Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-06-2018


ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen

Bron: ProRail



Het gaat steeds vaker (bijna) mis met wegverkeer op spoorwegovergangen. In 2017 nam het aantal vertraagde treinen hierdoor toe naar maar liefst 5.978. In 2016 waren dit er 5.702. Een kwart van de incidenten wordt veroorzaakt door (bijna) aanrijdingen met vrachtwagens met veel schade als gevolg. Om overwegen zo veilig mogelijk te houden, start ProRail een meldpunt voor beroepschauffeurs waar zij eventuele obstakels die gevaar op kunnen leveren bij overwegen kunnen melden.

Campagne met Henk Wijngaard
In samenwerking met vrachtwagenchauffeur Henk Wijngaard, ook wel bekend van de megahit 'Met de vlam in de pijp' start ProRail een campagne met als doel om de hulp van beroepschauffeurs in te schakelen. Gevaarlijke situaties met beroepschauffeurs op spoorwegovergangen kunnen namelijk door verschillende omstandigheden ontstaan. Zo kan een chauffeur zelf in de fout gaan, maar kunnen ook wegonduidelijkheid, verkeersopstoppingen of onhandig geplaatste objecten voor gevaar zorgen. In de laatste drie gevallen kan vertwijfeling toeslaan en kunnen vrachtwagens vast komen te staan op overwegen. Dit wil ProRail ten alle tijden voorkomen.

Gevaarlijke situatie gespot?
Door de opening van het meldpunt zet ProRail de deur open om vanuit het perspectief van beroepschauffeurs (potentiële) gevaarlijke situaties te melden. Hierop gaat ProRail in gesprek met andere partijen, zoals wegbeheerder(s) of gemeente(n), om te bekijken wat er eventueel aangepast kan worden. Meld de gevaarlijke situatie bij een overweg via superhenk@prorail.nl. Wij zijn ook telefonisch bereikbaar en via social media: prorail.nl/contact.

Levensgevaarlijk en veel overlast
Wanneer een vrachtwagen vast komt te staan op een overweg, kunnen er levensgevaarlijke situaties ontstaan voor de inzittende(n) van de vrachtwagen, maar zeker ook voor de treinmachinist en treinpassagiers. Dat een vrachtwagen niet bestand is tegen een trein staat buiten kijf, maar ook een trein kan door de klap namelijk ontsporen. Daarnaast zorgt een aanrijding altijd voor enorme schade aan het spoor, overweginstallaties en de trein. Het treinverkeer kan hierdoor dan ook dagen stilliggen, omdat het spoor hersteld zal moeten worden.

Beste overweg is geen overweg
Voor ProRail is de beste overweg géén overweg. Ook vinden we spoorwegovergangen niet meer van deze tijd. Door heel Nederland ligt de prioriteit voor ons op het verwijderen of beveiligen van onbewaakte overwegen. Maar ook beveiligde overwegen worden geregeld vervangen door tunnels of bruggen. Helaas kunnen niet alle overwegen worden gesaneerd, omdat dit op veel plaatsen een belangrijke oversteekplaats is voor de omgeving. Ook hangt hier een flink prijskaartje aan vast, waar een gemeente of provincie in moet investeren.

De bestaande overwegen worden al zorgvuldig gemonitord door ProRail om voor een zo laag mogelijk veiligheidsrisico te zorgen. Het ingestelde meldpunt zorgt ervoor dat we het ook zien vanuit de ogen van de beroepschauffeurs, die voor hun werk dagelijks op de weg te vinden zijn.

Meer informatie over veiligheid en maatregelen vind je op prorail.nl/veiligheid.



Deel dit artikel:                   





Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht








[Banners]