Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 01-06-2018


NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk

Bron: NS



91,6% van de reizigers kwam in 2017 op tijd. Daar zijn we blij mee, maar dat betekent ook dat 8,4% van de reizigers niet op tijd kwam. Om dat aantal omlaag te brengen, kijken we samen met ProRail naar de oorzaak van verstoringen en hoe we die kunnen aanpakken. Gisteren rapporteerden we samen met ProRail over de verstoringen van 2017. Het aantal impactvolle verstoringen in 2017 bedroeg 102. Dit is ongeveer gelijk aan een jaar eerder (100). In 2015 was dit nog 114.

De meeste impactvolle verstoringen werden door 'derden' veroorzaakt: 33 van de 102. Denk aan koperdiefstal, een aanrijding met wegverkeer, stroomstoring of suïcide. 32 verstoringen waren techniek-gerelateerd. Weersomstandigheden zorgden voor 17 van de 102 gevallen van impactvolle verstoringen.

De grootste verstoring was de storm van 22 februari, waardoor de landelijke treindienst moest worden aangepast. Op twee staat de stroomstoring op Amsterdam Centraal van 17 januari. De derde plaats is voor het winterweer op 10 december.

Maatregelen tegen verstoringen
Het aantal impactvolle verstoringen door technische redenen is afgelopen jaar licht afgenomen. Daar werken we hard aan. Allereerst door verstoringen te voorkomen: bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat onze treinen betrouwbaar zijn en onze dienstregeling degelijk uitgevoerd kan worden. Als er een verstoring is, willen we die zo snel mogelijk verhelpen. En zo lang de verstoring duurt, doen we er samen alles aan om zo voorspelbaar treinen te rijden en reizigers zo goed mogelijk te informeren. Zo willen we de impact van een grote verstoring zoveel mogelijk verzachten.

Wat is impactvol?
Voor een impactvolle verstoring gebruiken ProRail en NS de volgende definitie: 'verstoringen die in totaal voor meer dan 2400 minuten vertraging zorgden'. Storingen worden uitgedrukt in het aantal minuten vertraging van een trein plús het aantal vertragingsminuten van andere treinen die last hebben van dezelfde storing. Opgeheven treinen tellen voor 30 minuten mee. Omgeleide treinen tellen voor 15 minuten mee. Ter illustratie: Een impactvolle verstoring staat gelijk aan het equivalent van tenminste 80 uitgevallen treinen of om 160 treinen met 15 minuten vertraging of 240 treinen met 10 minuten vertraging, of combinaties hiervan.

Om te meten hoe groot de impact is, maakt ProRail sinds 2017 gebruik van de feitelijke vertraging van treinen. Dit is mogelijk door de beschikbaarheid van betere meetgegevens. Dit gebruik van feitelijke vertragingen is op verzoek van het ministerie van IenW geauditeerd door Baker Tilly Berk / AnderssonElffersFelix. Het biedt naar het oordeel van BTB/AEF een betrouwbaarder beeld van de klanthinder dan in het verleden (bron: auditrapport).


Deel dit artikel:                   





Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Event
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht








[Banners]