Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 27-06-2018


Rijkswaterstaat gunt fase 1 uitbreiding A1 Apeldoorn-Azelo aan Heijmans




Rijkswaterstaat gunt fase 1 van de uitbreiding van de A1 Apeldoorn-Azelo definitief aan Heijmans. De gunning betreft onder andere het ontwerpen en realiseren van de verbreding van de A1. Tussen Twello en Deventer verbreedt Rijkswaterstaat de A1 naar 2x4 rijstroken en tussen Deventer-Oost en Rijssen naar 2x3 rijstroken in beide richtingen. Met deze uitbreiding verbetert Rijkswaterstaat de doorstroming. Zo kunnen mensen en goederen ook in de toekomst vlot en veilig hun bestemming bereiken.

Minister Van Nieuwenhuizen heeft op 12 juni 2018 het tracébesluit en het saneringsbesluit vastgesteld voor de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Azelo. Voor de realisatie van fase 1 heeft Rijkswaterstaat na een zorgvuldige procedure op 25 juni 2018 Heijmans geselecteerd uit de vijf gegadigde partijen.

Best value aanpak
De opdracht is gegund op basis van de Best Value aanpak. Deze aanpak gaat uit van de meeste waarde voor een reële prijs. Heijmans levert haar meerwaarde in het beheersen van de belangrijkste risico's, het minimaliseren van hinder en het maximaliseren van de bijdrage aan duurzaamheid en inpassing van het project in de omgeving.

Heijmans krijgt de opdracht voor 127,3 miljoen euro. De openstelling van fase 1 is in het najaar van 2020 gepland. Heijmans start nu met de voorbereidingen voor de realisatie van het werk, zoals ontwerptekeningen en de aanvraag van vergunningen. De realisatie van de wegverbreding staat vanaf het voorjaar van 2019 gepland. Komend najaar vindt naar verwachting al wel asfaltonderhoud plaats, en onderhoud en reparaties aan diverse viaducten op het gedeelte Rijssen-Azelo.

Verbeteren doorstroming
Het traject A1 Oost tussen Apeldoorn-Azelo is een belangrijke verbinding tussen economische gebieden binnen Nederland en het Noord- en Oost-Europese achterland. Het toenemende (vracht)verkeer zorgt op dit traject voor veel vertraging. Om de doorstroming te verbeteren, verbreedt Rijkswaterstaat dit traject tussen 2018 en 2028 in twee fases. De aan Heijmans gegunde opdracht van fase 1 (periode 2018-2020) betreft de verbreding van circa 28 kilometer snelweg in beide richtingen.

Meer informatie?
Kijk voor achtergrondinformatie op de pagina www.rws.nl/uitbreidingA1Oost.



Deel dit artikel:                   





Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht








[Banners]