Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 03-08-2018


Meer internationaal goederentransport per spoor




In 2017 werd in totaal ruim 41 miljoen ton goederen van, naar en door Nederland vervoerd per goederentrein. Daarvan had ruim 93 procent een buitenlandse laad- en/of losplaats. Het aandeel internationaal vervoer is daarmee verder toegenomen. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

Tussen 2007 en 2017 steeg het totale goederenvervoer per spoor met 0,5 miljoen ton naar 41,2 miljoen ton. Dat is een toename van 1,2 procent, die terug te voeren is op de groei van het internationale goederenvervoer. Dit nam in de periode 2007-2017 toe van 35 miljoen ton naar 38 miljoen ton. In dezelfde periode daalde het binnenlandse spoorvervoer van ruim 5,5 miljoen ton binnen Nederland vervoerde goederen in 2007, naar ruim 2,7 miljoen ton in 2017. Het aandeel van het internationale goederenvervoer per spoor groeide van 86 procent in 2007 naar 93 procent in 2017.

Verschuiving in vervoerstromen per spoor
De stijging van het spoorvervoer wordt veroorzaakt door de toename van zowel de doorvoer als de aanvoer van goederen met een buitenlandse herkomst. Bij doorvoer worden goederen vervoerd over het Nederlandse spoor, maar vindt het laden en lossen in het buitenland plaats. Het aandeel doorvoer verdubbelde van 4 procent in 2007 naar 8 procent in 2017. Het aandeel aanvoer steeg in dezelfde periode van 22 naar 25 procent. De totale hoeveelheid goederen die vanuit Nederland naar het buitenland werd vervoerd is nauwelijks veranderd, van 24,7 miljoen ton goederen in 2007 naar 24,9 miljoen ton in 2017.

Duitsland belangrijkste vervoerspartner
De grootste partner voor zowel de afvoer als de aanvoer van goederen per spoor is Duitsland. Ruim 74 procent van de goederen gaat naar Duitsland en 49 procent van de aanvoer wordt er geladen. Ook nam dit aandeel in de afgelopen tien jaar toe. Op ruime afstand volgen Italië, België, Oostenrijk en Polen. Polen wordt de laatste jaren steeds belangrijker voor de aanvoer van goederen per spoor, het aandeel daar geladen goederen steeg van ruim 1 procent in 2007 naar 6 procent in 2017. Vanuit Polen worden vooral goederen in containers en graan aangevoerd.

Meer informatie
Lees het originele bericht hier.




Deel dit artikel:                   





Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht
Pilz organiseert tweede editie van inspirerend congres 'Master of Safety in één dag'
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht








[Banners]