Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 09-05-2018


Spoedverlenging Intercity direct-treinen

Bron: NS



Binnen jaar 35% meer plek in snelle trein tussen Amsterdam en Rotterdam

NS gaat met spoed alle Intercity direct-treinen verlengen van zes naar zeven rijtuigen. Dit komt bovenop de verlenging van de IC Brussel en de geplande uitbreiding van het aantal ritten van vier naar vijf per uur. Vanaf januari wordt deze operatie uitgevoerd. Zodra deze is afgerond rijden er per richting 33 tot 35 rijtuigen per uur op de snelle lijn tussen Amsterdam en Rotterdam (exclusief Thalys en Eurostar). Nu zijn dat er 24. De capaciteit groeit daarmee binnen een jaar met zo'n 35%, waarmee dit de snelstgroeiende spoorlijn van Nederland is.

Het aantal reizigers op deze drukke lijn steeg afgelopen jaar met 25%, waar 10% werd verwacht. Om de hinder van spitsdrukte tegen te gaan, voerde NS recent een tijdelijke korting buiten de spits in. Hoewel de spits hiermee minder druk wordt, biedt dat uiteindelijk onvoldoende soelaas. Om te voorkomen dat de populaire lijn aan zijn succes ten onder gaat, heeft NS nu dus besloten tot een spoedverlenging van alle IC direct-treinen. Hoewel het ook dan druk kan blijven in de spits, verwachten we hiermee de grootste spitshinder te kunnen voorkomen.

Op de hogesnelheidslijn rijden speciale treinen in een vaste samenstelling. Daarom kunnen deze niet eenvoudig verlengd worden, zoals bij reguliere treinen. Ze moeten in de speciale onderhoudsplaats Watergraafsmeer 'opgeknipt' worden, om er zo een treindeel tussen te kunnen plaatsen. De eerder geplande verlenging van de IC Brussel wordt inmiddels uitgevoerd.

Zie ook de beelden van deze verlenging:


Bron: NS




Deel dit artikel:                   





Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Bouw derde spoor Zevenaar afgerond
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht








[Banners]