hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-06-2018



ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder

Bron: ProRail



ProRail is opnieuw gecertificeerd op niveau 5 van de CO2-Prestatieladder. We stonden aan de wieg van dit instrument om CO2-uitstoot terug te dringen. Door op het hoogste niveau van de ladder te opereren, geven we ook zelf het goede voorbeeld.

Voetafdruk
ProRail blijft op het hoogste niveau gecertificeerd, door de vele initiatieven op het gebied van het verduurzamen van het spoor, zowel in de eigen organisatie, als in de samenwerking met de keten. Uit de voorlopige cijfers van de CO2-voetafdruk 2017 blijkt dat we 12,7 kiloton CO2 hebben verbruikt (vergelijkbaar met de uitstoot van ca. 1.590 huishoudens - bron: Milieu Centraal). Daarmee zitten we nog steeds in lijn met onze doelstelling om een maximale uitstoot van 10 kiloton per jaar in 2020 te halen.

ProRail verduurzaamt
ProRail heeft duurzaamheid hoog in het vaandel en wil daarom haar CO2-voetafdruk verkleinen, om zo bij te dragen aan de Nederlandse klimaatdoelstellingen. Dit doen we onder meer door energie te besparen (bijvoorbeeld door de ombouw van gasgestookte naar elektrische wisselverwarming) en het gebruik van duurzame energie en materialen te bevorderen. Ook zoeken we mogelijkheden voor duurzame opwekking van energie, zoals de aanleg van zonnepanelen op stationsdaken.

Hoe werkt de CO2 Prestatieladder?
De CO2-Prestatieladder is bedacht door ProRail om bedrijven te helpen bij het reduceren van hun CO2-uitstoot. Dat werkt als volgt: hoe meer een bedrijf doet om CO2-uitstoot tegen te gaan, des te hoger hun trede op de Prestatieladder. Met elke hogere trede op de CO2-Prestatieladder krijgt het bedrijf een fictieve korting (gunningvoordeel) bij aanbestedingen. De prestatieladder ontsteeg al snel de spoorsector en inmiddels wordt die in meerdere sectoren toegepast.



Deel dit artikel:                   





Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?
Weblogposting
ProRail wil werkzaamheden meer gaan spreiden over het jaar
Nieuwsbericht
Deze zomer megaklus Zevenaar - Didam
Nieuwsbericht
Nieuw: het Digital Assets Lab
Nieuwsbericht
ProRail verkleint CO2-voetafdruk: daling in CO2-uitstoot zet door
Nieuwsbericht
Magnetische veiligheidsschakelaar van Pilz nu ook als rvs-variant verkrijgbaar
Weblogposting
Tempo in aanpak onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Pier Eringa maakt transfer van ProRail naar Transdev
Nieuwsbericht
ProRail gastheer internationaal overwegencongres
Nieuwsbericht
ProRail zet sein op groen voor Zandvoort
Nieuwsbericht
Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht


[Banners]