Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-06-2018


ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen

Bron: ProRail



Het gaat steeds vaker (bijna) mis met wegverkeer op spoorwegovergangen. In 2017 nam het aantal vertraagde treinen hierdoor toe naar maar liefst 5.978. In 2016 waren dit er 5.702. Een kwart van de incidenten wordt veroorzaakt door (bijna) aanrijdingen met vrachtwagens met veel schade als gevolg. Om overwegen zo veilig mogelijk te houden, start ProRail een meldpunt voor beroepschauffeurs waar zij eventuele obstakels die gevaar op kunnen leveren bij overwegen kunnen melden.

Campagne met Henk Wijngaard
In samenwerking met vrachtwagenchauffeur Henk Wijngaard, ook wel bekend van de megahit 'Met de vlam in de pijp' start ProRail een campagne met als doel om de hulp van beroepschauffeurs in te schakelen. Gevaarlijke situaties met beroepschauffeurs op spoorwegovergangen kunnen namelijk door verschillende omstandigheden ontstaan. Zo kan een chauffeur zelf in de fout gaan, maar kunnen ook wegonduidelijkheid, verkeersopstoppingen of onhandig geplaatste objecten voor gevaar zorgen. In de laatste drie gevallen kan vertwijfeling toeslaan en kunnen vrachtwagens vast komen te staan op overwegen. Dit wil ProRail ten alle tijden voorkomen.

Gevaarlijke situatie gespot?
Door de opening van het meldpunt zet ProRail de deur open om vanuit het perspectief van beroepschauffeurs (potentiële) gevaarlijke situaties te melden. Hierop gaat ProRail in gesprek met andere partijen, zoals wegbeheerder(s) of gemeente(n), om te bekijken wat er eventueel aangepast kan worden. Meld de gevaarlijke situatie bij een overweg via superhenk@prorail.nl. Wij zijn ook telefonisch bereikbaar en via social media: prorail.nl/contact.

Levensgevaarlijk en veel overlast
Wanneer een vrachtwagen vast komt te staan op een overweg, kunnen er levensgevaarlijke situaties ontstaan voor de inzittende(n) van de vrachtwagen, maar zeker ook voor de treinmachinist en treinpassagiers. Dat een vrachtwagen niet bestand is tegen een trein staat buiten kijf, maar ook een trein kan door de klap namelijk ontsporen. Daarnaast zorgt een aanrijding altijd voor enorme schade aan het spoor, overweginstallaties en de trein. Het treinverkeer kan hierdoor dan ook dagen stilliggen, omdat het spoor hersteld zal moeten worden.

Beste overweg is geen overweg
Voor ProRail is de beste overweg géén overweg. Ook vinden we spoorwegovergangen niet meer van deze tijd. Door heel Nederland ligt de prioriteit voor ons op het verwijderen of beveiligen van onbewaakte overwegen. Maar ook beveiligde overwegen worden geregeld vervangen door tunnels of bruggen. Helaas kunnen niet alle overwegen worden gesaneerd, omdat dit op veel plaatsen een belangrijke oversteekplaats is voor de omgeving. Ook hangt hier een flink prijskaartje aan vast, waar een gemeente of provincie in moet investeren.

De bestaande overwegen worden al zorgvuldig gemonitord door ProRail om voor een zo laag mogelijk veiligheidsrisico te zorgen. Het ingestelde meldpunt zorgt ervoor dat we het ook zien vanuit de ogen van de beroepschauffeurs, die voor hun werk dagelijks op de weg te vinden zijn.

Meer informatie over veiligheid en maatregelen vind je op prorail.nl/veiligheid.



Deel dit artikel:                   





Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht








[Banners]