Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 03-08-2018


Meer internationaal goederentransport per spoor




In 2017 werd in totaal ruim 41 miljoen ton goederen van, naar en door Nederland vervoerd per goederentrein. Daarvan had ruim 93 procent een buitenlandse laad- en/of losplaats. Het aandeel internationaal vervoer is daarmee verder toegenomen. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

Tussen 2007 en 2017 steeg het totale goederenvervoer per spoor met 0,5 miljoen ton naar 41,2 miljoen ton. Dat is een toename van 1,2 procent, die terug te voeren is op de groei van het internationale goederenvervoer. Dit nam in de periode 2007-2017 toe van 35 miljoen ton naar 38 miljoen ton. In dezelfde periode daalde het binnenlandse spoorvervoer van ruim 5,5 miljoen ton binnen Nederland vervoerde goederen in 2007, naar ruim 2,7 miljoen ton in 2017. Het aandeel van het internationale goederenvervoer per spoor groeide van 86 procent in 2007 naar 93 procent in 2017.

Verschuiving in vervoerstromen per spoor
De stijging van het spoorvervoer wordt veroorzaakt door de toename van zowel de doorvoer als de aanvoer van goederen met een buitenlandse herkomst. Bij doorvoer worden goederen vervoerd over het Nederlandse spoor, maar vindt het laden en lossen in het buitenland plaats. Het aandeel doorvoer verdubbelde van 4 procent in 2007 naar 8 procent in 2017. Het aandeel aanvoer steeg in dezelfde periode van 22 naar 25 procent. De totale hoeveelheid goederen die vanuit Nederland naar het buitenland werd vervoerd is nauwelijks veranderd, van 24,7 miljoen ton goederen in 2007 naar 24,9 miljoen ton in 2017.

Duitsland belangrijkste vervoerspartner
De grootste partner voor zowel de afvoer als de aanvoer van goederen per spoor is Duitsland. Ruim 74 procent van de goederen gaat naar Duitsland en 49 procent van de aanvoer wordt er geladen. Ook nam dit aandeel in de afgelopen tien jaar toe. Op ruime afstand volgen Italië, België, Oostenrijk en Polen. Polen wordt de laatste jaren steeds belangrijker voor de aanvoer van goederen per spoor, het aandeel daar geladen goederen steeg van ruim 1 procent in 2007 naar 6 procent in 2017. Vanuit Polen worden vooral goederen in containers en graan aangevoerd.

Meer informatie
Lees het originele bericht hier.




Deel dit artikel:                   





Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Bouw derde spoor Zevenaar afgerond
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht








[Banners]