Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 09-05-2018


Spoedverlenging Intercity direct-treinen

Bron: NS



Binnen jaar 35% meer plek in snelle trein tussen Amsterdam en Rotterdam

NS gaat met spoed alle Intercity direct-treinen verlengen van zes naar zeven rijtuigen. Dit komt bovenop de verlenging van de IC Brussel en de geplande uitbreiding van het aantal ritten van vier naar vijf per uur. Vanaf januari wordt deze operatie uitgevoerd. Zodra deze is afgerond rijden er per richting 33 tot 35 rijtuigen per uur op de snelle lijn tussen Amsterdam en Rotterdam (exclusief Thalys en Eurostar). Nu zijn dat er 24. De capaciteit groeit daarmee binnen een jaar met zo'n 35%, waarmee dit de snelstgroeiende spoorlijn van Nederland is.

Het aantal reizigers op deze drukke lijn steeg afgelopen jaar met 25%, waar 10% werd verwacht. Om de hinder van spitsdrukte tegen te gaan, voerde NS recent een tijdelijke korting buiten de spits in. Hoewel de spits hiermee minder druk wordt, biedt dat uiteindelijk onvoldoende soelaas. Om te voorkomen dat de populaire lijn aan zijn succes ten onder gaat, heeft NS nu dus besloten tot een spoedverlenging van alle IC direct-treinen. Hoewel het ook dan druk kan blijven in de spits, verwachten we hiermee de grootste spitshinder te kunnen voorkomen.

Op de hogesnelheidslijn rijden speciale treinen in een vaste samenstelling. Daarom kunnen deze niet eenvoudig verlengd worden, zoals bij reguliere treinen. Ze moeten in de speciale onderhoudsplaats Watergraafsmeer 'opgeknipt' worden, om er zo een treindeel tussen te kunnen plaatsen. De eerder geplande verlenging van de IC Brussel wordt inmiddels uitgevoerd.

Zie ook de beelden van deze verlenging:


Bron: NS




Deel dit artikel:                   





ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht








[Banners]