Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 09-05-2018


Rijkswaterstaat en De Groene Boog tekenen contract nieuwe A16 Rotterdam




Rijkswaterstaat en De Groene Boog, een combinatie van Besix, Dura Vermeer, Van Oord, John Laing, Rebel en TBI (Mobilis, CroonWolter&Dros), hebben vandaag het contract voor de nieuwe snelweg A16 bij Rotterdam ondertekend.

Met het tekenen van het DBFM-contract breekt een nieuwe fase aan: de realisatie. Rijkswaterstaat en De Groene Boog hebben het volste vertrouwen in een prachtige samenwerking. 'Groen en groots!'

Energieneutrale A16 Rotterdam
Michèle Blom, Directeur Generaal bij Rijkswaterstaat: 'Het tekenen van het contract is een mooie stap richting de start van de aanleg van de A16 Rotterdam in 2019. In het bijzonder ben ik verguld met het feit dat deze nieuwe rijksweg energieneutraal wordt, inclusief de halfverdiepte tunnel door het Lage Bergse Bos. Dat past precies bij ambities en doelen die Rijkswaterstaat nastreeft als het gaat om duurzaamheid. Ik heb alle vertrouwen in een mooi eindresultaat waarbij Rijkswaterstaat en De Groene Boog over vijf jaar terugkijken op een vruchtbare samenwerking.'

Pieter van Oord, CEO van Van Oord zegt: 'De bedrijven achter De Groene Boog zijn uitgedaagd om voor dit project met een vernuftig ontwerp te komen. Dat is volgens mij gelukt, want naast de fraaie, groene inpassing van de weg in de omgeving wordt de A16 de eerste energieneutrale weg in Nederland. Wij willen hiermee de toon zetten en een voorbeeldproject zijn in Nederland en daarbuiten.'

A16 Rotterdam
De nieuwe A16 wordt een snelweg tussen de snelweg A13 bij Rotterdam The Hague Airport en de A16/A20 bij het Terbregseplein. De 11 km lange nieuwe A16 zorgt ervoor dat het verkeer op de snelweg A13, snelweg A20 en omliggende lokale wegen straks vlotter door kan rijden. De nieuwe verbinding draagt bij aan een betere bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio. De aanleg start naar verwachting in 2019. In 2024 gaat de weg open voor verkeer.

De Groene Boog is verantwoordelijk voor zowel het ontwerp, de bouw als de financiering van het project en verzorgt na de realisatie 20 jaar het beheer en onderhoud. Het ontwerp van de weg is energieneutraal en houdt rekening met een optimale inpassing in het landschap. Zo wordt gebruik gemaakt van extra stil asfalt, geluidschermen en grondwallen. Ter hoogte van het Lage Bergse Bos ligt de A16 Rotterdam in een half verdiepte landtunnel.


Deel dit artikel:                   





Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Event
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht








[Banners]