Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-06-2018


ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder

Bron: ProRail



ProRail is opnieuw gecertificeerd op niveau 5 van de CO2-Prestatieladder. We stonden aan de wieg van dit instrument om CO2-uitstoot terug te dringen. Door op het hoogste niveau van de ladder te opereren, geven we ook zelf het goede voorbeeld.

Voetafdruk
ProRail blijft op het hoogste niveau gecertificeerd, door de vele initiatieven op het gebied van het verduurzamen van het spoor, zowel in de eigen organisatie, als in de samenwerking met de keten. Uit de voorlopige cijfers van de CO2-voetafdruk 2017 blijkt dat we 12,7 kiloton CO2 hebben verbruikt (vergelijkbaar met de uitstoot van ca. 1.590 huishoudens - bron: Milieu Centraal). Daarmee zitten we nog steeds in lijn met onze doelstelling om een maximale uitstoot van 10 kiloton per jaar in 2020 te halen.

ProRail verduurzaamt
ProRail heeft duurzaamheid hoog in het vaandel en wil daarom haar CO2-voetafdruk verkleinen, om zo bij te dragen aan de Nederlandse klimaatdoelstellingen. Dit doen we onder meer door energie te besparen (bijvoorbeeld door de ombouw van gasgestookte naar elektrische wisselverwarming) en het gebruik van duurzame energie en materialen te bevorderen. Ook zoeken we mogelijkheden voor duurzame opwekking van energie, zoals de aanleg van zonnepanelen op stationsdaken.

Hoe werkt de CO2 Prestatieladder?
De CO2-Prestatieladder is bedacht door ProRail om bedrijven te helpen bij het reduceren van hun CO2-uitstoot. Dat werkt als volgt: hoe meer een bedrijf doet om CO2-uitstoot tegen te gaan, des te hoger hun trede op de Prestatieladder. Met elke hogere trede op de CO2-Prestatieladder krijgt het bedrijf een fictieve korting (gunningvoordeel) bij aanbestedingen. De prestatieladder ontsteeg al snel de spoorsector en inmiddels wordt die in meerdere sectoren toegepast.



Deel dit artikel:                   





IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht
Pilz organiseert tweede editie van inspirerend congres 'Master of Safety in één dag'
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht








[Banners]