Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 06-09-2018


Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017




In 2017 is het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg met 8 procent gegroeid ten opzichte van 2016. Over het spoor zijn juist 13 procent minder gevaarlijke stoffen vervoerd. Het totale gevaarlijke-stoffenvervoer via pijpleiding, binnenvaart, wegvervoer en spoorvervoer is in 2017 ten opzichte van 2016 nagenoeg gelijk gebleven. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

In 2017 is 240 miljoen ton aan gevaarlijke stoffen in Nederland vervoerd over binnenwater, via een pijpleiding, over de weg en over het spoor. De meeste gevaarlijke stoffen worden via pijpleiding (52 procent) en de binnenwateren (40 procent) vervoerd. Dit vervoer is in 2017 vrijwel net zo omvangrijk als in 2016.

Het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg is met 8 procent toegenomen. Dit betrof vooral vloeibare geraffineerde aardolieproducten zoals benzine. Het transport van gevaarlijke stoffen over het spoor daalde met 13 procent, vooral door de daling van het vervoer van chemische producten.

Meer dan vijf jaar eerder
In 2017 zijn ruim 8 procent meer gevaarlijke stoffen vervoerd dan in 2013. Via alle vier de vervoerswijzen werden er, in vergelijking met 2013, meer gevaarlijke stoffen vervoerd. Deze toename over vijf jaar was met 22 procent het sterkst bij het spoorvervoer. Bij de overige vervoerswijzen lag de groei van het vervoer van gevaarlijke stoffen rond 8 procent. Pijpleiding

Gevaarlijke stoffen maken in 2017 18 procent uit van al het vervoer via pijpleiding, binnenvaart, per spoor en over de weg. Het aandeel gevaarlijke-stoffenvervoer in het totale goederenvervoer over de weg is met 2 procent het laagst. Via pijpleiding worden vrijwel alleen maar gevaarlijke stoffen vervoerd. Gevaarlijke stoffen vormen ruim een kwart van het goederenvervoer per binnenvaartschip, en 8 procent van het goederenvervoer per spoor.

Brandbare vloeistoffen
Het merendeel van alle gevaarlijke-stoffen bestaat uit brandbare vloeistoffen (62 procent). Het gaat om benzine, diesel en olie. Een kwart bestaat uit samengeperste of vloeibaar gemaakte gassen, zoals lng, stikstof en kooldioxide. Het vervoer van giftige en bijtende stoffen heeft een aandeel van 2 procent en 1 procent.


Meer informatie
Lees het originele bericht hier.


Deel dit artikel:                   





Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht








[Banners]