Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-08-2018


Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019

Bron: ProRail



Het wordt steeds voller op het Nederlandse spoor. Treinen rijden steeds meer en sneller om de verwachte groei van het aantal treinreizigers in de toekomst aan te kunnen. ProRail verdeelt jaarlijks de spoorcapaciteit onder alle vervoerders. Op maandag 20 augustus heeft de spoorbeheerder de capaciteitsverdeling voor de dienstregeling van 2019 bekendgemaakt.

Feiten en cijfers voor dienstregeling 2019
Ieder jaar is het een grote uitdaging om de dienstregeling voor alle vervoerders en reizigers nog verder te optimaliseren. Voor 2019 zijn er een aantal nieuwe ontwikkelingen, waaronder:
  • Naar verwachting zullen er in 2019 meer dan 2.2 miljoen reizigerstreinen rijden. Bij elkaar rijden die naar verwachting een recordaantal van ruim 165 miljoen treinkilometers. In 2004 waren dit er 'nog maar' 129 miljoen. Op dit moment staan er 8% meer goederentreinen ingepland in 2019 ten opzichte van 2018;
  • Er zijn iets minder werkzaamheden gepland in 2019 ten opzichte van 2018;
  • Er is een extra rijmogelijkheid op de hogesnelheidslijn. De intercity-direct van de Nederlandse Spoorwegen kan hier gebruik van maken. Daardoor ontstaat er meer ruimte op het reguliere spoor. Dat is voordelig voor het 'normale' treinverkeer;
  • De ICE naar Duitsland zal binnen Nederland sneller kunnen rijden. Dit levert tussen Amsterdam en Utrecht 3 minuten tijdswinst op;
  • ProRail verwelkomt Qbuzz als nieuwe reizigersvervoerder op het spoor. Zij zullen gaan rijden op de Merwedelinge-lijn in plaats van Arriva;

Tekort aan opstelcapaciteit
Waar meer treinen rijden is ook meer behoefte aan opstelplaatsen. Dit zijn parkeerplaatsen voor de treinen die niet worden gebruikt, of waar ze onderhouden kunnen worden. Op meerdere knelpunten in Nederland is een tekort aan opstelcapaciteit. Hier moet snel aan gewerkt worden. Om de opstelcapaciteit nu zo efficiënt mogelijk te gebruiken, zal het opstellen van een trein nu als dienst worden aangeboden. Hierdoor houdt ProRail beter zicht op de capaciteitsverdeling van de opstelplekken.

Grenzen van het systeem
ProRail loopt tegen de grenzen aan van het spoorsysteem in Nederland. De meer dan 7.300 kilometer aan spoor is nagenoeg vol en spoor bijleggen heeft weinig zin. Daar is ook simpelweg nauwelijks ruimte voor. Daarom is een continue innovatieslag noodzakelijk om ruimte te creëren op de bestaande spoorkilometers. Hierdoor kunnen er in de toekomst tóch meer en snellere treinen rijden.

Innovaties
ProRail werkt continu aan innovaties om het spoor klaar te stomen voor de toekomst. Om ruimte op het bestaande spoor te creëren zijn onder andere de volgende innovaties in ontwikkeling:
  • 'Time Table Redesign' > met deze handige tool kunnen we in de nabije toekomst nóg efficiënter treinen inplannen. Hierdoor kunnen treinen vaker 'adhoc' rijden, zonder dat hier omslachtige wijzigingen in de dienstregeling voor moeten worden uitgevoerd. 96% van de geplande goederentreinen wijzigen in tijd of plaats ten opzichte van de oorspronkelijke planning. Dit heeft te maken met de dynamische aard van goederenvervoer, zij weten vaak pas kort van te voren welke cargo ze gaan vervoeren.

    Door Time Table Redesign wordt de verdeling van capaciteit op het spoor verder geharmoniseerd in heel Europa. De Europese Commissie legt termijnen vast waarop de spoorcapaciteit verdeeld moet worden, met name als het gaat om de verdeling tussen rijden van treinen en werken aan het spoor.
  • Plannen in tienden van minuten > waar op dit moment de dienstregeling nog wordt ingepland met afgeronde minuten, gaat ProRail vanaf 2020 plannen in tienden van minuten. Het gaat hierbij om de interne dienstregelingsplanning, de reiziger zal hier niets van zien. Door te plannen in 6 seconden in plaats van hele minuten, kunnen treinen de dienstregeling die bekend is voor de reizigers, beter waarmaken. Hierdoor zullen treinen vanaf 2020 nóg meer op tijd rijden.

De rol van ProRail
ProRail is als onafhankelijke partij verantwoordelijk voor het verdelen van de beschikbare ruimte op het spoor. Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleg in augustus de capaciteitsverdeling door ProRail vastgesteld. ProRail verzorgt ook de verkeersleiding van het totale Nederlandse treinverkeer en vernieuwt en verbetert de spoorweginfrastructuur. Vervoerders plannen treinen en personeel in om de dienstregeling op het spoor mogelijk te maken.


Deel dit artikel:                   





Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Weblogposting
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht








[Banners]