Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 10-07-2018


Betonakkoord ondertekend, nu aan de slag




Dinsdag 10 juli 2018 hebben verschillende private en publieke partijen, waaronder Rijkswaterstaat, het betonakkoord ondertekend. Met de ondertekening is een belangrijke stap gezet in de verduurzaming van de betonsector. Het akkoord richt zicht op 4 onderwerpen: CO2-reductie, circulaire economie, sociaal kapitaal en natuurlijk kapitaal.

Onder leiding van MVO Netwerk Beton hebben private en publieke partijen afgelopen 2 jaar samengewerkt aan het Betonakkoord. De ondertekening is een belangrijke mijlpaal in een sector- en keten-brede inzet voor de verduurzaming van beton. Onder meer aannemers, recyclingbedrijven, grondstoffen- en bindmiddelenleveranciers, het Rijksvastgoedbedrijf, Rijkswaterstaat, ProRail en diverse gemeenten en provincies hebben het akkoord ondertekend.

Betongebruik in Nederland
In Nederland gebruiken we ongeveer 15 miljoen m3 beton per jaar. Dat zorgt voor ongeveer 2% van de totale CO2-uitstoot. Rijkswaterstaat gebruikt gemiddeld ongeveer 200.000 m3 beton per jaar. Dat komt neer op ruim 1% van het totale betongebruik. De hoeveelheid per project verschilt echter. Door een aantal grote projecten valt het betongebruik de komende jaren hoger uit. In de A6 Almere, de Blankenburgverbinding, de Zee-toegang IJmuiden en de Zuid-Ring Groningen wordt namelijk al 844.000 m3 beton gebruikt. Binnen lopende projecten zoals de sluis IJmuiden wordt al gewerkt aan CO2-reductie en hergebruik van beton.

Direct aan de slag
Het Betonakkoord blijft niet bij een handtekening. De partijen die ondertekenen gaan direct aan de slag. Verschillende werkgroepen zorgen dat de uitgangspunten van het akkoord een plek krijgen in het dagelijks werk. Het toepassen van gezamenlijke Milieu Kosten Indicator (MKI) is daar een voorbeeld van. Rijkswaterstaat neemt in het najaar van 2018 als een van de eerste publieke opdrachtgevers eisen op in contracten waarbij maximale MKI-waardes gelden voor beton. Deze waardes worden ieder jaar in overleg door de partijen binnen het Betonakkoord verlaagd. Zo neemt de CO2-uitstoot door de betonsector steeds verder af. Uiteraard met oog voor de levensduur, want verduurzaming van de productie mag natuurlijk niet de levensduur verkorten.

Vervanging en renovatie
Naast de nieuwaanleg speelt beton een belangrijke rol bij de vervangings- en renovatieopgave waar Rijkswaterstaat voor staat. Van ongeveer 4000 bruggen die Rijkswaterstaat in beheer heeft, zijn er 1900 van voor 1976. De komende jaren worden circa 200 bruggen vervangen en gerenoveerd. Daarbij wordt gestreefd naar circulariteit en hoogwaardig hergebruik. Zo worden de mogelijkheden van een circulair viaduct onderzocht.


Deel dit artikel:                   





ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Weblogposting
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht








[Banners]