Fotografie: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 05-09-2018


TenneT: Balans op het hoogspanningsnet




Balans op het hoogspanningsnet met zonne- en windenergie, elektrische boilers en warmtenetten

TenneT gaat onderzoeken of het mogelijk is met decentraal (duurzaam) elektrisch vermogen deel te nemen aan de markt voor balans tussen vraag en aanbod op het Nederlandse hoogspanningsnet. Dit is de markt voor zogenoemd aFRR (automatic Frequency Restoration Reserve), ook bekend als regelvermogen. TenneT gaat dit doen met zeven marktpartijen: Engie, Enova, Escozon & Energie Samen, Next Kraftwerke & Jedlix, Scholt Energy & Enervalis, Sympower en Vandebron.

De pilot volgt op een eerdere testfase met energieleverancier Vandebron, wordt nu dus uitgebreid met zes nieuwe partijen én heeft een bredere onderzoeksopzet. Bronnen van waaruit de pilotpartijen regelvermogen (aFRR) willen gaan leveren zijn bijvoorbeeld: windenergie, zonneparken, WKK's, warmtenetten, elektrische auto's, elektrische boilers en elektrische pompen.

Tot op heden vindt het regelen van de balans vooral plaats door middel van conventionele elektriciteitscentrales. In de toekomst wordt ondersteuning vanuit decentrale bronnen steeds belangrijker. Ter voorbereiding op deze toekomst start TenneT deze aFRR pilot.

Om de juiste data tussen leveranciers van flexibel vermogen voor balanshandhaving en TenneT te kunnen uitwisselen, zullen binnen de pilot nieuwe datacommunicatietechnologieën worden getest. Ook gaan de pilotpartijen en TenneT zich buigen over geschikte methoden voor verificatie van de aFRR-levering uit een pool van duurzame decentrale bronnen.
Bij het selecteren van geschikte pilotpartners heeft TenneT gezocht naar een zo groot mogelijke verscheidenheid aan technologieën en assets.

Over balans en regelvermogen
Eén van de wettelijke taken van TenneT is de balanshandhaving van het gehele Nederlandse elektriciteitsnet. De vraag naar en het aanbod van elektriciteit moeten altijd in evenwicht zijn. TenneT realiseert dit door het afroepen van verschillende balansproducten, zoals FCR, aFRR en mFRR. Dit zijn voor de gehele EU gestandaardiseerde productnamen.

FCR wordt gebruikt voor corrigeren van balansverstoringen binnen enkele seconden tot 15 minuten. aFRR en mFRR worden gebruikt om vraag en aanbod in een tijdframe van een kwartier tot uren te ondersteunen. Dit ter opvang van bijvoorbeeld een uitgevallen centrale of een verkeerde verwachting van de hoeveelheid wind-of zonne-energie.

Het inzetten van alternatieve bronnen in de aFRR-markt is met de huidige specificaties en communicatietechnologie nog niet altijd mogelijk. Het doel van TenneT voor deze pilots is dan ook het onderzoeken en waar mogelijk reduceren van de barrières om regelvermogen op basis van decentraal (duurzaam) elektrisch vermogen aan te bieden. Hiermee wil TenneT borgen dat er ook in de toekomst voldoende leveranciers en flexibel vermogen zijn voor het balanceren van vraag en aanbod in Nederland.


Deel dit artikel:                   





Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Weblogposting
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht








[Banners]