Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 02-07-2018


Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter




De provincie heeft bij elf Brabantse gemeenten een onderzoek verricht naar de veiligheidsmaatregelen langs het spoor, gelet op het transport van gevaarlijke stoffen. Uit het onderzoek blijkt dat gemeenten op bepaalde aspecten de veiligheid moeten verbeteren. De provincie vraagt alle 29 'spoorgemeenten' in Noord-Brabant om met behulp van dit onderzoek na te gaan of, en zo ja hoe zij de veiligheid kunnen verbeteren.

Het merendeel van de onderzochte gemeenten heeft voldoende aandacht voor externe veiligheid in bestemmingsplannen. Kanttekening daarbij is dat adviezen van de veiligheidsregio's niet altijd volledig verwerkt zijn. In de praktijk komt het voor dat geadviseerde maatregelen, zoals vluchtwegen of een opvanggoot naast het spoor, die moet voorkomen dat een gevaarlijke vloeistof zich kan verspreiden, niet terugkomen in het bestemmingsplan en daarmee ook niet in de praktijk aanwezig zijn.

Risicocommunicatie
De veiligheidsmaatregelen in en aan gebouwen worden vrijwel altijd gerealiseerd. Gebouwen dicht bij het spoor zijn onder andere uitgerust met speciaal brandwerend glas. Ook kunnen ventilatiesystemen worden uitgeschakeld als er een gifwolk nadert. Veiligheidsmaatregelen in de omgeving (openbare ruimte) worden daarentegen vaak niet gerealiseerd. Zo ontbreekt het bijvoorbeeld op sommige plekken langs het spoor aan voldoende extra brandkranen of is het spoor niet makkelijk te bereiken voor de brandweer. Bij alle gemeenten is geconstateerd dat actieve communicatie met bewoners en bedrijven over hoe te handelen bij een calamiteit op het spoor, beperkt plaatsvindt.

Toezicht
Na realisatie van een gebouw of oplevering van de openbare ruimte is er geen toezicht op het instandhouden van de veiligheidsmaatregelen. Bij het onderzoek bleek bijvoorbeeld dat technische voorzieningen, zoals een randmeldinstallatie, buiten gebruik waren of dat een vluchtweg gebarricadeerd was. Als zo'n situatie zich voordeed, is gemeente verzocht direct actie te ondernemen wat ook is gebeurd.

Uit eerdere onderzoeken is overigens gebleken dat de complexiteit van externe veiligheid en de bijbehorende rijksregelgeving een belangrijke oorzaak is voor het onvoldoende verwerken van externe veiligheid in de bestemmingsplannen.

Vervolg
De provincie gebruikt de resultaten van dit onderzoek in de eerste plaats om de 29 spoorgemeenten in Brabant handvatten aan te bieden om de veiligheid langs het spoor te verbeteren. Dit gebeurt onder meer door het organiseren van een themabijeenkomst over dit onderwerp. Daarnaast bewaakt de provincie vanuit haar rol als interbestuurlijk toezichthouder of de verbeterpunten door de gemeenten tijdig worden uitgevoerd. Ten slotte brengt de provincie de conclusies en aanbevelingen onder de aandacht bij lokale bestuurders, het Rijk en andere belanghebbenden instanties.


Deel dit artikel:                   





Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht








[Banners]