Nieuwsbericht | Datum: 25-06-2018


Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek

Bron: ProRail



ProRail heeft een nieuwe maatregel genomen om te voorkomen dat een ongeluk zoals dat vrijdag 15 juni plaatsvond op goederenemplacement Kijfhoek zich opnieuw kan voordoen. Het incident gebeurde nadat een verkeersleider van ProRail en een werkplekbeveiliger van de aannemer gelijktijdig abusievelijk afweken van de procedures.

Eerste maatregel
Om vergelijkbare incidenten te voorkomen is gewerkt aan een oplossing die in de bediening de mogelijkheid blokkeert om tijdens werkzaamheden een trein het sorteerterrein op te sturen. Inmiddels hebben we deze oplossing getest en passen we hem toe.

Feiten
Het ongeluk op rangeerterrein Kijfhoek gebeurde rond 8.30 uur tijdens een buitendienstelling. Daar rolde een ketelwagon tegen een platte kar. De platte kar is ontspoord en licht beschadigd. De ketel liep geen schade op. Deze bevatte grondstof voor piepschuim (het brandbare styreen). Er zijn geen gewonden gevallen en er was geen gevaar voor de omgeving.

Rol aannemer
De werkplekbeveiliger van de spooraannemer is tijdens het plaatsen van de lorrie afgeweken van de 'werkplekbeveiligingsinstructie' door een lorrie (platte werkkar) op het spoor te plaatsen zonder fysieke veiligheidsmaatregel te nemen. Die fysieke maatregel had ervoor moeten zorgen dat er geen wagons van de heuvel op de verdeelsporen zouden komen. In de praktijk betekent dit dat een wissel 'geklemd' had moeten worden.

Rol treindienstleider
Gelijktijdig geldt een procedurele maatregel voor de treindienstleider, die op het moment van de werkzaamheden geen wagons de heuvel af mag leiden. De treindienstleider heeft dit per ongeluk toch gedaan. Dat is nu dus niet meer mogelijk tijdens een buitendienststelling.

Heuvelsysteem functioneerde
Het heuvelsysteem, dat de wagons die naar beneden rollen moet remmen, heeft goed gewerkt. Dit systeem houdt geen rekening met een platte werkkar die in het spoor staat.

IL&T aangesloten
De Inspectie Leefomgeving en Transport (IL&T) was na het incident ter plaatse en is betrokken geweest bij de opstart van het feitenonderzoek. Bij de uitvoering hiervan heeft IL&T laten weten het onderzoek te volgen, vertrouwen te hebben in de zorgvuldigheid van ProRail en geen aanleiding te zien om een eigen onderzoek te doen.

Openheid
Nadat het incident plaatsvond heeft ProRail de gemeente Zwijndrecht direct op de hoogte gesteld. En ook de Veiligheidsregio ZHZ en Omgevingsdienst ZHZ zijn meteen geïnformeerd. Afgelopen dagen heeft intensief contact plaatsgevonden tussen ProRail en de gemeente.

Onderzoek duurt voort
De bovenstaande bevinden komen voort uit een voorlopig feitenrapport. Het onderzoek naar het incident is nog niet afgerond.


Deel dit artikel:                   





ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht








[Banners]