Nieuwsbericht | Datum: 05-09-2018


ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam

Bron: Movares



Spoorbeheerder ProRail heeft advies- en ingenieursbureau Movares opdracht gegeven voor de engineering van de aanpassingen op de spoorcorridor Alkmaar - Amsterdam. Het raamcontract daartoe werd op 5 september in Utrecht getekend. Het project heeft een looptijd van zes jaar en vormt onderdeel van het landelijk Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). ProRail voert dit programma uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Het traject Alkmaar - Amsterdam behoort tot de drukste spoortrajecten in Nederland. In de toekomst gaan hier nog meer treinen rijden. Uiterlijk in 2028 moeten er zes intercity's per uur per richting rijden, dat zijn er nu 4. Tussen Amsterdam en Uitgeest wordt het aantal treinen uitgebreid van 4 sprinters per uur per richting naar 6. Om dit alles mogelijk te maken, moet het bestaande spoor worden aangepast.

Maatregelen
Meer treinen betekent dat er meer ruimte nodig is voor het opstellen van de treinstellen. Hiervoor worden de plannen verder uitgewerkt. Daarnaast worden op de gehele corridor de energievoorziening en beveiliging aangepast aan de toename van het aantal treinen. Ook worden veiligheidsmaatregelen getroffen op de overwegen. Verder wordt onderzocht of andere maatregelen nodig zijn, bijvoorbeeld vanwege geluid en trillingen. Eind 2024 is het project engineering PHS Alkmaar - Amsterdam volgens planning afgerond.


Deel dit artikel:                   





Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Weblogposting
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht








[Banners]