hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 30-05-2018



OV-ombudsman: Reiziger betaalt nogal eens te veel




Wie reist met het openbaar vervoer, betaalt nogal eens meer dan nodig is, zo zegt de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer, het OV loket. Dat kan gelden voor reizigers die met een kortingsabonnement in de trein zitten; zij betalen soms meer dan de ritprijs zonder kortingsabonnement. Ook als de poortjes op een station (om veiligheidsredenen) gesloten zijn, zoals op Amsterdam Sloterdijk, kan het voorkomen dat reizigers moeten uit- en inchecken om over te kunnen stappen. Er wordt dan extra geld afgeschreven van het saldo op hun OV-chipkaart.

Het OV loket waarschuwt hiervoor in zijn nieuwste kwartaalrapportage (over januari tot en met maart 2018). De kern van het probleem is volgens de ombudsman dat de systemen die gebruikt worden niet in staat zijn om per reiziger vast te stellen wat voor hem of haar het meest gunstige tarief is. Dat reizigers met een kortingsabonnement teveel betalen, doet zich vooral voor als ze deels in en deels buiten de spits reizen en ook nog eens met meer dan één vervoerder (bijvoorbeeld NS en Connexxion). In de prijs van de reis wordt in dat geval een extra instaptarief verwerkt, terwijl een bepaalde (lange afstands-)korting deels verloren gaat.

Het OV loket vermoedt dat aanzienlijke aantallen reizigers op deze manier meer betalen dan nodig is en zelfs meer dan wie zonder kortingsabonnement reist. De ombudsman noemt dit 'onredelijk' en 'onaanvaardbaar' en vindt dat systemen geen excuus mogen zijn voor onredelijke uitkomsten. De ombudsman noemt het verder 'vreemd' dat reizigers met een los kaartje (bedoeld voor wie incidenteel gebruik maakt van het openbaar vervoer) in enkele gevallen voordeliger uit zijn dan 'vaste klanten' met een OV-chipkaart.

OV-bedrijven laten het in vrijwel alle gevallen aan de reiziger over om te bepalen welke betalingsvorm het voordeligste is. Dit is echter vaak heel lastig na te gaan. De ombudsman vindt dat te gemakkelijk: 'Reizigers realiseren zich vaak niet dat zij meer betalen dan nodig is en vervoerbedrijven doen te weinig om klanten het voordeligste tarief te laten betalen. Het is hoog tijd voor een systeem van 'best pricing', waarbij de reizigers altijd het voordeligste tarief betalen voor hun reis. Hier ligt een belangrijke verantwoordelijkheid bij OV-bedrijven.' En zolang een dergelijk systeem er niet is, pleit het OV loket voor betere informatievoorziening en goede regelingen om het eventueel teveel betaalde terug te krijgen.

In de kwartaalrapportage vraagt de ombudsman verder aandacht voor plotselinge, sterke prijsstijgingen voor individuele reizigers. Deze kunnen het gevolg zijn van veranderingen in abonnementssystemen, die gunstig uitpakken voor bepaalde groepen, maar soms zeer ongunstig voor andere. Het OV loket wijst erop dat openbaar vervoer voor bepaalde groepen (studenten, forensen) een kostenpost is die ze niet of nauwelijks kunnen beïnvloeden. Hier ligt volgens de ombudsman een taak voor de overheid: 'Ons advies: spreek een maximale tariefstijging voor reizigers af als vervoerders en concessieverleners nieuwe abonnementen ontwikkelen. Als een reiziger dan toch meer dan deze maximale prijsverhoging (voor dezelfde dienstverlening) moet betalen, zorg dan voor een ruime overgangsregeling en een adequate compensatie.'


Deel dit artikel:                   





Overname Infrasite
Nieuwsbericht
Extra geld voor aanpak overwegen spoor
Nieuwsbericht
NS verliest door Corona € 4,7 miljard aan inkomsten over 5 jaar
Nieuwsbericht
De virtuele beurs van Pilz: alle innovaties online
Nieuwsbericht
Zo ziet station Zandvoort er nu uit
Nieuwsbericht
Nieuw 'stop tonend sein' voor Kijfhoek
Nieuwsbericht
Laatste loodjes voor nog veiliger spoor bij Dordrecht
Nieuwsbericht
NS start aanbesteding nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers
Nieuwsbericht
Stap dichter bij nieuwe fietsenstallingen voor station Gouda
Nieuwsbericht
Coronamaatregelen op het spoor worden verlengd
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Pilz webinar als alternatief voor klantbezoeken en trainingen - op woensdag 25 maart om 13.00 uur
Weblogposting
VolkerRail gaat spoor Theemswegtracé bouwen
Nieuwsbericht
ProRail: 'Neem ook reizigerstreinen mee in Europese Green Deal'
Nieuwsbericht
Slalommen doe je op de piste, niet op de overweg
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Innovatieve grondwaterstandmetingen in Zevenaar
Nieuwsbericht
Renate Pilz geëerd met Orde van Verdienste Bondsrepubliek Duitsland
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting


[Banners]