Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-06-2018


ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen

Bron: ProRail



Het gaat steeds vaker (bijna) mis met wegverkeer op spoorwegovergangen. In 2017 nam het aantal vertraagde treinen hierdoor toe naar maar liefst 5.978. In 2016 waren dit er 5.702. Een kwart van de incidenten wordt veroorzaakt door (bijna) aanrijdingen met vrachtwagens met veel schade als gevolg. Om overwegen zo veilig mogelijk te houden, start ProRail een meldpunt voor beroepschauffeurs waar zij eventuele obstakels die gevaar op kunnen leveren bij overwegen kunnen melden.

Campagne met Henk Wijngaard
In samenwerking met vrachtwagenchauffeur Henk Wijngaard, ook wel bekend van de megahit 'Met de vlam in de pijp' start ProRail een campagne met als doel om de hulp van beroepschauffeurs in te schakelen. Gevaarlijke situaties met beroepschauffeurs op spoorwegovergangen kunnen namelijk door verschillende omstandigheden ontstaan. Zo kan een chauffeur zelf in de fout gaan, maar kunnen ook wegonduidelijkheid, verkeersopstoppingen of onhandig geplaatste objecten voor gevaar zorgen. In de laatste drie gevallen kan vertwijfeling toeslaan en kunnen vrachtwagens vast komen te staan op overwegen. Dit wil ProRail ten alle tijden voorkomen.

Gevaarlijke situatie gespot?
Door de opening van het meldpunt zet ProRail de deur open om vanuit het perspectief van beroepschauffeurs (potentiële) gevaarlijke situaties te melden. Hierop gaat ProRail in gesprek met andere partijen, zoals wegbeheerder(s) of gemeente(n), om te bekijken wat er eventueel aangepast kan worden. Meld de gevaarlijke situatie bij een overweg via superhenk@prorail.nl. Wij zijn ook telefonisch bereikbaar en via social media: prorail.nl/contact.

Levensgevaarlijk en veel overlast
Wanneer een vrachtwagen vast komt te staan op een overweg, kunnen er levensgevaarlijke situaties ontstaan voor de inzittende(n) van de vrachtwagen, maar zeker ook voor de treinmachinist en treinpassagiers. Dat een vrachtwagen niet bestand is tegen een trein staat buiten kijf, maar ook een trein kan door de klap namelijk ontsporen. Daarnaast zorgt een aanrijding altijd voor enorme schade aan het spoor, overweginstallaties en de trein. Het treinverkeer kan hierdoor dan ook dagen stilliggen, omdat het spoor hersteld zal moeten worden.

Beste overweg is geen overweg
Voor ProRail is de beste overweg géén overweg. Ook vinden we spoorwegovergangen niet meer van deze tijd. Door heel Nederland ligt de prioriteit voor ons op het verwijderen of beveiligen van onbewaakte overwegen. Maar ook beveiligde overwegen worden geregeld vervangen door tunnels of bruggen. Helaas kunnen niet alle overwegen worden gesaneerd, omdat dit op veel plaatsen een belangrijke oversteekplaats is voor de omgeving. Ook hangt hier een flink prijskaartje aan vast, waar een gemeente of provincie in moet investeren.

De bestaande overwegen worden al zorgvuldig gemonitord door ProRail om voor een zo laag mogelijk veiligheidsrisico te zorgen. Het ingestelde meldpunt zorgt ervoor dat we het ook zien vanuit de ogen van de beroepschauffeurs, die voor hun werk dagelijks op de weg te vinden zijn.

Meer informatie over veiligheid en maatregelen vind je op prorail.nl/veiligheid.



Deel dit artikel:                   





ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht








[Banners]