Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 10-07-2018


Betonakkoord ondertekend, nu aan de slag




Dinsdag 10 juli 2018 hebben verschillende private en publieke partijen, waaronder Rijkswaterstaat, het betonakkoord ondertekend. Met de ondertekening is een belangrijke stap gezet in de verduurzaming van de betonsector. Het akkoord richt zicht op 4 onderwerpen: CO2-reductie, circulaire economie, sociaal kapitaal en natuurlijk kapitaal.

Onder leiding van MVO Netwerk Beton hebben private en publieke partijen afgelopen 2 jaar samengewerkt aan het Betonakkoord. De ondertekening is een belangrijke mijlpaal in een sector- en keten-brede inzet voor de verduurzaming van beton. Onder meer aannemers, recyclingbedrijven, grondstoffen- en bindmiddelenleveranciers, het Rijksvastgoedbedrijf, Rijkswaterstaat, ProRail en diverse gemeenten en provincies hebben het akkoord ondertekend.

Betongebruik in Nederland
In Nederland gebruiken we ongeveer 15 miljoen m3 beton per jaar. Dat zorgt voor ongeveer 2% van de totale CO2-uitstoot. Rijkswaterstaat gebruikt gemiddeld ongeveer 200.000 m3 beton per jaar. Dat komt neer op ruim 1% van het totale betongebruik. De hoeveelheid per project verschilt echter. Door een aantal grote projecten valt het betongebruik de komende jaren hoger uit. In de A6 Almere, de Blankenburgverbinding, de Zee-toegang IJmuiden en de Zuid-Ring Groningen wordt namelijk al 844.000 m3 beton gebruikt. Binnen lopende projecten zoals de sluis IJmuiden wordt al gewerkt aan CO2-reductie en hergebruik van beton.

Direct aan de slag
Het Betonakkoord blijft niet bij een handtekening. De partijen die ondertekenen gaan direct aan de slag. Verschillende werkgroepen zorgen dat de uitgangspunten van het akkoord een plek krijgen in het dagelijks werk. Het toepassen van gezamenlijke Milieu Kosten Indicator (MKI) is daar een voorbeeld van. Rijkswaterstaat neemt in het najaar van 2018 als een van de eerste publieke opdrachtgevers eisen op in contracten waarbij maximale MKI-waardes gelden voor beton. Deze waardes worden ieder jaar in overleg door de partijen binnen het Betonakkoord verlaagd. Zo neemt de CO2-uitstoot door de betonsector steeds verder af. Uiteraard met oog voor de levensduur, want verduurzaming van de productie mag natuurlijk niet de levensduur verkorten.

Vervanging en renovatie
Naast de nieuwaanleg speelt beton een belangrijke rol bij de vervangings- en renovatieopgave waar Rijkswaterstaat voor staat. Van ongeveer 4000 bruggen die Rijkswaterstaat in beheer heeft, zijn er 1900 van voor 1976. De komende jaren worden circa 200 bruggen vervangen en gerenoveerd. Daarbij wordt gestreefd naar circulariteit en hoogwaardig hergebruik. Zo worden de mogelijkheden van een circulair viaduct onderzocht.


Deel dit artikel:                   





Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht








[Banners]