Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 18-07-2018


12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland

Bron: ProRail



ProRail bouwt verder aan uitbreiding van de capaciteit van de Betuweroute: van woensdag 18 juli tot en met zondag 30 juli 2018 werken we aan de aanleg van een derde spoor tussen Zevenaar-Oost en de Duitse grens.

Wissels, sporen, bovenleiding en bekabeling
In Nederland wordt er tussen Zevenaar-Oost en de Duitse grens over een lengte van drie kilometer een derde spoor gebouwd. Daarmee zijn we eind 2018 klaar, maar voor het zover is zijn er nog een aantal buitendienststellingen. Het treinverkeer wordt dan volledig stilgelegd om veilig en effectief te kunnen werken. Vanaf woensdag 18 juli werkt aannemer Dura Vermeer in opdracht van ProRail twaalf dagen lang aan de aanleg van wissels, sporen, bovenleiding en bekabeling van het nieuwe spoor. Dit is de langste buitendienststelling van het project, in het najaar volgen er nog twee weekenden met een buitendienststelling.

Emmerich-Oberhausen
In Duitsland werkt DB Netz tussen Emmerich en Oberhausen aan spoorverbreding. De werkzaamheden zijn nodig om de capaciteit van de Betuweroute te vergroten. Gedurende twaalf dagen wordt het goederenvervoer en het internationale treinverkeer omgeleid via de Brabantroute en via de route in Oost-Nederland.

Spectaculair transport
Aan het begin van de buitendienststelling wordt er een nieuw wissel kant en klaar vanuit de fabriek in Hilversum naar Zevenaar gebracht. Een speciale vrachtwagen vervoert het wissel van 38 meter en een gewicht van bijna 38.000 kilo. Om in Zevenaar te komen snijdt de chauffeur bochten af en worden greppels overbrugd met behulp van rijplaten. In Zevenaar wordt de wissel met een 450 tons telekraan op zijn plek gelegd. In mei zijn op dezelfde manier al drie wissels vervoerd en geplaatst.


In Duitsland werkt DB Netz tussen Emmerich en Oberhausen aan spoorverbreding. De werkzaamheden zijn nodig om de capaciteit van de Betuweroute te vergroten. Gedurende twaalf dagen wordt het goederenvervoer en het internationale treinverkeer omgeleid via de Brabantroute en via de route in Oost-Nederland.



Omleidingen
Vanaf woensdag 18 juli is de Betuweroute gesloten voor het treinverkeer. De goederentreinen worden twaalf dagen lang omgeleid via de Brabantroute naar Venlo en in mindere mate via het spoor in Oost Nederland naar de grensovergang bij Oldenzaal. De ICE (die tussen Zevenaar en de Duitse grens over de Betuweroute rijdt) wordt ook omgeleid via Venlo. De regionale verbinding van Abellio tussen Arnhem en Emmerich wordt vervangen door bussen.

Overzichtskalender
Alle omleidingsperiodes zijn te vinden in een overzichtskalender op onze website www.prorail.nl/sites/default/files/overzichtskalender_em-ob_2018_v2.pdf

ProRail werkt van maandag 16 tot en met woensdag 25 juli ook tussen Eindhoven en Weert aan het spoor. Treinen moeten hierdoor ook omgeleid worden via de Zuidelijke Maaslijn en Venlo.

Derde spoor Duitsland
In 2017 werd in Duitsland officieel het startsein gegeven voor de aanleg van een derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen. De bouw van het 70 kilometer lange spoor gaat dwars door een aantal grote steden heen en zal nog een aantal jaren in beslag nemen. Door de aanleg van het derde spoor kunnen vervoerders in de toekomst meer goederentreinen inzetten op de Europese corridors voor het goederenvervoer.



Deel dit artikel:                   





Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht
Pilz organiseert tweede editie van inspirerend congres 'Master of Safety in één dag'
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht








[Banners]