen, spoorwegen, bruggen, sluizen, tunnels en viaducten is tot 2031 33 miljard euro beschikbaar. Begin dit jaar heeft de minister aangegeven dat er extra inzet nodig is om de kwaliteit van de vaak oudere bruggen en tunnels goed te houden. Het budget voor vernieuwing van de infrastructuur wordt daarom meer dan verdubbeld: van jaarlijks 150 miljoen euro naar 350 miljoen euro per jaar.'


Deel dit artikel:                   





Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel


[Banners]