Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 09-05-2018


Spoedverlenging Intercity direct-treinen

Bron: NS



Binnen jaar 35% meer plek in snelle trein tussen Amsterdam en Rotterdam

NS gaat met spoed alle Intercity direct-treinen verlengen van zes naar zeven rijtuigen. Dit komt bovenop de verlenging van de IC Brussel en de geplande uitbreiding van het aantal ritten van vier naar vijf per uur. Vanaf januari wordt deze operatie uitgevoerd. Zodra deze is afgerond rijden er per richting 33 tot 35 rijtuigen per uur op de snelle lijn tussen Amsterdam en Rotterdam (exclusief Thalys en Eurostar). Nu zijn dat er 24. De capaciteit groeit daarmee binnen een jaar met zo'n 35%, waarmee dit de snelstgroeiende spoorlijn van Nederland is.

Het aantal reizigers op deze drukke lijn steeg afgelopen jaar met 25%, waar 10% werd verwacht. Om de hinder van spitsdrukte tegen te gaan, voerde NS recent een tijdelijke korting buiten de spits in. Hoewel de spits hiermee minder druk wordt, biedt dat uiteindelijk onvoldoende soelaas. Om te voorkomen dat de populaire lijn aan zijn succes ten onder gaat, heeft NS nu dus besloten tot een spoedverlenging van alle IC direct-treinen. Hoewel het ook dan druk kan blijven in de spits, verwachten we hiermee de grootste spitshinder te kunnen voorkomen.

Op de hogesnelheidslijn rijden speciale treinen in een vaste samenstelling. Daarom kunnen deze niet eenvoudig verlengd worden, zoals bij reguliere treinen. Ze moeten in de speciale onderhoudsplaats Watergraafsmeer 'opgeknipt' worden, om er zo een treindeel tussen te kunnen plaatsen. De eerder geplande verlenging van de IC Brussel wordt inmiddels uitgevoerd.

Zie ook de beelden van deze verlenging:


Bron: NS




Deel dit artikel:                   





Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht








[Banners]