Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 21-06-2018


Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle

Bron: ProRail



Door Spoorplan Noord-Nederland nemen de reismogelijkheden met de trein in het noorden flink toe, waardoor er snellere verbindingen in de regio en naar de Randstad ontstaan. ProRail werkt in dit kader aan de verbetering van Zwolle, met 8 richtingen en 60.000 reizigers het tweede spoorknooppunt van Nederland. We investeren tot 2022 grootscheeps in sporen, perrons en beveiliging. De spooruitbreiding Zwolle-Herfte is daar onderdeel van.

Overstappen vergemakkelijken
Om aan al de genoemde investeringen uit te kunnen voeren is deze zomer station Zwolle van 30 juni tot en met 15 juli buiten dienst. In 16 dagen verzetten we een aantal enorme klussen tegelijk. Dat levert hinder op voor reizigers, maar dat proberen we te verzachten. Zo is er, omdat in de komende jaren Zwolle vaker dicht zal zijn vanwege de verbeter-werkzaamheden, in 't Harde een extra perron gebouwd, direct naast de parkeerplaats. En op Meppel staat een extra loopbrug om reizigers het overstappen te vergemakkelijken. Zo proberen we reizigers tegemoet te komen.
Wat gebeurt er aan werk in Zwolle tijdens deze '16-daagse'?

We passen de sporen en wissels aan aan de oostzijde van station Zwolle. Daarmee heeft straks elke trein uit en naar die richtingen zijn eigen baan (ook wel: corridor). Bij spoorknooppunt Utrecht leidde deze aanpak al tot veel betere punctualiteit van het treinverkeer, omdat de verschillende banen elkaar niet meer beinvloeden, maar onafhankelijk van elkaar door kunnen rijden.

Aansturing verbeteren
Ook beveiliging en bovenleiding passen we hier op aan. Het werk aan de beveiliging is van grote omvang. Op verschillende locaties verwijderen en vernieuwen we in totaal duizenden draden. Daarmee maken we het spoorknooppunt beter aan te sturen en passen we alles aan op de nieuwe situatie.

Extra perroncapaciteit
In het werk zit ook de aanleg van extra perroncapaciteit: perron 4 bouwen we uit zodat na het werk de intercity van en naar Enschede kan rijden. Daarmee verbetert in een klap de verbinding Zwolle-Enschede.

Meer informatie
Voor uitgebreide informatie over het werk in Zwolle, zoals de sporen, perrons, de busbrug en de aansluiting bij Zwolle Herfte: www.prorail.nl/zwollespoort.

Voor reisinformatie, ook tijdens deze periode van vervangend vervoer rondom Zwolle raden wij u aan de reisplanner van uw vervoerder te raadplegen.

Informatie over Spoorplan Noord Nederland: https://www.prorail.nl/projecten/spoorplannoordnederland



Deel dit artikel:                   





ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht








[Banners]