Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 23-04-2018


Ontwerp Afsluitdijk toegelicht




Innovatieve betonnen blokken. Spuien als het kan, pompen als het moet. Een coupure voor de Vismigratierivier. Slechts een greep uit de vernieuwingen die de Afsluitdijk de komende jaren ondergaat.

Eind 2018 start Rijkswaterstaat er samen met aannemerscombinatie Levvel mee, een consortium van Van Oord, BAM en Rebel. Op maandag 23 april 2018 presenteerden Rijkswaterstaat en Levvel de ontwerpen aan de media en aan een grote groep stakeholders die de afgelopen jaren nauw betrokken zijn geweest bij de planvorming.

Dijkversterking van de Afsluitdijk
Aan de kant van de Waddenzee wordt de dijk verhoogd en met een nieuwe bekleding versterkt. Levvel gebruikt daarvoor innovatieve en speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkelde betonnen elementen, de zogenoemde Levvel-blocs. Deze blokken wegen circa 6500 kg per stuk, zijn zeer sterk, hebben een golfremmende werking en zijn eenvoudig te plaatsen. Er worden in Harlingen zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces geproduceerd en per schip naar de dijk vervoerd. Vanaf een kraanponton worden in totaal zo'n 75.000 Levvel-blocs geplaatst. Door zijn symmetrie en regelmatige plaatsingswijze geeft het blok een rustig beeld dat het strakke, autonome karakter van de dijk versterkt. Om het achterland te beschermen tegen de kracht van het water worden ook de spuisluizen versterkt en twee stormvloedkeringen gebouwd.

Spuien als het kan, pompen als het moet
Het sluiscomplex bij Den Oever wordt uitgebreid met nieuwe spuisluizen in de tusseneilanden. Zo kan meer water worden afgevoerd naar de Waddenzee dat via de IJssel het IJsselmeer instroomt. Bij een hoge waterstand in de Waddenzee is spuien niet mogelijk. Daarom bouwt Levvel in Den Oever ook twee grote pompgemalen. De pompen hebben een zeer laag energieverbruik en zijn visvriendelijk. De energie voor de pompen wordt op duurzame wijze opgewekt met 2,7 ha zonnepanelen bij Den Oever. Met de maatregelen zorgen Rijkswaterstaat en Levvel ervoor dat de Afsluitdijk tot ten minste 2050 weer bestand is tegen de kracht van het water.

Coupure voor vismigratierivier
Om de verbinding tussen de Waddenzee en het IJsselmeer te herstellen voor trekvissen legt De Nieuwe Afsluitdijk, een samenwerking tussen de provincies Fryslân en Noord-Holland en de gemeenten Súdwest-Fryslân, Hollands Kroon en Harlingen een vismigratierivier aan. Dit is een 4 km lange vispassage met daaromheen een ecologisch gebied dat toegankelijk is voor bezoekers. Levvel realiseert de opening in de Afsluitdijk voor de vismigratierivier.

Arbeidsplaatsen in de regio door Afsluitdijk
De Afsluitdijk is grotendeels met mankracht gebouwd. De basaltblokken werden steen voor steen op hun plek gelegd, daarbij waren destijds zo'n 5000 arbeiders betrokken. Ook nu zal het werk aan de Afsluitdijk voor werkgelegenheid zorgen. In de piekperiode zullen circa 800 mensen op en rond de Afsluitdijk werkzaam zijn. Levvel creëert duurzame werkgelegenheid door naar verwachting 100 arbeidsplekken in te vullen met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (werkzoekenden).

Beleef de Afsluitdijk
De Afsluitdijk is een noodzakelijk bouwwerk: een beschermende waterkering en een verbinding tussen twee provincies. Tegelijk is het een uniek gebied dat veel wordt bezocht door toeristen. Om bezoekers beter te faciliteren heeft De Nieuwe Afsluitdijk een aantal initiatieven genomen die Rijkswaterstaat meenam in de opdracht aan Levvel. Zo komt er een extra fietspad aan de kant van de Waddenzee, over de gehele dijk. De ruimte rond het karakteristieke monument van Dudok wordt verbeterd en beter toegankelijk gemaakt voor het publiek. De huidige voetgangersbrug wordt verplaatst waardoor het verticale karakter van het monument (uniek op de dijk) wordt versterkt. Bij Kornwerderzand loopt straks een nieuwe wandelroute waar voetgangers naar de vismigratierivier kunnen wandelen.

De ontwikkelingen van de Afsluitdijk volgen
De Nieuwe Afsluitdijk ontwikkelde ook het Afsluitdijk Wadden Center, dat in maart van dit jaar door minister Cora van Nieuwenhuizen en de Friese gedeputeerde Klaas Kielstra werd geopend. Het centrum biedt een totaalbeleving over de geschiedenis en toekomst van de Afsluitdijk en de Waddenzee en biedt goede horecavoorzieningen met een terras aan het water. In het centrum kunnen bezoekers de ontwikkeling van de grootschalige dijkverbetering op de voet volgen via dronebeelden, animaties, modellen en foto's. Tijdens de aanlegperiode zal Levvel ook bootexcursies organiseren vanuit het Afsluitdijk Wadden Center om geïnteresseerden inzicht te geven in de productie en plaatsing van de Levvel-blocs.

Planning
De werkzaamheden aan de Afsluitdijk starten naar verwachting eind 2018 en duren tot eind 2022. Doordat Levvel de werkzaamheden zoveel mogelijk zal uitvoeren vanaf het water, wordt de hinder voor weggebruikers aanzienlijk beperkt. Na de afronding van de werkzaamheden blijft Levvel voor 25 jaar verantwoordelijk voor het onderhoud.

De Afsluitdijk
De Afsluitdijk is een waterbouwkundig toonbeeld. Voltooid in 1932, beschermt de 32 km lange waterkering (de langste dam van Europa) Nederland al bijna 90 jaar tegen overstromingen. Een uniek en indrukwekkend werk van de Nederlandse ingenieur Cornelis Lely.

Over Rijkswaterstaat en Levvel
Rijkswaterstaat is de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en werkt dagelijks aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland.

Levvel is een consortium gevormd door Van Oord (in samenwerking met Aberdeen Standard Investments en APG Group), BAM (in samenwerking met PGGM) en Rebel.. De naam Levvel is gebaseerd op 'Lely's Erfgoed Veiliggesteld' in palindroom. Daarnaast verwijst de naam naar het peilbeheer van het IJsselmeer en het keren van hoog water, twee belangrijke functies van de Afsluitdijk.


Deel dit artikel:                   





Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Event
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht








[Banners]