Nieuwsbericht | Datum: 28-05-2018


Einde aan chloortransporten door Nederland




Uiterlijk in 2021 komt er een einde aan de chloortransporten door Nederland. Dan rijdt de laatste incidentele trein met chloor over ons spoor. Daarover hebben staatssecretaris Stientje van Veldhoven (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) en chloorproducent AkzoNobel Specialty Chemicals maandag een convenant gesloten.

Het kabinet werkt continu aan het veiliger maken van vervoer over spoor. Structurele chloortransporten waren daarom al in 2006 beëindigd. Incidente chloortransporten mochten echter nog wel worden uitgevoerd. Chloor is een zeer giftig gas en omwonenden maakten zich vaak zorgen over de risico's van de deze transporten.

Nederland veiliger
Van Veldhoven: 'Dit is een zaak waar ik als staatssecretaris direct op heb ingezet, want we hebben het hier al jaren over. Ik ben heel blij dat we nu zo ver zijn dat de laatste chloortransporten stoppen en we met deze afspraken Nederland een stuk veiliger maken. Chloor is een belangrijke grondstof voor de chemische industrie, maar mensen maken zich zorgen over wagons vol chloor. Mooi dat AkzoNobel deze zorgen heeft erkend, herkend en zich heeft ingespannen voor het vinden van oplossingen.'

Productie ter plekke
AkzoNobel heeft in Rotterdam-Botlek nu één productielijn voor chloor. Als die niet draait - bijvoorbeeld vanwege groot onderhoud - zijn incidentele transporten vanuit Duitsland nodig om in de vraag naar chloor te voorzien. Met het afsluiten van dit convenant zal AkzoNobel een tweede productielijn bouwen, die naar verwachting in 2021 gereed is. Incidentele chloortransporten zijn dan overbodig. Een subsidie van het Rijk is hiervoor beschikbaar gesteld.


Deel dit artikel:                   





Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Event
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht








[Banners]