Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 13-07-2018


Nijmegen krijgt een extra entree

Bron: ProRail



Pier Eringa bezocht gisteren gemeente Nijmegen. Het station gaan we namelijk flink verbeteren. Gisteren zijn handtekeningen gezet voor de aanleg van de extra entree aan de westzijde.

Overeenkomst tweede ingang station Nijmegen
Op 12 juli sloten staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastuctuur en Waterstaat en gemeente Nijmegen een overeenkomst over de realisatie van een tweede ingang, aan de westzijde van station Nijmegen. Directeur ProRail Pier Eringa was bij de ondertekening aanwezig.

Onthulling kunst
Alle partijen samen onthulden een 3D kunst-impressie van de nieuwe entree. De realisatie van de ingang maakt onderdeel uit van de aanpassingen aan het station die nodig zijn om de frequentie van het treinverkeer omhoog te brengen (Programma Hoogfreuent Spoor). ProRail voert dit programma uit in opdracht van het Rijk en zal ook de nieuwe entree aanleggen.

Entree westzijde
Het was een belangrijke wens voor Nijmegen om een ingang aan de westkant van het station te maken. Daarmee wordt het station beter bereikbaar voor de bewoners van Nijmegen-West en de nieuwbouwgebieden Waalfront en Waalsprong waar straks tienduizenden Nijmegenaren wonen.

PHS verbetering voor Nijmegen
Nijmegen is een belangrijk knooppunt van het spoor. Het maakt onder andere deel uit van het drukke traject Schiphol-Utrecht-Nijmegen (SUN). ProRail werkt in Nijmegen aan het landelijke Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). In 2028 kunnen reizigers elke 10 minuten een trein nemen, die ook sneller rijdt. In het kader van PHS verbetert ProRail de sporen en het station Nijmegen: Het station Nijmegen krijgt hiervoor onder meer een uitbreiding met een derde perron en uitbreiding van het aantal (rol)trappen en liften.

Nog meer investeren
Voor de gemeente Nijmegen en de Provincie Gelderland, is dit voorgenomen werk aanleiding om gezamenlijk nog meer op het station en de omgeving te investeren. Want vanwege de aanleg van een extra perron moeten we de tunnel in het station toch al doortrekken . Door de tunnel naar het nieuwe perron nog eens 30 meter langer te maken , ontstaat aan de westkant een tweede ingang.

Volwaardige entree
De westzijde heeft straks een volwaardige stationsentree, met een beheerde fietsenstalling die aansluit op de snelfietsroute tussen Graafseweg-Waalfront en een Kiss&Ride plek. De gemeente Nijmegen en de Provincie Gelderland reserveerden eerder al geld voor de ontwikkeling van een westelijke stationsingang en vorig jaar zijn ook al de eerste schetsen gemaakt.

Gebied herontwikkelen
De komst van een volwaardige westelijke entree biedt ook kansen voor het aangrenzende gebied. Het is de bedoeling dat het voormalige UWV-kantoor wordt gesloopt en dat dit gebied wordt herontwikkeld, passend in de nieuwe stedenbouwkundige structuur.

Overeenkomst, kosten en planning
Met de overeenkomst leggen we vast dat de realisatie van de tweede ingang onderdeel uitmaakt van de aanpassingen die ProRail doet aan station Nijmegen.. De aanpassingen op station Nijmegen worden in stappen gerealiseerd tussen 2019 en 2026.




Deel dit artikel:                   





Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht
Pilz organiseert tweede editie van inspirerend congres 'Master of Safety in één dag'
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht








[Banners]